Jump to content

synkefri båt, benytte traktorslanger i stedet for skum?

theppan07

Recommended Posts

Et lite tankeeksperiment:

En del båter benytter skum mellom inner og ytterskrog for å gjøre båten "usynkelig". Utfordring med skum er å få tak i rett skum som ikke trekker vann og få dette fylt på en tilfredstillende måte.

I min båt på 23 fot har jeg god plass flere steder spesielt bakover mot akterenden mellom inner og ytterskrog. Hva med å stappe ned bil eller traktorslanger og fylle de med moderate luftmengder.

Bortkastet tid/kostnader, eller en god ide????

Vi snakker om en Trophy 23 fots glassfiber båt som nå har fått byttet ut den håpløse Cummins mercruiser 120 hk diesel motoren med en ny VP D3 170 hk. Vekt på båt+motor er ca 1700 kg++++++

En annen sak er hvor mange liter med oppdrift som trengs for å holde en slik glassfiber båt flytende dersom det skulle oppstå en massiv vannlekasje i form av f.eks hull i skroget.

tipper 1000-1500 liter skulle holde lenge. kanskje mindre også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

På min Anytec er skroget oppfylt med tjukke pølser med noko bolleplast lignende greier, men ser at det går lett hol på desse og mister luften.

Eg tenkte og erstatte noko av dette med tomme vinduspylerkanner.

Dette gjelder spesielt i motorbrønnkjølen der desse pølsene er tatt inn og ut nokre ganger.

Trur nok tomme vinduspylerkanner kan vere eit billigt og bra alternativ til oppdrivtsmiddel.

På min Anytec er skroget oppfylt med tjukke pølser med noko bolleplast lignende greier, men ser at det går lett hol på desse og mister luften.

Eg tenkte og erstatte noko av dette med tomme vinduspylerkanner.

Dette gjelder spesielt i motorbrønnkjølen der desse pølsene er tatt inn og ut nokre ganger.

Trur nok tomme vinduspylerkanner kan vere eit billigt og bra alternativ til oppdrivtsmiddel.

Hei

Støtter Terje i dette. Gummipølser i båt med salt miljø og sikkert en og annen støypeknast dem vil ligge å gnikke mot er en dårlig ide.

Tror ikke gummien vil bli gammel i båt, da er jo tomme kanner en løsning eller om du får tak i så er

Ethafoam ett godt alterativ. Dette trekker ikke vann og er enkelt å jobbe med og har lite vekt.

larss

Jeg har bare en kommentar til dette, ikke bruk noe det kan gå hull på ved eventuell grunnstøting !

Den rimeligste løsningen er å skjære til isolasjonsplater av eps eller xps og om man må dele det opp i flere deler limer man det sammen med 1-komp PU lim slik som dette: http://www.casco.no/index.php?contentID=130&productID=967

Dette er samme produkter som benyttes som oppdriftsmiddel for flytebrygger og både limet, eps og xps er vannfast og trekker ikke vann.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...