Jump to content

Nordkapp 17 1979, det drypper vann under skroget


Pcg

Recommended Posts

Fikk ikke åpna videoen først, men nå funker den.

 

Er det vann på innsiden, eller dobbel bunn ?

Må vel bare borre gjennom og se om det kommer mere vann ut. Og reparere skaden med f.eks. epoxy når det har tørket.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja ja er det ikke det ene så er det det andre. Renset skadestedet og lar det renne av seg til i morgen. Men det holder med epoxy filler??? Kan jo sprute litt primer oppi der først. Men fukten kommer vel ikke ut av bunnen har jeg lest. Off mere jeg tenker på det. Blir vel nyere båt mot høsten kanskje..

Link to post

Hørte om noen som gjorde følgende på en Mørebas tror jeg det var:

 

Skjærte ut to store hull i dørken og ett lite ett helt bakerst. Alle tre langs kjølen. Greide så å grave ut mye skum langs hele kjølen og monterte i vanntette dørkluker i de to fremste hullene slik at det ble seende pent ut. I det bakerste hulle ble det montert en lensepumpe. Om dette ble en suksess over tid er jeg usikker på. Husker ikke hvor jeg leste det. Men teorien mener jeg ikke er så gal.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Hadde en slik på 70-tallet med 105HK Chrysler. Var konge på fjorden den gangen. :wink: Det var ikke uvanlig at man fikk hull i det området. Det som skjedde da var at det ble sugd vann inn i skummet. Metoden for å ordne dette slik jeg fikk det forklart, men aldri prøvde var at man boret en del små hull oppover i kjølområdet og lot de stå å dryppe seg så ferdig som mulig. Ville gitt det flere uker. Hvis du borer hull i stedet for å skjære ut blir jo reparasjonen etterpå mye enklere. Hvor mange hull og hvor lenge tror jeg du må forske litt på hvis du ikke for mer presise råd av andre. Her er jo frosten den store fienden, så hvis du ikke blir ferdig er det neppe noe problem å sparkle igjen etter en stund og bore nye hull til vinteren, men sett da båten et sted hvor det ikke blir frost.

Redigert av Sail S (see edit history)
Link to post

Er inlineren tett og det ikke borret masse hull i den, så vil det være luft der du fjernet skummet og det vil i seg selv hjelpe til å holde båten flytende. Skummet var i utgangspunktet fullt av luft eller gasser.

 

I dag har jo dobbelt bunnede båter vanntette luker ned i skroget. Da er det lett å inspisere samt at du kan lagre ting der.

Link to post

Innerliner er den innvendige delen av båten, dvs. dørk og innredning på båter der dette er støpt i et stykke, som regel.

En del eldre båter er bygget uten innerliner, eller bygget på en litt annen måte.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Selv hatt de slik. Skummet trekker vann om det blir eksponert lenge nok for det. Å bare fjerne skummet vil båten bli svekket i bunn. Da skummet utgjør en styrke mellom skrog bunn og dørken. Jeg begynte med å ta opp dørken i akter. Hos meg var bare den aktreste meteren vann trukket. Støpte ned 2- 3 spant for avstiving og en vannfast plate til dørk over. Funket bra. Og den tålte da også mer regnvann før vannet fløt opp på dørken!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...