Jump to content

Ombygging av MD17c fra sidemontert til toppmontert dynamo?

Geir Hansen

Recommended Posts

Det ble byttet fra MD11 til MD17 for noen år siden.. Men dynamoen kom for langt ut til siden... dette er i en 24 Nidelv så det går ikke å utvide motorkassen uten at den sperrer for lugardøra.. har høyde nok.. men altså ikke bredden.. løsnignen ble å fjerne all støydemping og skjære ut for dynamoen i motorkassen.. ikke akkurat pent å se til.. men funker forsåvidt.. Må bruke så kort reim at den på tvinges over reimhjulet, og så stramme de 2-3cm som går før det stopper mot kassen...

Ser på finn at noen har dynamoen montert over svinghjulet.. det ville passet ombord hos meg...

bilde

Mens min ser sånn ut:

bilde

Nå er ingen av disse motorene mine.. har stjålet bildene skamløst på finn...

Noen som vet hvor man kan få tak i den braketten og den dingsen som monteres i svinghjulet på den øverste motoren???

Vil anta at jeg må da ha en reim for dynamo og en for vannpumpa, eller kan den også flyttes?

Redigert av Geir Hansen (see edit history)

Øverste bilde viser MD11.Hjulet i forkant av svinghjul er lite og gir lite turtall på dynamoen. Der finnes/fantes et langt større hjul også. Mulig brakett fra MD11 kan brukes. En alternativ løsning er å sette dynamoen bak/frem og bruke remsporet i svinghjulet. Dynamoen vil rotere motsatt og vil kanskje ha behov for en annen kjølevifte. Brakett må du lage selv/få laget på et verksted. Ikke umulig å få til, men vil kreve en del innsats. Reima må spore/linjere korrekt og der må være strammemuligheter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...