Espen K Startet 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2014 Begynner å bli en stund siden jeg var inne på forumet nå, har begynt jakt på båt igjen og da er det morro å lese hva folk skriver! Ser etter båt i størrelsesorden 30-35 fot, prisnivå helst max 300 000 men mulig jeg kan strekke meg noe om nødvendig. Det ligger en del spennende på Finn, men jeg sliter litt med å forstå prisingen. For det første er det overraskende få båter fra 90-tallet på markedet men jeg mener å ha hørt at det nesten ikke ble solgt nye båter i Norge på den tiden. Derimot finnes det mye fra 80-tallet og også 2000-tallet, men jeg er overrasket over at prisnivået er såpass likt? Spesielt med tanke på at man må påregne mer vedlikehold på en eldre båt. Tenker også på hvordan prisnivået vil være om en 5 års tid når det evt blir aktuelt å selge igjen. Da vil en 80-talls båt begynne å nærme seg 40-års-krisa og vi må vel anta at verdien begynner å bli lovlig lav? Eller er de båtene så godt bygd at man forventer at de vil holde prisen i ytterlig noen år? Plast råtner ikke og sålenge motor og seil er vedlikeholdt er det kanskje primært design og utforming som utgjør forskjellen? VHEspen Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
Teerex Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 (redigert) Mange 80-talls båter er påkostet mye med ny motor osv. de senere år, og båtene fra den gang var jo stort sett norsk og svenskproduserte kvalitetsbåter. Glassfiber er jo nærmest evigvarende så lenge det beskyttes mot plastpest og frostsprengning. Mange som har 80-talls båter til salgs er vel også noe nølende med å "gi" båten vekk for billig om de da ikke er nødt til det eller har råd til det. Redigert 2.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordan family 27 Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Er nok mange godt vedlikeholdte båter hvor eiere har puttet inn mer i oppgraderinger enn båten er verdt, mange velger ok derfor å sitte på den man har. Manvet hva man har, men ikke hva man får. Slik sett kan jo en 80 talls båt være bedre, her har man vært nødt til å ta store vedlikeholdskostnader, mens de som er litt nyere snart kommer dit... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Samtidig er det svært mange overprisede 80-tallsbåter på markedet. Jeg forstår det dere her sier; har hatt 2 stk 80-tallsbåter selv, men en 80-tallsbåt må da vurderes opp mot alder på motor (ny motor er bra, men den investeringen får man ikke igjen), baugpropell, ankervinsj og elektronikk. Er alt dette fra 80-tallet kan det raskt lønne seg å legge litt på og heller kjøpe seg en 10-15 år gml båt. Samtidig er det vel lov å prøve seg med et bud ut i fra det en mener båten er verdt etter en inspeksjon!? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Espen K Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Hei, Setter veldig pris på svar :) Ser argumentet med at 80-tallsbåtene allerede har vært gjennom en prosess med fornying av motor, seil etc som kanskje er i ferd med å komme for de som er 10 år nyere. Det skremmer meg litt at jeg ser veldig få kurante 70-tallsbåter til salgs, er dette fordi de ikke har noen verdi lenger eller handler det om at eierne er så glad i dem at de ikke vil skilles? Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
SR400 Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Bare å komme med bud Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
paxo Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Hei, Setter veldig pris på svar :) Ser argumentet med at 80-tallsbåtene allerede har vært gjennom en prosess med fornying av motor, seil etc som kanskje er i ferd med å komme for de som er 10 år nyere. Det skremmer meg litt at jeg ser veldig få kurante 70-tallsbåter til salgs, er dette fordi de ikke har noen verdi lenger eller handler det om at eierne er så glad i dem at de ikke vil skilles? Jeg har selv en 1977mod. Fjordcruiser. Jeg har byttet motor (ca.200000,-) skal montere ankervinsj, har montert varmtvannstank, fornyet alt elektrisk, septiktank, nyere toilet nytt instrumentpanel, nye stoler etc. Skroget er solid og i god stand. Ikke perfekt i finishen, men det er ikke en gammel hytte heller. Poenget er at jeg ikke vil legge den ut til salgs fordi salgsverdien er ekstremt lav i forhold til investeringene. Bruksverdien derimot, har blitt svært høy. Dermed er vi fornøyde. Kanskje priser på gamle båter bør sammenlignes mer med gamle hytter enn med gamle biler. Sitér dette innlegget Link to post
Espen K Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hei, setter fortsatt pris på svar men det ser ut til at det har sneket seg inn en feil i tittelen; det er da altså seilbåt jeg er på jakt etter. Vet ikke hvordan man kan endre dette? :) Var og så på en First 31.7 fra tidlig 2000-tall her om dagen, skal/skal man ikke gjøre et hopp i pris for å få nyere båt? Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
finnmarken Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Ja, kanskje åtti-talls båter er overpriset og potensielle utgiftsbomber. Dog ser det også ut til at mange har realitetsorientert seg. MEN, jeg har begynt å lure litt. Jeg har selv en 84 mod. cabincruiser med 200 HK diesel og har egentlig ikke så veldig store utgifter. Faktisk er mine utgifter bare småpenger i forhold til en jeg snakket med som har en 9 år gammel cabincruiser med 250 HK diesel. Den 9 år gamle båten har riktignok drev, men har jo årlige utgifter til rep og vedlikehold på mellom 15 000,- til 30 000,-. Min 84 mod. har aksling, men jeg bruker sjelden mer enn 2000-3000,-. Jeg for min del er litt "redd" for å bytte ut den gamle med en nyere, i alle fall i forhold til en båt med drev. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Mine nye motorer har jeg ingen planer om å bytte,. de er tross alt kun 35 år.. Gjør fremdeles samme toppfart som ny.... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.