Stein-Erik Startet 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2014 Hei, Tenkte jeg skulle dele erfaringene mine - er nok andre som kommer i samme situasjon på et tidspunkt. Varmeren ble montert i båten i 2004, og har gått uten feilslag frem til våren 2013. Da stoppet den, og ville ikke starte. Jeg byttet til 801 panelet i 2012, så jeg hadde mulighet til å sjekke feilkoder. Men det var ingen feilkoder. Symptomene var at den gikk rett i viftemodus når jeg trykket på knappen for varme. Det rare var at når jeg trykket på knappen for friskluft, startet varmeren med gløding og deretter pumpe. Men den stoppet etter ca. 1 minutt. Jeg prøvde mye - satte bla tilbake det gamle betjeningspanelet. Men feilen var der ennå. Etter en uke startet jeg jobben med å løse problemet - bare for å finne ut at den nå virket som den skulle! Og det fortsatte den å gjøre hele 2013 sesongen! I går skulle jeg ha første overnatting i båten i år - og det ble en kald natt. På tur til overnattingsplassen gikk varmeren som den skulle. Den gjorde også det hele kvelden, men på natten stoppet den. Våknet med 7 grader i lugaren i morges.... Samme symptomer som på våren i fjor. Feilsøkte, sjekket alle koblinger, sjekket feilkoder osv. Men ingen løsning. Snakket lenge med en hyggelig kar hos Eberspächer Norge i morges, men han hadde ikke andre forslag enn de jeg selv hadde testet. Etterhvert kom jeg i kontakt med Asker Elektro Diesel, som kunne ta hjernen inn til diagnose i dag. Så ble gjort - og konklusjonen var klar: hjernen var defekt. Så da er ny hjerne bestilt (var tomt på lager). Hvorfor den fungerte hele 2013-sessongen etter å ha hatt en periode med feil på våren vet jeg ikke, men det er mulig det er en feil i hjernen som trigges av lave temperaturer (dårlig lodding eller tilsvarende). Har lest en del andre innlegg på Båtplassen om dette, og jeg ser de fleste ender med å bytte hjerne på varmeren. Symptomene varierer, men konklusjonen den samme. Skal oppdatere tråden når ny hjerne er montert (bytter nok gitter i samme slengen - etter 10 års bruk er det sikkert modent for et nytt!) SE Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hei igjen! Da kommer fortsettelsen. Tok noen dager før jeg fikk den nye hjernen, men i dag ble den montert i varmeren. Det var med spenning jeg startet opp - og kunne konstatere at den nå var tilbake til sitt gamle gode selv igjen. Servicemannen jeg kjøpte hjernen av kunne bekrefte at han hadde byttet mange hjerner på Eber D4 fra første halvdel av 2000 tallet. Det bekrefter de erfaringer jeg ser andre her på Båtplassen har. Så etter 10 års drift er kanskje 3800,- i kostnader ikke så gale likevel SE Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Min D4 kjøpt brukt i fjor, fra tidlig 2000 tallet fjusker, ryker og stopper ofte litt etter oppstart. Demonterte eberen og alt ser bra ut, ikke lenge siden det er byttet pakninger, glødepluggen virker, brenneren ser jo nesten som ny ut. Jeg har også den gamle hjernen, blir å bytte til ny hella nå ja. Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
Fusebox Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg holder på med et lite prosjekt for å lage egen styring til varmer. Om noen evt. skulle trenge en ny "hjerne", ta gjerne kontakt, så kanskje det lar seg løse for en langt hyggeligere sum. Pilotprosjekt : Webasto HL32D, testes en av dagene. Generisk kretskort er "kokt" og styrings programmet ble halvferdig i går. Deretter Webasto ThermoTop og tilsvarende, og eldre Webasto/Eber med ekstern hjerne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.