S/Y Emma Startet 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2014 (redigert) Skal nå til å montere to Selden pad-eyes på dekk (seilbåt), en på hver side av masten. De skal forankre en bombrems. Jeg har funnet to passelige punkt som er lett tilgjengelige fra undersiden. Men nå som jeg skal borre 6 x 8mm hull i et ellers tett og fint dekk, vil jeg være sikker på det ikke blir problemer i ettertid. Hvordan gjør man dette på beste måte, så man slipper vanninntrenging? Dekket har rutete antisklimønster. Jeg har vurdert Tec7 under pad-eyene og i bolthullene, men er redd dette ikke blir skikkelig tett. Et alternativ er å fylle på med Araldit (epoxy), men da blir monteringen helt permanent uten mulighet for å ta ut boltene i ettertid. Tips? Redigert 2.Mai.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SuperGnisten Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Nok tech 7 funker vel? jeg har stort sett fått det tett.. i verste fall må du kanskje gjøre noen av dem en gang til hvis du er litt gniten med tech 7 en.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
alf-inge Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 (redigert) Har du dekk i sandwich, er det en risiko for at vann som trenger gjennom tettingen finner nye veier inni dekket, og kommer ut helt andre steder. Du bør derfor bore opp et vesentlig større hull, fylle dette med epoxy, og så bore hull til beslaget gjennom epoxyen. Da vil eventuell lekkasje bli synlig innvending på den bolten som lekker. Hadde lekkasje i dekket på min båt, og det viste seg at lekkasjen var et helt annet sted enn der jeg opprinnelig trodde. Nå har jeg boret opp og fylt med epoxy alle mine dekksgjennomføringer, og vet nøyaktiv hvor det lekker, når det lekker. Forøvrig har jeg brukt Tec7 til tetting, og det fungerer greit, også på antisklimønster. -Alf Inge Redigert 2.Mai.2014 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 (redigert) Det var en interessant fremgangsmåte. Hvor mye større bør jeg bore hullet før jeg tetter med epoxy? Holder 10mm til en 8mm bolt? Dekket er sandwich (balsa). Redigert 2.Mai.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
alf-inge Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Det blir litt tynt med bare 1 mm epoxy rundt det egentlige hullet. Borer du 8 mm litt skjevt, har du plutselig åpning rett inn i balsaen. Jeg brukte 15 mm bor til 6 mm bolter. Det gjør det også enklere å jobbe epoxyen ned i hullet. En annen ting er at jeg brukte flytende epoxy til de første hullene, med mye griseri innvendig som resultet. Etter at jeg gikk over til epoxysparkel i stedet ble det mye enklere. Dessuten borer jeg bare ned til innerdekket, ikke gjennom det, dermed unngår jeg alt søl innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Jeg skal finne en link til ei svært god DIY side i kveld til deg. Ligger en link i tråden til festina lente sitt HR- prosjekt om du leiter den opp. Du bør bruke butyl-tape til tettning. Samt støpe solig gjennomføring i dekket for hvert hull. Enten borre ut større hull min ikke gjennom innerste glassfiberlag. Så har du i epoxy. Eller borre hull den dim du skal ha. Frese ut balasa og støpe inn, med tape over hullet fra innsiden. Deretter borre opp på nytt. Men, jeg skal finne link i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Jeg festet en hekkplate i syrefast på akterspeilet for å heve påhengsmotoren. Her jobbet jeg sammen med en båtmekaniner. Metoden var gjennomgående bolter, også under vannlinjen. Vi la en stripe sikaflex oppetter gjengene på boltene, som ble skrudd inn i hull som var akkurat passe trange. Dermed fordelte sika-en seg over hele bolten, på veggene i hullet og som en ekstra pakning under skivene, både inne i båten og utenpå. Dette holdt tett alle de tre sesongene jeg hadde plastbåten. Ingen tegn til frostsprengning, som vel en lekkasje ned i akterspeilets trekjerne vill ført til. :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 (redigert) http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware&page=1 http://www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck&page=1 disse to er temmelig illustrative. Klarere oppskrift på løsningen finnes neppe. Som kommentar til forrige innlegg, ja, under vannlinjen bruker man sika/ tec7... ikke Butyl under vannlinjen. Redigert 2.Mai.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.