Jump to content

iPad som kartplotter med og uten GPS

JaToSe

Recommended Posts

Ser at en del her nevner iPad som kartplotter, eller bare som et ekstra hjelpemiddel. Da er det en ting som er viktig: Jeg har en iPad med kun WiFi. Har alltid trodd at den hadde innebygd GPS for den viser jo posisjonen perfekt på land. Men da jeg kom ut på sjøen i helgen fikk jeg jo ingen posisjon! Trodde noe var ødelagt, men etter litt søk så ser jeg at en iPad med bare WiFi ikke har innebygd GPS. Posisjonen blir bare bestemt ut fra en triangulering av nettverk i området der du er. På sjøen er det jo ingen slike nettverk og da får den ingen posisjon. Løsningen er å kjøpe iPad med både WiFi og 3G (mobilnett). I 3G chippen er det innebygd en GPS og da fungerer alt sikkert bra. Utrolig dumt, men slik er det så langt jeg kan se. Koster ca 1000 kr mer enn vanlig WiFi modell. Så nå blir det ny iPad Air med full pakke. Fint med en unnskyldning til å bytte ut den gamle :-)

Her er det misforståelser ute å går. Alle iPad meg 3G - altså mulighet til å sette inn simkort. Har innebygget GPS. Wifi modellene. Altså de som ikke har mulighet til å sette inn et simkort har ikke GPS og er i teorien ikke brukbare til sjøs. Du trenger ikke simkort for å bruke GPS Håper dette var oppklarende

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...