Jump to content

HMS risiko for barn i jolla på Oscarsborg

dennrick

Recommended Posts

Dette røret er unødvendig langt ut og burde blitt saget av umiddelbart. Neste gang jeg er på borgen skal jeg ta med baufil og gjøre det selv.

Det er til og med spisset på enden. Den neste ungen som står i lettjolla og kjører på den enden der får hele dagen ødelagt.

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Den der var "stygg". Tenker også på om noen kommer i mørket.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

alfaalfa har en dårlig dag idag tror jeg. Jepp-rustet av til en spydspiss. Omtrent hodehøyde for oss voksne.

Hysterisk? Neppe. Det er veldig fort gjort å kjøre på den med lettbåt gitt at den ligger i ruta fra gjestehavnen og strake veien under brua mot østfold siden

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

.......................... Det er veldig fort gjort å kjøre på den med lettbåt gitt at den ligger i ruta fra gjestehavnen og strake veien under brua mot østfold siden

Hva med å henge på f.eks. er orange blåse e.l. slik at tuppen blir synlig? Eller spandere en boks med selvlysende orange spraylakk på enden..........?

Den der bør vel helt klart fjernes... Hva er den til? Er det overvann kan det vel likegjerne renne ut helt inne ved land. Er det kloakk eller "noe kjipt" fra tankanlegg/verksted/oppstallingsplass/lager bør vel slikt uansett ikke i havet. Er det rester etter noe helt annet som ikke er i bruk lenger, f.eks at røret før har gått over til andre siden, bør det også fjernes. Å male tuppen rød eller sette opp ett skilt eller noe må være nesten like dumt som å la røret være i fred...

Ingen vet hva den er til for.

Men selvtekt og konklusjon, -det er ok.

Jeg tror på at man skal ta ansvar for egen atferd. Først og fremst. Og deretter, først deretter, skal man ikke la verden være slik at dersom man tar sine forholdsregler og tar seg i akt skal det ikke være "feller" man vanskelig kan forutse.

Jeg ser nemlig en bro i bakgrunnen. En som står i i en passe høy båt kan få den midt i skallen. Men skal jeg da ha rett til å ta med sag og kutte ned broen. Selvsagt ikke. Men ja den kan noen få midt i skallen. Så hva bør og skal være forskjellen på situasjonen med broen og røret:

Dette røret er en slik felle som man vanskelig kan forutse. For all del.

Men selvtekt først, nei det skjønner jeg ikke. Den står da vitterlig med et solid fundament som støtter den. Det tyder på at dette har en funksjon. Så jeg synes det er "musikalsk" å spørre først. Og forsøke å sette seg inn i hva dette kan være og hvorfor først.

Før jeg vet hva og hvorfor ville jeg påstå at røret bør markeres. Så forsvinner momentet av å være en felle.

Og man skal ikke stå i jolla og kjøre båt! Det bør det også være mulig å lære bort.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
  • 3 uker senere...

Jeg mener stanga var brukt til akterfeste for mindre båter for å holde de ut fra land og stammer fra militære tider. Tror det var flere av de der tidligere...

Jepp. Det stemmer. Samtidig ser jeg jo at jeg gikk litt håpløst hardt fra start over her ift selvtekt som bl.a alfaalfa har påpekt. Som ble anbefalt over sendte jeg en mail til de, og ikveld kom det et hyggelig svar.

Hei!

Beklager sent svar.

Dette er rester av en fortøyningsanretning som skal tas vare på. Det har

tidligere hengt en blåse i enden for å markere denne, men tuppen av røret

har knekt.

Vi skal få kuttet av den ytterste delen så det ikke er så spisst, og få

hengt på en ny blåse.

Mvh Oscarsborg Gjestehavn

Den man, mai 5, 2014, 11:25 skrev “dennrick:

Hei,

Var på en hyggelig tur i havnen deres i helgen, og fikk det for meg å ta

bildet jeg har lagt ved her. Dette er et rør som stikker et stykke ut i

havnen, og jeg tenkte at dette muligens kan utgjøre en risiko for

passerende småbåter. Røret ser ut til å være omtrent i hodehøyde, og vil

vel være umulig å se f.eks i mørke. Det kunne vel med fordel enten merkes

eller aller helst kuttes lengre inn mot land.

Med vennlig hilsen,

“dennrick”

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...