JaToSe Startet 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2014 Jeg opplever meg som ganske oppegående teknisk, men nå sliter jeg. Har kjøpt ny kartplotter med Navionics Platinum kart. Alt fungerer greit, men når jeg prøver å få Autopiloten til å følge en rute er det umulig å få til! Har prøvd alt, men den styrer båten en helt annen veg enn det ruta går. Har finlest bruksanvisningen. Er det noe ved oppsettet som er feil, eller er det noe jeg gjør feil? På fast kurs "Auto" går det greit. Har Raymarine 6001 autopilot. Kommunikasjonen mellom Autopiloten og kartplotteren fungerer bra ellers.. Dvs samme info vises riktig på begge enhetene. Noen som kan "alt om C95 og kan svare på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Det du prøver på går ikke dessverre. Du må akseptere alle nye waypointer før autopiloten kan styre dit. I praksis betyr det at det er bedre å legge opp lange strekker, eller kjøpe en nyere raymsrine Utopilot som ksn :) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Om båten stikker avgårde når du aktiverer track, kan det ha med at kompasset på piloten ikke er alignet med gps kursen. Båt vil da stikke av intil XTE blir for stor å så pense deg inn på plottet kurslinje igjen. Er kompasset mye av, så stikker båten ganske heftig avgård i begynnelsen. Har du prøvd å vente litt og se om den hemter seg inn? Kjør i så fall en kalibrering og prøv å et deviasjonstall under 7-8. Så aligne kursen mot COG. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Aq 28 Ht Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Har vel opplevd det samme som deg JaToSe med min pilot, så jeg henger meg på her, holder kursen greit med fast kurs. Det er når jeg skal følge en rute jeg ikke helt trygg på hva den gjør. Har opplevd flere ganger at jeg ligger på ønsket rute og vil følge denne vidre, og når jeg så velger følg så snur båten 180 grader i motsatt retning. Jeg tolker det sånn at den vil gå i den retning ruten ble tegnet, eller at den prøver å på til første punkt i ruten. Den går fra punkt til punkt og du må kvitterte hvert punkt for at den skal navigere til neste. Mulig det er så enkelt at en må bruke go to point for å komme til første punkt forran deg i ruten ( hvis jeg er midt i en rute) og så be autopiloten følge vidre mot neste, men hvis neste punkt er bak meg for autopiloten så vil den fortsatt snu båten. Autopiloten er ikke så lur at den skjønner at jeg vil følge en rute i sammet retning som jeg faktisk kjører så jeg må fortelle den det på en eller annen måte, og mot hvilket punkt i ruten skal autopiloten starte i mot, det er to ting jeg ikke har fått til. Har faktisk lest litt i manualen også men...det er noe grunnleggende jeg ikke har fått med meg. Mener ikke å kuppe tråden din JaToSe, men mulig det er mye av samme problemene. Jeg har e125 plotter og SPX 10 pilot. Etter kalibreringen så er det 3-4 grader forskjell mellom magnet kompass og autopilotens kompass om sees på P-70 instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
JaToSe Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Tusen takk for gode og opplysende svar til dere alle! Skal teste ut det dere nevner. Det er jo dumt hvis Autopiloten også må skiftes ut. Koster fort 20000. Tenker jeg også skal ringe Raymarine for å sjekke hva de sier. Det Aq 28 Ht skriver virker veldig kjent! Skal legge ut mer så snart jeg vet noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.