Pksp Startet 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2014 Hei folkens! Frua og jeg vurderer å prøve oss på en natt i båten imorgen. Vi er ikke kjente og spør om tips til uthavner som ikke er værutsatte (om det finnes) Iallefall uthavner som da er relativt beskyttet uansett vindrettning. Jeg er vel over snittet bekymret for at vi brått skal drive avgårde iløpet av natten Vi er begge amatører, så det er greit og starte forsiktig. Området er da Skjebergkilen - Hvaler. Og da helst ikke så ille langt unna havna i skjeberg Vurderer et område som heter Etholmen eller Botnekilen. Ifølge kartet så virker det ok? Om noen har tips så fyr løs. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Gjør det enkelt å legg deg på singeløya. Enten i bællen eller i ekevika. Foretrekker selv ekevika. Mulig jeg kjører ut selv i morgen efta. Kan godt legge oss på samme plassen. Vil du lengere ut. Er deg veldig fint i apalvika. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
All In Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Vi lå våre to første netter i Solbukta. De fleste kjører rett forbi, men der var det lunt og fint. Til høyre for N i Ødegården, oppe i høyre bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Vi har vært på singleøya 3 ganger :P Har lyst til å utforske andre plasser også. Men singleøya er bankers om vi ikke finner annen plass. Gi beskjed om du kjører utpå, planer om å overnatte selv? Hvor sånn ca er Apalvika da? Takker så mye for tips Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Kjører jeg ut. Så blir det overnatting. Apalvika ligger i leia inn mot skjærhalden vest på nordre Sandøy rett syd for edholmen. Veldig fin plass. Har noe å gjøre hjemme på formiddagen. Men går alt greit. Så reiser jeg ut i 16 tida Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Lovart låring Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 (redigert) Det er 3 sekundmeter sydlig vind som skal dreie til 2 sekundmeter nordvest i løpet av natta, for så igjen dreie tilbake til sydvestlig vind i morgen tidlig. Jeg ville lagt meg på bællen på singleøya, evt gåsa eller sydsiden av torsekalven. Mest sannsynlig hadde jeg nok dratt til bællen som er på singleøyas nordside. Sjekk kartplotteren din rundt hele torsekalvens vestside fra nord til syd. Et skvalpeskjær som ikke er avmerket på kalvens nordside er synlig ved fjære men ikke flo. Dette skjæret er ca 15 meter fra land og er kjempelangt. Du går på på skjærets begge sider, så hold god avstand på skjærets vest/ostside med 10-15 meter minimum. Redigert 2.Mai.2014 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Pksp Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Takk for tips All In. Det skal utforskes :) Der fant jeg Apalvika på kartet. Ser ut som en god plass. Vi skal først på litt utforskning mens vi prøver å dorge litt på vei ut. Jeg har på Marine traffic og er tilgjenglig på melding her. Gi gjerne beskjed når du er på vei ut, så kan vi se hvordan det ligger ann :) Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Kjekt å vite Lovart låring. Skal sjekke ut dette på kartet også Godt med tips om umerkede skvalpeskjær, ille unødvendig og gå på så tidlig på sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 I Karlsøysundet kommer du garantert til å få bunnkjenning, som alle oss andre har fått. Kjenner du til den grunnen? Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Draco24styling Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Nå er det så lavt vann. Lovart. Så alle skjærene i kilen er blottlagt. men står på kartet da. Mangler bare stake utafor tosekalven Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Pksp Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Jeg kjenner ikke til noe som ikke er merka... Får bare håpe jeg ikke går på en smell Får bare holde meg unna tosekalven til jeg blir bedre kjent Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Går sikkert bra. Du har vel plotter? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Pksp Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Ja har en plotter, tror den er ca 4 år gammel. Så kartene er vel dertil gamle. Får legge meg bak en seilbåt, så er jeg vel sikker Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 4år går bra. Har ikke dukket opp noen nye skjær i kilen siden da tror jeg. Skal du ha med deg bikkja? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Pksp Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Hehe, nei de gror vel ikke så fort disse skjærene. Bikkja er selvsagt med Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Pksp skrev On 2.5.2014 at 21.27: Ja har en plotter, tror den er ca 4 år gammel. Så kartene er vel dertil gamle. Får legge meg bak en seilbåt, så er jeg vel sikker Bare du ikke følger meg. Gikk på grunn 150 meter fra båtplassen på vei til dieselpumpa i påska, ligger på Grimsøy. :-) Hverken Navionics eller noe annet fortalte meg at det var grunnere enn 1.6 meter der. Stod akkurat og tulla med kona om at det sikkert er en eller annen grunne som kun de lokale kjente til her og at alle står og venter på at vi skal smelle på når vi gikk mellom to holmer, så dunket vi på. Men lav fart og blykjøl gjorde at vi bare "bumpelipumpet" lett over og kunne fortsette i fin stil, dog så sjokkert at håret reiste seg på min bare måne for første gang på lang tid. Og kona fikk selvsagt en god anledning til å gi meg en verbal overhøvling :-)) ----------------- På vei hjem til båtplassen noen dager senere tvang jeg meg til å gå mellom holmene på nytt, men da litt mer midt i løpet. Og det gikk bra, har jo sett mye større og dypere båter en vår egen gå der så... Veldig glad jeg har seilbåt + blykjøl når jeg skal bli kjent i Hvalerområdet. Trikset med en mann i baugen er jo som regel bortkastet pga dårlig sikt i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Uff da Pinkvin, godt det gikk bra. Jeg regner vel med å gå på noe en eller annen gang Heldigivs så stikker ikke min dypere enn 0.90m Rart det der at fruene ofte gir verbale overhalinger så fort de får en sjanse til det Jeg følger alltid godt med på plotter og ekkolodd for å være så sikker som mulig. Og er jeg usikker, så sitter frua i baugen og følger med. Men som du sier så er ikke alltid sikten så bra.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Ok, jeg skal innrømme at jeg er idiot. Jeg slår alltid av ekkoloddet når jeg går inn på grunne områder i sakte fart. Jeg rett og slett hater hylinga fra ekkoloddet, blir så stressa at jeg mister oversikten. Så jeg slår ekkoloddet av og fokuserer på hvor jeg er + kart og plotter i stedet. Så bruk av ekkolodd hadde nok reddet meg, kanskje. 0.90 tror jeg du klarer å se. 1.60 er ofte akkurat litt dypt til å klare å se når sikten er dårlig. ------------- Kona ble forresten litt på glid ifht bedre/nytt ekkolodd da jeg la ut en tirade om at det som er i båten er noe dritt som kun plager vettet av meg og at jeg derfor ikke kan bruke det osv.. så jeg får tåle en liten overhaling :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Det skal vel være mulig å slå av alarmen? Det gjør det iallefall på min. Om det er så ikke fortell kona. Alltid Morro med nye duppedingser :) Ja ofte så ser man en meter, men 1.60 er jo nesten umulig her på østlandet.. Blir fort mørkt og grumsete vann Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Om du bruker gulesider.no og velger flyfoto så kan du se hvor båtene ligger i diverse uthavner. Ikke zoom for langt inn for da forsvinner båtene :-) Bildene er så gode at du også kan finne longsideplasser (hvor du kan ligge til med siden av båten mot fjell osv) om ankring er en utfordring som dere helst vil slippe med en gang. Går jo også an å gå i land og så hive ankeret i jolla og ro det ut, hvis forholdene tilsier det. ------------------ Ang. 1.60 så er min erfaring at vannet er noe nær krystallklart når en kommer nedover vestfold/sørlandkysten i forhold til østfoldkysten. Det er vel så enkelt som at Glomma drar med seg mye partikler som slippes ut i sjøen vil jeg tro? En annen ulempe er jo at det gir brakkvann og udelikate strender og gjørmebunn, mens en nedover vestfold/sørlandet får salte og fine sandstrender i stedet. Tipper det er bedre forhold lengre ut på Hvaler? Koster er jo strøkent med sine nydelige sandstrender og relativt klare vann. Redigert 3.Mai.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Det var godt tips! Det skal jeg undersøke. Har med ipad'en ut så jeg kan sjekke underveis :) Har aldri prøvd meg på longside før, så kanskje det blir første gang i dag ;) Har desverre ikke jolle på båten enda, men ankervinsj og kjærring løser som regel den saken ;) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Om du har oppe gulesider og Navionics samtidig kan du sette punkter i kartet i Navionics over longsideplasser du ser på bildene på gulesider på forhånd. Selv la jeg også opp ruter hele veien inn i havnene og fulgte de temmelig slavisk når jeg skulle inn på nye plasser. La da opp ruter til havner med minst 2-3 plasser som jeg hadde pekt ut på forhånd mtp at en eller flere som oftest er tatt allerede. Med et par sånne havner plottet inn etter alle kunstens regler syns jeg det føles tryggere å finne en plass for natten. Det med å studere flyfoto gjør også at en på en måte kjenner seg igjen når man går inn første gang. ----------------- Longside er fint. Ofte er det greie fortøyningspunkt der du ser båter pleier å ligge men du bør ha et par lange tau i tilfelle rottefelle og kanskje også fjellkiler om du ikke ser at det er bolter i fjellet eller bolter er merket på kartet. Men jeg ville kanskje valgt en plass med bolter de første gangene. Utover det så er det jo egentlig som å legge til ei brygge longside men man må være obs på knatter osv som kan stikke ut og krever spesiell fendring osv. Det kan være litt mer knot å komme seg ut fra en longsideplass om vinden ikke spiller på lag. Det er enklere å dra seg ut på dreggen hvis vinden feks blåser rett inn i sia på båten. Men det er ganske så deilig å sitte på land om kvelden rett ved en båt som ligger longside. Kjapt å sprett ombord for å hente ting osv. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Flotte tips dette her Pinkvin, takker så mye. Skal se nærmere på dette når vi kommer oss ut i båten. Største bekymringen min med å ligge longside er vel at drevet ikke skal dunke borti noe. Men ser helt klart fordelene med longside. Vi har plenty med tau, bergkiler og ankervinsj. Vi kaster sikkert et ekstra anker også for å være helt sikker Har vært utpå for å finne eksosslange til varmeapparatet, men ingen som har min dimensjon 45mm. Fant noe på biltema, men de er ikke mulig og klemme på med slangeklemme... Så jeg får varme meg på kjærringa Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Blir nok dårlig med båttur på meg i dag. Dagens gjøremål ble lengre en planlagt. Så er akkurat ferdig. Hvor har du lagt deg hen da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Pksp Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Det hørtes kjedelig ut :/ Vi kjørte nedover mot botnekilen, men fant ikke en egna plass mtp vind og erfaring. Så vi endte opp på bællen. Har selve kulen nå rett på min styrbord side. Har to fortøyninger i baugen, ankervinsj + ekstra Bruce anker akter. Setter på anker alarmen i natt ;) Nå er det litt øl og kos som står for tur, mens vi ligger rett ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.