JaToSe Startet 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2014 Ser at en del her nevner iPad som kartplotter, eller bare som et ekstra hjelpemiddel. Da er det en ting som er viktig: Jeg har en iPad med kun WiFi. Har alltid trodd at den hadde innebygd GPS for den viser jo posisjonen perfekt på land. Men da jeg kom ut på sjøen i helgen fikk jeg jo ingen posisjon! Trodde noe var ødelagt, men etter litt søk så ser jeg at en iPad med bare WiFi ikke har innebygd GPS. Posisjonen blir bare bestemt ut fra en triangulering av nettverk i området der du er. På sjøen er det jo ingen slike nettverk og da får den ingen posisjon. Løsningen er å kjøpe iPad med både WiFi og 3G (mobilnett). I 3G chippen er det innebygd en GPS og da fungerer alt sikkert bra. Utrolig dumt, men slik er det så langt jeg kan se. Koster ca 1000 kr mer enn vanlig WiFi modell. Så nå blir det ny iPad Air med full pakke. Fint med en unnskyldning til å bytte ut den gamle :-) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Du trenger vel ikke 3G? Innebygget GPS er ihvertfall nok for oss. Jeg er ikke interessert i at noen skal ringe til kartplotteren...Derfor har den ikke noe simkort Redigert 4.Mai.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
JaToSe Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Et simkort ville i så fall bare brukes til datatrafikk. Men det kan jo tenkes at du ikke trenger noe simkort, og at GPS delen av chippen fungerer uavhengig av det? Eller kanskje posisjonen blir mer nøyaktig med 3G... Kanskje andre vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 du må ha ipad modellen med 3g for å få glonass+gps, men simkort er unødvendig. ipad kan du ikke ringe til annet enn på facetime uansett.... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Med en I pad mini uten simkort var det iallefall ikke noe problem å snirkle seg mellom skjærene syd for koster ifjor. Jeg vil tippe nøyaktigheten til å være i størrelsesorden +/-5 meter, dvs tilsvarende en standard marin GPS Redigert 4.Mai.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Pjolter Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Her er det misforståelser ute å går. Alle iPad meg 3G - altså mulighet til å sette inn simkort. Har innebygget GPS. Wifi modellene. Altså de som ikke har mulighet til å sette inn et simkort har ikke GPS og er i teorien ikke brukbare til sjøs. Du trenger ikke simkort for å bruke GPS Håper dette var oppklarende Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.