Jump to content

Fjernkontroll til Engbo Ankervinsj el kobling.

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Snakket med Sleipner nå. De mener det skal være mellom 15 og 30 meter rekkevidde. Men uflaks. Jeg har trekt frem en treleder til denne boksen. Drt ser ut som den må ha 4. Både pluss forsyning og jord må trekkes hele veien i tillegg til signal til vinsjen.

Jeg hadde tenkt å ha mottakeren i lasterom bak. Men om jeg flytter den frem til manøverspak til baug propell kan det kansje gå. Det er bare tre kabler i original manøverkontroll til vinsjen. Så da burde det gå.

Endelig ble det Bobåt

Hvis jeg husker riktig så skal det legges en kabel mellom 1- 2 og 3 helt til høyre(hvit brun grønn) men skru av strømmen først

så setter en fjernkontrollen i programmeringsmodus og setter strøm på vinsjen da skal de pare ...men dette står i manualen så sjekk der for sikkerhets skyld

antennen festes under en av gummiproppene stikk et hull i den,, ligger vel med i pakken en tynn ståltråd

Korrigert det i rødt

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Worry, på min mottaker til fjernkontroll er det egen strømforsyning. så den må kobles til egnet plass med 12 v. den må sikres, ellers var det stor fare for havari, dersom feilkobling.

nå havarerte i steden telefonen, med bilder av boksen. så får ikke vist deg :)

Endelig ble det Bobåt

Styrestrømmen til radioenheten må sikres med en 3 ampere sikring. Altså fra av/på-bryter + inn til radiosender. Det skal i utgangspunktet være separat hovedbryter til vinsj og fjernkontroll. Jeg har koblet dette i en bryter. Bruker så å si aldri vinsjen uten å bruke fjernkontroll.....

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hvordan har det gått med fjernkontrollen?

Jeg ble en dag forsinket. Drar ned i ettermiddag. Tar noen bilder underveis. Vet ikke om jeg blir ferdig i kveld, siden det må trekkes på nytt og det er trangt og jævelig. Kommer tilbake i tråden i morgen (kanskje med en tilbakemelding på status i kveld) Venter på en postpakke som jeg håper kommer i dag, med diverse klemmer, krympestrømper og kabelsko. (ser pakka har ankommet postkontoret nå)

Redigert av Worry II (see edit history)

Nå ligger rubbel & bit av koblingskjemaer på denne hjemmesiden om noen skulle trenge de:http://www.engbo.no/Kategori/Manualer/349.php

Denne er kanskje mest interessant: http://engbo.aipublish.no/ai_files/nytt_el_skjema_vinsj_2006-2_875678.pdf

Styringen får strøm via vinsjen og det er ikke sikring annet enn mellom batteri og hovedbryteren til vinsjen......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takker, Vanntro !

Min har 4 stk 35-kvadrat + styring som kommer ut fra vinsjen. Litt annen tegning, men jeg har koblingsskjema i båten. Tar bilde av dette også i kveld. Jeg har en elektriker-caps i båten, så jeg prøver meg som installatør :smiley: Jeg gjør jo ikke dette dårligere enn en elektriker, tvert i mot ! Er jo på 12-volt-siden dette, så jeg har vel lov ?

Nå ligger rubbel & bit av koblingskjemaer på denne hjemmesiden om noen skulle trenge de:http://www.engbo.no/Kategori/Manualer/349.php

Denne er kanskje mest interessant: http://engbo.aipublish.no/ai_files/nytt_el_skjema_vinsj_2006-2_875678.pdf

Styringen får strøm via vinsjen og det er ikke sikring annet enn mellom batteri og hovedbryteren til vinsjen......

Det med sikringen er riktig som du sier VannTro på selve vinsjen. Den jeg peser går kun på radioenheten.

Mvh

Chilli Solbris

Den jeg peser går kun på radioenheten.

Skjønner ikke helt hva du mener med det. Radioenheten får strøm gjennom kabelen som kommer fra vinsjen på de nye styringene og der har i hvert fall ikke Engbo tegnet inn noen sikring(dette er jo sykt tynne kabler med utrolig lav strømføring) ?

Jeg monterte en slik i den forrige båten og det var plug&play og ikke noe sikring der du mener det skal være.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er helt riktig VannTro, det er ikke tegnet inn noe sted. Men kostnaden for en 3 amp sikring er meget liten kontra kostnaden for radioenheten når en impuls tar knekken på den. Noe som kan skje under montering eller ved en eller annen teknisk feil. Kretskortet i min enhet tok kvelden på grunn av kløning fra min side. En billig sikring hadde spart meg for 1500 kroner.

Mvh

Chilli Solbris

Ok, I see....

Er du sikker på det? En sikring er ofte for treg til å redde elektronikk ved feilkobling.

Det er nå engang det jeg er blitt ettertrykkelig forklart. Og der stopper min kunnskap. Fagfolk som sa det til meg. Uansett en billig greie å montere.

Mvh

Chilli Solbris

Da har jeg fått trukket alle 5 kablene fram dit kontrollboksen skal stå. Det var jammen ingen enkel jobb ! Lenger enn dette kom jeg ikke:

bilde

Skikkelig kabelsko og krympestrømpe

bilde

Slik skal min kobles:

bilde

Så trenger jeg tips til hvordan jeg kan få skjøtet skai-trekket, etter inngrepet. Hvordan er det gjort fra fabrikk, tro ? Ser ut som en limblamnding. Finnes det noe rep-sett for slikt ?

:

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...