Jump to content

Montering av Raymarine AIS, noen her som har gjort dette?

borghans

Recommended Posts

Jeg har en GPS-antenne tilkoblet via SeaTalk som "alle" enhetene i nettet bruker. AIS'en er (default) programmert til å IKKE sende ut GPS-data.

Det samme har jeg og siden jeg allerede hadde GPS i nettet lot jeg være å sette opp den som fulgte med AISen. SeaTalk er et broadcast nett, og flere GPSer som sender data ut på nettet kan føre til krøll.

• 9 måneder senere...

Har Ray C90W, Ais 350 mottager som var koblet inn på NMEA uttaket på plotteren. (Fant løse ledninger ut i fra plotteren).

Dette fungerte utmerket. Fant ut at jeg skulle bytte løs ledning og erstatte den med Seatalk ng for å få det litt riktigere/penere. AIS fungerer, men etter at jeg koblet Seatalken kommer det hele tiden opp en melding på plotteren:

SYSTEM DATA ALARM

Ais tilkobling mistet.

Må hvert andre/tredje minutt kvittere for denne meldingen.

Ais virker fortsatt.

Noen som vet hvordan jeg får bort dette eller hva som er galt?

Alle alarmer på ais er slått av.

For min Seapilot AIS anbefales det ikke bruke NMEA2000, men heller koble til NMEA0183 pga store datamengder som kan gjøre systemet ustabilt (det har funger fint hos meg...). Kanskje det forklarer problemene hos deg?

http://www.trueheading.se/files/document/products/ais/aisctrxgraphene/CTRX%20Graphene_rev%201.0_eng.pdf

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 2 måneder senere...
  • 3 år senere...

Jeg henger meg på denne gamle tråden.
De siste dagene har jeg nemlig forsøkt litt med en AIS650 opp mot to plottere.
Den ene plotteren er en Furuno MFD12 og der får jeg alt til å virke fint.
AIS-målene kommer opp på skjermen og jeg får lest ut informasjonen fra andre fartøyer.
Men AIS'en vil ikke inn på den andre plotteren som er Raymarine 120C.

Der har jeg forsøkt både Seatalk- og 0183-inngangene uten å komme videre.
Jeg får ikke engang opp AIS som noe "valg" i menyene på plotteren. Dermed får jeg heller ikke satt riktig Baud-rate.
Dette kan muligens skyldes gammel software, det er noe så antikvarisk som 2.14 som ligger inne ...?
Hva sier dere som har eksperimentert enda mer med dette ...?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...