Jump to content

Volvo penta MD21 IKKE! til besvær :)

Alfonzo

Recommended Posts

Må bare få si litt om denne motoren. Er mye vås om denne motoren her inne,og dette skjønner ikke jeg. Jeg har nå hatt denn motoren i 2 år på tykt å tynnt. Å må bare si at d negative om denne motoren er tull. Motoren starter å går i samma va slags vær. Etter 4 uker på jobb så er jeg om bord¨å starter motoren når jeg kommer hjem. -20 viser gradestokken,å d har den gjort lenge. Gløder 20-30 sek,og maskinen starter tvert. ikke bruker den olje,ikke vann. Kjølevesken ser ut som den er ny. dette er en sliter som er god som få rett å slett.. Har hatt både yanmar og sabb i mine båter før. Kan ikke samenlignes da sabben er en guru av rang. men den helvettes yanmar motoren(som dessverre var saltvannskjølt) tæret i stykker.

SÅ! saken er at det negativet som er om den stakkars md 21 her på forumet er fjas etter min mening.

VEDLIKEHOLD og atter veldikehold. Ja det er det d handler om. Sånn er d bare om det er ditt motor eller datt motor..

Så d er ivertfall min menig :)

Guest Avmønstret#

Joda men deler til den er ikke hyllevare. Hadde selv samme motor i snekka og den gikk som ei klokke (gikk aldri på full guffe dog.. gammelt er gammelt) men så begynte det å lekke vann når den gikk fra kjølekretsen (ferskvann) da kulelageret i sirkulasjonspumpa var utslitt.

Da merket en at det var en veldig gammel motor for deler var ikke lett å få tak i. Ny pumpe fantes ikke. Reppsett kostet en liten formue men svenskene overhalte heldigvis slike pumper til en mer levelig pris så det ordnet seg til slutt.

Men å gå til forhandler i Norge og tro at du får det du trenger ved enhver anledning kan vise seg vanskelig. Og ryker da noe når man er på lang ferietur nedover sørlandet så kan det blir krøll. Eksosbendet er også noe som ryker etterhvert, må lages nytt. Var heldigvis byttet på vår motor. Og neste mulige byttekandidat er registeret, altså det mellom sjø og ferskvann, selvsagt umulig å få tak i nytt og tilpasse noe annet er mulig men dyrt. Oljekjøleren har jeg ikke hørt noe om så den er vel en solid sak tenker jeg.

Ellers enig. Kjør den forsiktig opp og forsiktig ned (alutopp som må varmes/kjøles rolig) så har en motor lenge.

--------

Og det er fantastisk mye og god informasjon om denne motoren her inne så jeg hadde ikke vært redd for en slik motor i en bruktbåt med den kunnskapen jeg har i dag.

Sikkert av gjørende hvor bra vedlikehold er utført. Ikke altid lett å se når man kjøpet brukt.

Hus meg har jeg måtte gjøre:

- bytte dynamo, forferdelig knotete og trangt å få på reima. Ene mutteren må man være slangemenneske for å komme til.

- toppakning gikk, toppen måtte slipes og tykktestet. Byttet da alle pakninger også.

- rele til gløding sluttet å virke, samt at glødepluggene var helt hvite, og dårlig futt i.

Synes det er en dårlig konstruksjon på sjøvannspumpa, om oringen blir slitt vil vann gå inn i motoren. Lite deletilgang nå også.

Min er veldig lettstartet, stabil temperatur og bruker ikke olje. Jeg går ikke over 2800rpm, da bråker det ille og luktet svidd. Toppboltene ettertrekker jeg vært år nå, og lar den bli varm i havn og går noen min på tomgang ettet bruk.

Avgassrør og vannpumpe har de her: http://crommarine.bai.se

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...