Sydvesten Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Tilfeldig valg offer, eller et planlagt offer... dette kan være utført som en hevn for ett eller annet.. Det er alltid mange som tyr til selvtekt og ønsker å hevne seg på grunn av ett eller annet.. Dette ser ser nok ut til å være alt for planlagt til at det kun er "mobben" i bygda som har hatt det morro.. Det er selvsagt synd for eieren av båten, og slik skal ikke hende.. Regner med forholdet er anmeldt og politiet vil se på saken Redigert 3.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Zitt Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Vel, det er ikke godt nok for meg. Du har jo den utmerkete muligheten at du kan holde kjeft om hva du tror! Ikke har jeg og jeg kan aldri tenke meg at båteieren det gjelder har behov for å høre hva du mener, med mindre du er part i saken! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Er det noen grunn til at Wikingen mener adeneo skal holde kjeft om sine meninger og det han tror om denne saken, mens Wikingen fritt kan fremme sine meninger? Er det ikke slik at alle som deltar i debatten bør kunne fremsette sine meninger i debatten? (moderator kan selvsagt redigere og mene) Redigert 3.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jan E. Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Det kan jo være båteieren har blitt et tilfeldig valgt offer? Skal ikke påstå noe verken den ene eller den andre veien, men slikt har jo skjedd før dessverre. Ei i familien parkerte bilen sin på en parkeringsplass i et byggefelt i Sandnes for en tid tilbake. Hun var i området for første gang og har ikke mer tilknytning til byggefeltet enn at hun var innom på besøk hos noen venner. Da hun kom ut på kvelden og skulle kjøre hjem var panseret på bilen hennes skrablet opp så til de grader. Bilene som sto på siden var uberørt. Hadde vært en ting hvis bilen hennes var et VAG-produkt eller av koreansk merke som begynner på H, da hadde det vært mer forståelig, men bilen er bare en 15 år gammel Mondeo. Så enten har vandalene hatt et veldig vondt øye til Ford eller så har de bare plukket seg ut et tilfedlig offer. Dessverre kan rotløs ungdom være en utfordring, uten at det nødvendigvis var så mye bedre før.. En ting er å skrible på et panser med en stein eller en nøkkel en har i lommen. Dette tilfellet er vel mer sammenlignbart om hun hadde kommet til bilen. Og noen hadde skjært et hull i dørplaten. Da begynner det å peke mer i retning av at de visste spesifikk hva de var ute etter, og hadde med seg verktøy for å lure alarmen. Men i disse dager så er det vel noen pøbler ute etter å gjøre mer og mer spektakulært hærværk for nettopp at det skal komme i media Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
adeneo Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Du har jo den utmerkete muligheten at du kan holde kjeft om hva du tror! Ikke har jeg og jeg kan aldri tenke meg at båteieren det gjelder har behov for å høre hva du mener, med mindre du er part i saken! Det var da voldsomt til reaksjon, så du mener at båteieren er mer interessert i din egen fortreffelige mening enn hva andre måtte synes, og du kan uttale deg fritt, mens andre bør holde kjeft ? Sannsynligvis er det vel helt uinteressant for båteieren hva som skrives her på forumet, hullet i båten blir ikke noe mindre av du er frekk og ufin mot de som har en annen oppfatning enn deg, og du er ikke noe unikt snøfnugg som kan bestemme hva andre skriver, selv om du oppfører deg som en dott. Det er vel heller ingen som sier at båteieren er skyld i dette, men det er tross alt en del jobb å kutte et slikt hull i skroget, det krever verktøy, og det bråker en del, når da samtidig alle verdier ligger urørt igjen i båten, så virker det svært lite sannsynlig at noen helt tilfeldig har ramlet over denne båten og funnet ut at det kunne være et festlig påfunn å kutte et stort hull i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Enig med adeno.Kom deg ned på jorden Wiking. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Zitt Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Jeg har lest hva båteier har uttalt til Nordlys, og utelukkende det forholder jeg meg til! Jeg tror ikke båteier er interessert i min mening, for jeg har ingen spesiell mening om saken annet enn at det er en trist sak. Om jeg imidlertid hadde ment at det nok var en hevnaksjon, for noe båteier hadde gjort, hadde han nok blitt skuffet. Mannen har sikkert nok å stri med uten å i tillegg nærmest bli beskyldt for å blitt utsatt for en hevnaksjon. Jeg tror ikke det er uinteressant for båteier hva som skrives her på Båtplassen, eller snakkes om i bygden for den sak skyld. Du må gjerne kalle meg frekk, ufin og en dott, adeneo, den retten skal du få beholde, men jeg gjentar; Jeg synes du skal holde kjeft om ting du ikke har peiling på! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Jeg vil gjerne mene noe jeg også Siden det er i nord. Og siden det er blåst opp i Nordlys. Jeg tror det er en som selger redningsvester som har gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Den bør du ta på tipstelefonen, Mulligan! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Det er vel et problem på båtplassen at det sklir ut med alle mulige tenkelige og utenkelige teorier på hva som kan ha skjedd. Det blir fort veldig useriøst og ødelegger tråden, så jeg syns også det er best å holde disse teoriene for seg selv. Ha en fin kveld alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Jeg har lest hva båteier har uttalt til Nordlys, og utelukkende det forholder jeg meg til! Du må gjerne kalle meg frekk, ufin og en dott, adeneo, den retten skal du få beholde, men jeg gjentar; Jeg synes du skal holde kjeft om ting du ikke har peiling på! Du burde vel strengt tatt holdt kjeft selv siden du ikke har mer peiling på saken enn andre her da alle har samme info... Som selvtekttilhenger synes jeg dette helt klart oser hevn for noe... om båten har blitt forvekslet med en annen og eier er uskyldig vet jeg ikke men vil vedde mye på at denne handlingen er gjort målrettet... Redigert 3.Mai.2014 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Jeg har lest hva båteier har uttalt til Nordlys, og utelukkende det forholder jeg meg til! Mannen har sikkert nok å stri med uten å i tillegg nærmest bli beskyldt for å blitt utsatt for en hevnaksjon. Jeg tror ikke det er uinteressant for båteier hva som skrives her på Båtplassen, eller snakkes om i bygden for den sak skyld. Du må gjerne kalle meg frekk, ufin og en dott, adeneo, den retten skal du få beholde, men jeg gjentar; Jeg synes du skal holde kjeft om ting du ikke har peiling på! Nå er det slik at dersom alle skulle holde kjeft om ting de ikke hadde peiling på, og aldri skrive det de mener, så ville dette vært et trist forum, og jeg ville aldri fått skrevet noe som helst ! Nå mener ikke jeg bestemt at dette er en hevnaksjon, og det burde vel være innlysende at jeg ikke vet hvem som har laget dette hullet eller har noen andre opplysninger om saken, men min mening er altså at det er lite sannsynlig at det er tilfeldig hærverk grunnet omstendighetene og måten det er utført ut på. Du skriver altså Jeg skjønner ikke hvorfor det ofte i slike saker som dette skal antydes årsaksforhold som nødvendigvis ikke har hold i virkeligheten. Dette er hva mannen selv sier; Han er overbevist om at det er ramp i bygda som står bak. - Ja, det er jeg ikke i tvil om. Dette er bare faenskap. Det lå verktøy der til et par tusen kroner. Det er ikke rørt. - Jeg er rystet og forstår ingenting, sier den driftige pensjonisten. Dette er godt nok for meg. Det er altså din mening, du tar mannens ord på at dette er "ramp" og tilfeldig "faenskap", men for min del er det ikke godt nok, min mening er at det er en stor sannsynlighet for at det ligger noe annet bak, selv om det ikke nødvendigvis må være slik, og for alt du vet kan det hende det er til stor hjelp for denne uheldige båteieren og tenke litt igjennom om det er noen omstendigheter rundt dette som gjør at han kan ha en formening om hvem som står bak, slik at vedkommende blir tatt og straffet. Det er selvfølgelig ikke greit å kutte hull i mannens båt, slik at selv om han er utsatt for en hevnaksjon kan jeg ikke se at han skulle ha noen grunn til bli skuffet av den grunn. Dersom du med din aggresjon fant det for godt å kutte et hull i båten min i natt på grunn av en nettkrangel, så ville jeg vært utsatt for en hevnaksjon, men jeg kan ikke helt se at det skulle være noe verre enn om noen helt tilfeldig kuttet hull i båten min, resultatet er det samme, ubrukelig båt. Den eneste grunnen jeg kan se for meg for at noen føler det som en ekstra belastning å bli utsatt for en hevnaksjon, og hva som eventuelt måtte diskuteres på bygda, måtte være at vedkommende hadde gjort noe så ille at de virkelig fortjente en hevnaksjon, ellers er del vel ingen grunn til å føle skam over at andre mennesker er ustabile og oppfører seg dårlig. Redigert 3.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 En trenger altså en drill og en el-stikksag, enten batteridrevet eller at det er strøm på stedet. En må altså ha spesifikke verktøy og en må gjøre det når ingen andre ser det og når en ikke kan bli tatt. Alt i alt et godt stykke planlegging som ligger bak, da er det ikke lengre tilfeldigheter. Å tro at noen på en liten plass går rundt og tilfeldig borrer og sager hull i en båt virker ganske så naivt og dumt. Det at det skjedde kun med en båt understreker ytterligere at det ikke er tilfeldig. Å tro at det ligger noe mer bak virker ganske åpenbart. -------- Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Jeg har problemer med å forstå deg, og du kanskje meg, adeneo! Når du skriver, du med din aggresjon, så kan jeg trøste deg med at du ikke trenger å se deg over skulderen pga av meg. Her synes jeg også du er ute og "sykler" litt; Den eneste grunnen jeg kan se for meg for at noen føler det som en ekstra belastning å bli utsatt for en hevnaksjon, og hva som eventuelt måtte diskuteres på bygda, måtte være at vedkommende hadde gjort noe så ille at de virkelig fortjente en hevnaksjon, ellers er del vel ingen grunn til å føle skam over at andre mennesker er ustabile og oppfører seg dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Det bor under 400 personer i bygda, tror ikke det er utrolig mange som siver rundt og gjør tilfeldige, verktøykrevende skadeverk mot en konkret båt. At det har gått vondt blod i småbygder er ikke noe nytt og det har hatt mye større utfall enn dette. ----. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Og bygden ligger ved E6 såvidt jeg husker, Pinkvin, så det er jo mulig at tilfeldig forbipasserende har fått en dum ide. Men hvis du også har bestemt deg for at dette er en hevnaksjon, javel så har du det. Tiden vil jo mest sannsynlig vise det. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Det kan jo være at rampen kom over noe verktøy som lå i havna ved andre båter og når de skulle finne på noe faenskap gikk de til nærmeste trebåt for å gjøre hærverk. Utrolig hva idioter får seg til å gjøre, så at det nødvendigvis er en hevnaksjon er jeg ikke sikker på. Kk Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) @Wiking Det er mulig jeg er ute å sykler, og jeg er ikke akkurat redd for at du skal kutte hull båten min i natt, jeg regner med det går bra. Poenget var at dersom noen går til det skritt at de kutter hull i båten til denne mannen som en hevnaksjon, så har disse personene enten store problemer eller et reelt hevnmotiv. Dersom de har store problemer og kuttet hull i båten til mannen for noe trivielt, så spiller det vel liten rolle om det er en hevnaksjon, det blir vel det samme som om de har store problemer og kuttet hull i båten uten noen som helst grunn. Det er altså etter min mening én dritt om en ustabil person kutter hull i båten helt tilfeldig eller om en ustabil person kutter hull i båten som en hevnaksjon vedkommende har innbilt seg eksisterer på grunnlag av egne psykiske problemer, i det minste må det være én dritt for båteieren, han kan jo umulig føle seg truffet dersom det ikke finnes noe reelt motiv for hevn. Du hevder jo at det er en ekstra belastning for båteieren at vi skriver at det kan dreie seg om et hevnmotiv, og den eneste grunnen til at det skulle være en ekstra belastningen slik jeg ser det, måtte jo være hvis det faktisk var slik at noen hadde grunn til å ta hevn, ellers hadde vel ikke båteieren følt seg truffet. Nå hevder ikke jeg at båteieren er et rasshøl som ingen i bygda liker, eller at han har gjort noe som fortjener hevn, jeg aner ikke hvem mannen er, og han kan være hele bygdas Sjonkel Rolf for alt jeg vet, jeg hevder kun at dersom man føler seg truffet av at noen skriver at dette hærverket virker svært målrettet og planlagt, så er det sannsynligvis en grunn til at man føler seg truffet ? Redigert 3.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Og bygden ligger ved E6 såvidt jeg husker, Pinkvin, så det er jo mulig at tilfeldig forbipasserende har fått en dum ide. Men hvis du også har bestemt deg for at dette er en hevnaksjon, javel så har du det. Tiden vil jo mest sannsynlig vise det. For all del, folk må jo tro hva de vil. At det står i avisa gjør det ikke mer sannsynlig. Det virker jo mer som folk ser seg blinde på at det har stått i avisa fremfor å tenke ørlite selv. Sannsynligheten for at dette er tilfeldig pøbelstreker må være svært nær null nix og nada. ------------ Ut fra kommentarfeltet i herlige nord er det mest trolig at det hele ender i en voldsorgie mot barn og unge i nærområdet. Ut fra hva som står så skal det deles ut grisebank, knuste fingre osv fra voksne menn til mange barn og unge i tiden som kommer. Flott bygd og landsdel. At de sager hull i båtene til hverandre kan virke å være det minste problemet om kommentatorfeltet er representativt, noe det heldigvis ikke er ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Poenget var at dersom noen går til det skritt at de kutter hull i båten til denne mannen som en hevnaksjon, så har disse personene enten store problemer eller et reelt hevnmotiv. Dersom de har store problemer og kuttet hull i båten til mannen for noe trivielt, så spiller det vel liten rolle om det er en hevnaksjon, det blir vel det samme som om de har store problemer og kuttet hull i båten uten noen som helst grunn. Her er du så opptatt av problemer de måtte ha de som har gjort dette, mens jeg er opptatt av hvilke problemer båteier har. Som han sier skjønner han ingenting, mens han registrerer at folk mener det er en hevnaksjon som er utført. Han tenker så det knaker.....hva galt har jeg gjort. På lensmannskontoret blir han utspurt om mulige motiver for en hevnaksjon, tildels grufulle teorier om mulige motiver. - Er det slike tanker folk i bygden også har, tenker han. Ja, jeg tror dette kan være en ekstra belastning! Kanskje den største synden denne mannen har gjort i år, er å skulke en gudstjeneste i februar. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Dersom det ikke finnes grunn til hevnaksjoner, og han må "tenke hardt" og ikke finner noen som helst grunn til at noen skulle kunne gjøre noe slikt, så er det vel tilfeldig hærverk, det er etter min mening ikke umulig, folk gjør de merkeligste ting, det er kun svært usannsynlig. Derimot så er det selvfølgelig en grunn til at folk flest, også i hjembygda og i politiet, tenker at det ligger et motiv bak dette; det er ytterst sjeldent noen legger ned så mye jobb for å lage problemer for en helt tilfeldig person de aldri har møtt. Så er det slik at dersom det var en særlig god grunn til at denne mannen var offer for en hevnaksjon, så ville han neppe stått frem med det i avisen, da det ville vært særs uintelligent. Jeg tar poenget ditt, at det kan være en ekstra belastning, personlig ville det ikke vært det. Dersom jeg visste at jeg ikke hadde gjort noe som kunne motivere noen til å gjøre noe slikt, så hadde jeg heller ikke følt noen belastningen ved at noen stilte slike spørsmål, jeg ville nok sannsynligvis innsett at denne typen hærverk er så spesielt at de fleste vil anta at det er en bakenforliggende årsak, og at årsaken til at politiet spør er fordi de ønsker å finne gjerningsmannen, noe som blir tilnærmet umulig dersom det er tilfeldig hærverk. Så spiller det etter min mening liten rolle hvorfor dette er gjort, det er hull i båten og forhåpentligvis blir vedkommende "snekker" straffet for å ha laget dette hullet, uavhengig av hva motivet måtte være. Poenget var ikke at båteieren var skyldig i noe eller at det på noen måte kan forsvares at noen kutter hull i andres båter, men at det er såpass mye som skal til for å gjøre utføre dette hærverket at det virker usannsynlig at noen i det hele tatt gidder å ha så mye jobb for å lage problemer for helt ukjente mennesker. Det må da også finnes enklere måter for "rotløs ungdom" å bedrive hærverk enn dette, med en liten fyrstikk kunne de fjernet hele båten. Hele utførelsen her tyder på at noen hadde med seg verktøy, hadde god tid, og gjorde seg ekstra flid for å lage enorme mengder arbeid for denne mannen. Redigert 3.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Om det eksisterer et hevnmotiv så kommer det selvsagt ikke i avisa, sier seg selv i grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Om det eksisterer et hevnmotiv så kommer det selvsagt ikke i avisa, sier seg selv i grunnen. Nettopp, dette er nok sakens kjerne... Gamlingen forteller saken fra sin side og da er han selvsagt helt uskyldig og kan selvsagt ikke forstå at noen kan ha gjort dette... selv om han kanskje innerst inne vet noe mer.. .Men dette er og blir ren spekulasjon, for meg som for alle andre i denne tråden Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Madserazzi Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Er jo en ganske spesiell form på det hullet. Virker nesten som at det er lagd slik med hensikt, og ser man godt etter ligner det litt på en speilvendt versjon av avataren til Mulligan. Hvor var du denne kvelden Mulligan? ;-) ;-) ;-) He, he. Spøk til side. Kanskje dumt å spekulere, men konspirasjonsteoretikeren i meg vil at dette skal se ut som et slags seilbåt ikon. Håper jeg er på bærtur. Uansett, stakkars mann. Jeg synes og dette ser ganske målrettet ut, så håper politiet i samarbeid med eier får slått kloa i synderne slik at de får gjort opp for seg. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Min mening er følgende. Er 'jobben' gjort med verktøy funnet på stedet, så tviler jeg veldig på at det er planlagt hevnaksjon. Båteier skriver jo at det liggfer verktøy for flere tusen kroner der, og hvis det er dette verktøyet som er brukt til å ødelegge båten, så er dette sterke indiseier for at dette IKKE er planlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.