krishna Startet 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48058186&searchclickthrough=true Jeg vurderer å kjøpe en tresnekke for første gang. Min første båt for den saks skyld. Jeg har relativt lite kunnskap og lurer på tips til hva jeg bør se etter, spørre om osv når jeg er å ser på båt. Jeg skal se på denne båten jeg har lagt ved link til nå i helgen, hvordan ser den ut for dere som har peiling ved første øyekast? På forhånd takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 (redigert) Hei. Båten ser fin ut.Du må sjekke under spantene altså mellom skrog og spant for råte.Dette er en plass som er utsatt hvis det ikke er lufting,åpning nok imellom der bordene overlapper hverandre,vannet må få renne fritt igjennom om du forstår.Stikk en kniv innimellom å kjenn om det er mykt her.Synes båten ser fin ut som sagt.Motoren skal vere svært god om den har fått vedlikehold. Redigert 2.Mai.2014 av Hr.Krabbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Gutek Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Den er gammel,nesten 60 år.Sjansen for råte er større jo eldre de blir.Ta med deg en kniv eller en syl og prøv overalt.Gjerne i kjølen.Ved opplag kan det gjerne bli stående litt vann.gjerne bak,og resultat er råte.,gjerne på langt yngre båter en dette.Dersom du vil ha trebåt bør du se etter noe nyere.Der er mørke felter også på huden,Se etter på øverste bordet.Ferskvann kan ha trengt inn og laget råte.Der er sikkert en bra motor som kan være verd en 15 - 20 tusen ,men skorget er verdiløst ! Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Sjekk også den første bordgangen som ligger over vannlinjen for råte. Redigert 3.Mai.2014 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Alderen er forsåvidt minste problemet, men den bærer ikke preg av så bra hold og noe må kanwkje skiftes ut. Til den prisen vil du finne et bedre emne......inklusiv frakt gjennom halve landet :-) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Vær kritisk til sjøvannskjølt motor. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Nja, denne er såpass ny at den fint kan ferskvannskjøles, og dette kan fikses med en ekspansjonstank og kjølesløyfe på utsiden samt tørr eksos. Er båten brukbar etter etpar sesonger og dette er noe man har lyst til å ha videre, har man noe å pusle med. Husk at alt er prutbart. Sitér dette innlegget Link to post
Sttrons Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Har hatt akkurat samme type båt selv, kjøpte sammen med en kompis når vi var 16. Var mye sorte felt over vannlinjen og båten bar preg av at vår pussene ikke var gjort mer en akkurat. På denne var nesten alle spantene knekt rett ved skjøten nede ved gulvplatene. Vi pusset båten helt fri for lakk og fant ut at tidligere eiere har brukt mye båndslipere, mange klinker hvor hodet datt av når lakken forsvant. Så lurt å sjekke at det står bra til med klink, er en møkkajobb å bytte mange, men ett par går fint. Er flotte båter som siger fint i vannet, men mye jobb å vedlikeholde spesielt hvis den skal skinne. Ps: den vi kjøpte ga vi 10.000 for og solgte for 20.000. Er vel rundt 10 år siden da. Sitér dette innlegget Link to post
krishna Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Tusen takk for svar. Jeg har egentlig ombestemt meg litt og tror ikke jeg vil begi meg ut på tresnekke prosjektet likevel. Har kikket litt rundt og tror jeg går for plastsnekke med tanke på vedlikehold. Er inne på tanken på en Nidelv 24 så jeg får litt større og stabil båt i noenlunde samme prisklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Veldig fornuftig !Men,der må du passe på hvaslag motor du får.Volvo Penta MD 11c begynner å bli beldig gamle ! Sitér dette innlegget Link to post
krishna Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Okey. Men hvis motoren er velholdt så vil vel en slik dieselmotor holde en god stund? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.