Jump to content

Montering av septiktank


MortenK

Recommended Posts

Jeg skal innstallere septiktank i seilbåten min og har noen spørsmål omkring dette:

Fakta: Det er elektrisk kvern på doen. I dag går ”dritten” rett i sjøen. Doen er montert på styrbord side ca. i vannlinjen. Hvis jeg glemmer å lukke krana mens jeg seiler  kommer det litt vann inn når båten krenger mot styrbord.

1. Plassering av tank (rustfri 24L): Jeg kan plassere tanken i baugen, ca. 1.5 m fra doen, hvor deler av tanken ligger under vannlinjen. Alternativt kan jeg plassere tanken på babord side, motsatt av doens plassering. Tanken kan der monteres over vannlinjen . Slangen blir da lengre og ”dritten” må pumpes ”oppover” fra doen. Hva er lurest.

2. Jeg hadde tenkt å bruke dagens utløp i skroget også for tanken. Det medfører at slangen fra tanken blir lang. Jeg har en håndpunpe og har tenkt å bruke 38 mm. slange. Burde jeg heller bore et nytt hull i nærheten av tanken for å unngå lang slange. Tips?

:seeya:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Første bud er uansett at du bruker dyre, diffusjonstette slanger av beste kvalitet. Du vil angre noe veldig om du sparer noen hundrelapper der!

 

Ellers er det absolutt en fordel å ha så kort slange som muliig og helst så rette som mulg rett ned fra tanken og til sjøen.. Lager du nytt hull kan du instalere en vender slik at du kan styre dritten enten til tank eller til sjø.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville plassert tanken i baugen.

 

Jeg tror ikke problemet ligger i lang slange ut fra tanken.  Når du tømmer er det jo allikevel lurt å skylle litt godt igjennom systemet, og da er det sannsynlig at det som er igjen i utløpsslangen etter avsluttet operasjon er nesten rent vann.

 

Det du imidlertid bør passe på er at du benytter så tynn slange som leverandøren av doen anbefaler, slik at volumet av denne slangen (mellom doen og tanken) er så lite som mulig. (utnyttelse av tankens kapasitet) Denne slangen skal nemlig inneholde rent vann nå dobesøket er avsluttet, for å begrense dannelse av lukt til et minimum.

 

Husk, tykk slange til avlufting av tanken.  Alle slanger bør være gasstette.

 

Lykke til!

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ser det er veldig mange gode råd her i forumet, samt masse små tips. Trenger en beskrivelse av hva man bør passe på ved montering av septiktank for første gang. Båten min er allerede utstyrt med elektrisk toalett. Har noen en form for manual å sende, eller tips hvor jeg finner det?

 

Ønsker en stor tank, gjerne mer enn 56 liter som er maks i Watski-katalogen. Billig og bra :yesnod:

 

Mvh Johan

Link to post
Share on other sites

Ser det er veldig mange gode råd her i forumet, samt masse små tips. Trenger en beskrivelse av hva man bør passe på ved montering av septiktank for første gang. Båten min er allerede utstyrt med elektrisk toalett. Har noen en form for manual å sende, eller tips hvor jeg finner det?

 

Ønsker en stor tank, gjerne mer enn 56 liter som er maks i Watski-katalogen. Billig og bra  :yesnod:

 

Mvh Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke vil bruke mange liter ferskvann pr gang til spyling, er kanskje vakumtank med i vurderingen?

De krever bare ca 0,5liter pr skyll.

 

Ellers er vel ca 70 liter nok til 2 personer ei uke.

 

Gode slanger som ikke lekker duft samt at de er glatte innvendig er ok.

 

2stk slangeklemmer pr. tilkopling.

 

Vannrette og lodrette føringer av slanger.

 

mvh johan (slapp av du snakker ikke med degselv).

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret.

 

Et par spørsmål:

 

1. Hva er en vakumtank?

2. Hva mener du med vannrette og lodrette føringer av slanger?

 

Mvh Johan I.

<{POST_SNAPBACK}>

1) En tank etterfulgt av pumpe som skaper et vakuum som igjen hjelper til med å skuffe dritten videre til samletank eller direkte ut i sjøen.

 

2) At det ikke blir lommer som avfallet kan samles i.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...