Jump to content

Førstegangs kjøp av tresnekke

krishna

Recommended Posts

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48058186&searchclickthrough=true

Jeg vurderer å kjøpe en tresnekke for første gang. Min første båt for den saks skyld.

Jeg har relativt lite kunnskap og lurer på tips til hva jeg bør se etter, spørre om osv når jeg er å ser på båt.

Jeg skal se på denne båten jeg har lagt ved link til nå i helgen, hvordan ser den ut for dere som har peiling ved første øyekast?

På forhånd takk for hjelpen.

Hei. Båten ser fin ut.Du må sjekke under spantene altså mellom skrog og spant for råte.Dette er en plass som er utsatt hvis det ikke er lufting,åpning nok imellom der bordene overlapper hverandre,vannet må få renne fritt igjennom om du forstår.Stikk en kniv innimellom å kjenn om det er mykt her.Synes båten ser fin ut som sagt.Motoren skal vere svært god om den har fått vedlikehold.

Redigert av Hr.Krabbe (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Den er gammel,nesten 60 år.Sjansen for råte er større jo eldre de blir.Ta med deg en kniv eller en syl og prøv overalt.Gjerne i kjølen.Ved opplag kan det gjerne bli stående litt vann.gjerne bak,og resultat er råte.,gjerne på langt yngre båter en dette.Dersom du vil ha trebåt bør du se etter noe nyere.Der er mørke felter også på huden,Se etter på øverste bordet.Ferskvann kan ha trengt inn og laget råte.Der er sikkert en bra motor som kan være verd en 15 - 20 tusen ,men skorget er verdiløst !

Har hatt akkurat samme type båt selv, kjøpte sammen med en kompis når vi var 16.

Var mye sorte felt over vannlinjen og båten bar preg av at vår pussene ikke var gjort mer en akkurat.

På denne var nesten alle spantene knekt rett ved skjøten nede ved gulvplatene.

Vi pusset båten helt fri for lakk og fant ut at tidligere eiere har brukt mye båndslipere, mange klinker hvor hodet datt av når lakken forsvant.

Så lurt å sjekke at det står bra til med klink, er en møkkajobb å bytte mange, men ett par går fint.

Er flotte båter som siger fint i vannet, men mye jobb å vedlikeholde spesielt hvis den skal skinne.

Ps: den vi kjøpte ga vi 10.000 for og solgte for 20.000.

Er vel rundt 10 år siden da.

Tusen takk for svar. Jeg har egentlig ombestemt meg litt og tror ikke jeg vil begi meg ut på tresnekke prosjektet likevel. Har kikket litt rundt og tror jeg går for plastsnekke med tanke på vedlikehold. Er inne på tanken på en Nidelv 24 så jeg får litt større og stabil båt i noenlunde samme prisklasse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...