borghans Startet 3.Mai.2014 Del på Facebook Startet 3.Mai.2014 Hei. Ønsker å montere en Raymarine AIS til en Raymarine C120. Hva trenger man til dette? Om man bruker Seatalk tilkobling, trenger man da ekstra GPS og VHF antenne. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Gps er i AISên men du trenger en antenne ....kjenner ikke til den men generelt er det så Redigert 3.Mai.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Jeg har en Raymarine 650 AIS tilkoblet en Interphase kartplotter via NMEA 0183. Jeg bruker GPS'n som fulgte med AIS'n og har også egen VHF antenne. Å bruke splitter og felles antenne for VHF og AIS, ser jeg på som en dårlig løsning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
borghans Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Kjøpte en AIS til den forrige båten, her fulgte det med en slags kombiantenne, med VHF øverst og gps nede. Men hva er poenget med Seatalk? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Jeg monterte Raymarine AIS 650 sammen med en C120 classic i fjor. For å slippe vanskelig trekking av kabel kjøpte jeg også en splitter fra Raymarine (AIS100) og deler nå VHF signalet mellom VHF og AIS. Fungerer fint. Helt sikkert bedre å ha en dedikert antenne til AIS'en, men for meg var det kronglete. Ville være interessant å kunne måle tapet ved å bruke splitter om mulig. Ser at jeg detter ut av syne til Marinetrafficstasjonen i Drammen (Station ID 895) ved og rundt hjemmehavnen i Oslo, der andre båter vises på samme stasjon. Mulig det kan være splitteren, tror ikke jeg har kortere VHF antenne enn de andre som synes. Vet ikke, har ikke undersøkt dette nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
gps Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Godt spørsmål dette, jeg skal også koble en Ray. 650 mot et Raymarine ng nett. Behøver AIS egen GPS antenne når den er koplet til et Raymarine nett? I Raymarines instrtruksjoner står det at det kan være uheldig å koble flere GPS'er til ng nettet. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Ja. AIS'en har egen GPS antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Jeg fikk problem med kartplotteren min med både AIS-GPS'n og kartplotterens GPS oppe og gå samtidig. Posisjonsangivelsen for båten på plotteren ble svært hoppete. Så jeg plugget ut kartplotter-GPS'n, og fikk dønn stabile og svært korrekte posisjoner både for AIS og kartplotter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Hulda hadde i utgangspunktet samme problemet som Lars H. Jeg kjøpte en Garmin 600, som har innebygget splitter. Navigeringen er på centimeteren og flytende, og AIS'en fungerer helt upåklagelig når den bruker VHF-antennen. Ville trodd at Raymarine hadde samme teknologien som Garmin. De er jo to tjuver på samme markedet. Redigert 3.Mai.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Den rimeligste løsningen er jo 650 og dedikert antenne. Det sksl jeg gå for i løpet av sommeren :-) Splitteren er jo dyr.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
oivindg Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Jeg ser at Ray260 VHF med innebygget AIS er tilgjengelig i USA. Er det noen som vet hvorfor denne ikke er tilgjengelig i Norge? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Puffen Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Har en C 120 sammenkoblet med en 650 fra Raymarine. Installerte i fjor, og brukte splitter. Signal funker godt. Det som derimot irriterer vettet av meg, er den evige pipinga når jeg kommer nær andre båter. Hadde det vært en gang, og at den holdt kjeft etter jeg bekreftet hadde det vært OK. Men den setter i gang igjen etter 1 minutt eller så. Når jeg kommer inn i en havn der det er masse andre båter, tørner den i en pipeorgie av en annen verden. Jeg har satt den i "stille modus" men det hjelper ikke. Er det feilkobling, eller skal det virkelig være sånn. Eller er det forhåpentligvis noe jeg har oversett ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Stille-modus er at den ikke sender og bare fungerer som en mottager. Du må inn på AIS alarm innstillingene. Der kan du velge hvor nære den skal skrike både på tid og avstand eller skru alarmen helt av. Min alarm står alltid av utenom når jeg krysser Skagerak/ kattagat eller går om natta. På nye c og e serien kommer du dit Fra kart billet via: meny - radar & AIS options - safe zone - safe zone setup - safe zone (AIS targets) = on/off Eller fra oppstartskjermen via oppsettmenyen og så alarmer. Redigert 6.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Puffen Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Det var sannelig gode opplysninger. Men at den ikke sender når jeg setter den i stille modus må du forklare. Jeg har hatt den i stille modus hele tiden, men jeg er synlig på andres skjermer ! Det har jeg sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Skru av alarmen. Ikke egnet i trafikkerte områder. På åpne havstrekk er den fin. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Har du to-veis kobling over NMEA0183 mellom C120 og AIS650? Hvis du ikke har det, vil ikke valg av "stille modus" på C120 påvirke AIS650. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
sap_2000 Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) På de tidligere SW versjonene av de nye c og e var det litt krøll med silent mode. Noen ganger hoppet den tilbake til send. Andre ganger viste den silent men sendte likevel. Andre ganger funket det som det skulle. Mulig samme med classic? Fikset for noen versjoner siden på de nye. Redigert 6.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Jeg hadde C classic og skrudde bare av Alarmene fra menypunktene. For silent trakk jeg ledning fra AIS 650 og monterte egen bryter ved førerposisjonen - just in case ?. Brukte den aldri, godt å være posisjonert på andre plottere??. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Det var sannelig gode opplysninger. Men at den ikke sender når jeg setter den i stille modus må du forklare. Jeg har hatt den i stille modus hele tiden, men jeg er synlig på andres skjermer ! Det har jeg sjekket. Har du koblet sammen plotter og AIS via NMEA 0183, eller har du brukt SeaTalk? Flere har hatt problemer med å slå på stillemodus fra plotteren når de har brukt NMEA 0183. Løsningen har da vært å bruke SeaTalk. Hvis du likevel bruker SeaTalk, kan være en ide å sjekke programvareversjon på både plotter og AIS. Det har vært noen oppdateringer som adresserer AIS. Alternativet er å koble en bryter mellom oransje og lysegrønn leder. Dersom AIS er i stillemodus, vil statuslampen være blå. Edit: Jeg ser jeg var litt treg med avtrekkeren... Redigert 6.Juli.2015 av kjeros (see edit history) Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Jeg har også AIS650, og jeg har en egen bryter for å velge "Silent mode". Vil jeg at AIS'n ikke skal sende men kun motta, kobler bryteren sammen den orange og lysgrønne ledningen fra AIS'n. Se mitt koblingsskjema for AIS, kartplotter autopilot osv på trudelutt.com/skjema/skjema.pdf, side 7. Lars H. Redigert 6.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Puffen Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Nå har jeg funnet alarminnstillingen Takker så mye. Har koblet via NMEA, så der er nok forklaringen på dette. Har vel strengt tatt ikke b ehov for å gjøre meg usynelig ? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Nei, om ikke du vil unnslippe tullbåten da . Noen har sikkert behov for å være litt usynlig inn i mellom. Jeg lever godt med å være synlig og den ekstra sikkerheten jeg føler med det. AIS er et (av mange) godt hjelpemiddel om bord. F.eks. har det hjulpet meg et par ganger på nattseilas ut Oslofjorden for å finne ut om møtende båter skulle til Drammen eller Oslo. Alltid kjekt å holde god avstand, spesielt om natten. Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Godt spørsmål dette, jeg skal også koble en Ray. 650 mot et Raymarine ng nett. Behøver AIS egen GPS antenne når den er koplet til et Raymarine nett? I Raymarines instrtruksjoner står det at det kan være uheldig å koble flere GPS'er til ng nettet. Nei, den trenger ikke egen GPS dersom du allerede har en GPS i nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Før jeg fikk meg en Raymarine AIS650, hadde jeg ekstern GPS-antenne til kartplotteren, en Interphase Chartmaster 11CVS+. Da jeg koblet AIS'n som har egen GPS-antenne til plotteren, ble posisjonen på plotteren ustabil. Dette løste jeg ved å koble fra plotterens GPS-antenne, og med kun GPS-data fra AIS'n sin GPS, ble alt stabilt. Og denne løsningen ble egentlig helt utmerket iom. at GPS-antennen til AIS'n er ganske ny, mens plotteren med sin GPS-antenne er fra 2005. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kjeros Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Beklager om jeg misforstår noe her. I intallasjonsmanualen til AIS650 står det: "For å forhindre potensielle GPS-datakonflikter og/eller ytelsesproblemer skal GPS-mottakeren som følger med AIS 650-enheten, ikke brukes til å gi GPS-data til multifunksjonsskjermer eller andre ekstern enheter. (...) Muligheten for å konfigurere sending GPS-data fra AIS-enheten på NMEA 0183-tilkoblingen er bare ment for diagnostiske formål. Raymarine anbefaler at en ekstra NMEA 0183 eller SeaTalkng GPS-mottaker brukes for å gi GPS-data til eksterne enheter." Ustabiliteten du opplevde skyldtes vel da at kartplotteren hadde to GPS-kilder å forholde seg til? Jeg har en GPS-antenne tilkoblet via SeaTalk som "alle" enhetene i nettet bruker. AIS'en er (default) programmert til å IKKE sende ut GPS-data. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.