froesak Startet 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2014 Sitter slangetermostat med en 16 mm stuss til bypass intill termostat åpner på motoren min. Er det nødvendig med bypass eller kan det monteres en uten det? Da vil vannet stå stille intill den åpner så det sirkulerer via varmeveksler. Kjøpte en delemotor og termostaten der var uten denne bypass tilkoblingen. Tenkte og bruke denne da min er sund og er åpen hele tiden. Hvis det går kan jeg bare blinde igjen bypass slangen??? Hvilken funksjon har egentlig denne? Sitér dette innlegget Link to post
Tango30 Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Jeg er absolutt ingen motorguru, men bypass på termostaten mener jeg det ikke bør være. Da kan du like gjerne fjerne termostaten. Poenget er jo at sirkulasjonen skal stoppe slik at vannet inne i motoren tar til seg varme. Samtidig gir det fra seg varme i varmeveksleren/radiatoren. Når det er varmt nok ved termostaten sirkulerer det videre, og tar til seg/gir fra seg varme. Uten termostat vil alt kjølvannet til slutt ha samme temperatur, og kjølesystemet vil ikke fungere optimalt. Det finnes jo systemer med automatiske treveisventiler som er termostatstyrte. Der er det jo en slags bypass. Er det et slikt system du snakker om? Redigert 5.Mai.2014 av Tango30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Heisann ! Når det gjelder kjølevanns systemet i en motor, så bør det absolutt være en vanlig dobbeltvirkende termostatventil med by-pass slik at den sirkulerende vannstrømmen er konstant. Når den sirkulerende kjælevannet er kaldt så vil termostaten styre vannstrømmen tilbake til motoren uten å bli nedkjølt gjennom kjøler. Når vannet har nådd motorens arbeidstemperatur så stenges termostatens by-pass samtidig åpnes utløp slik at vannet styres gjennom kjøler for nedkjølning for deretter å bli ført tilbake til motor. Det finnes derimot slangetermostater som er enkeltvirkende (uten by-pass). Disse kan være brukt i varmesløyfen ut til f.eks. defrostere eller VV-tank. Slangetermostaten har da gjerne et lite hull slik at en liten vannstrøm kan passere som sense-vann til slangetermostaten. Når vannet har oppnådd termostatventilens åpningsverdi så åpnes den for fullt (f.eks. 60 grader C). Hensikten er da at motoren skal oppnå tilfredstillende arbeidstemperatur før den begynner å dumpe varmen til eksterne forbrukere som defroster VV-tank. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
DieselDahl Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Du skriver ikke hva slags motor det er snakk om men jeg kan ta et eksempel. Mercruiser og volvo penta leverer v8'ere som i all hovedsak er like, det er dog litt forskjell på kjølesystemene. Mercruiser har dobbeltvirkende termostat, dvs den stenger for bypass av varmeveksleren samtidig som den åpner sirkulasjonen. Varmeveksleren sitter horisontalt høyt montert med ekspansjonstanken integrert. Volvo penta bruker enkeltvirkende termostat og har da en fast by-pass slange fra termostathus til sirkulasjonspumpen. Hvis du monterer varmtvannsbereder eller defroster trengs ikke denne by-passen. Volvo penta har også stående varmeveksler med lav montering og ekstern ekspansjonstank som også er tilkoblet termostathuset med en lufteslange. Uten by-pass risikerer du koking hvis det er luft i systemet. Og luft blir det. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) ...................... Volvo penta bruker enkeltvirkende termostat og har da en fast by-pass slange fra termostathus til sirkulasjonspumpen. Hvis du monterer varmtvannsbereder eller defroster trengs ikke denne by-passen. Volvo penta har også stående varmeveksler med lav montering og ekstern ekspansjonstank som også er tilkoblet termostathuset med en lufteslange. Uten by-pass risikerer du koking hvis det er luft i systemet. Og luft blir det. Tegningen i mitt forrige innlegg er hentet fra en V.P. prinsipp skisse, og viser en dobbeltvirkende termostat med by-pass i nedkant (Sirkulasjon utenom kjøler) og utløp til kjøler i overkant ! Nedenfor et bilde av to termostater som står i mine V.P. TAMD 60C motorer. Begge identiske og dobbeltvirkende! Til venstre vises termostaten oppvarmet til åpningsverdi hvor utløp til kjøler er fullt åpen og by-pass til sirkulasjonspumpen er stengt. Til høyre vises en kald termostat hvor by-pass er fullt åpen, mens utløp til kjøler er stengt! Bjørn Redigert 5.Mai.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
DieselDahl Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Ja visst. Og som du sikkert leste så skrev jeg at dette var et eksempel fra to forøvrig like motorer, altså Mercruiser og VP sine V8. Poenget var altså at en by-pass må man ha, enten den stenges av termostaten eller er åpen hele tiden. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.