Pcg Startet 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2014 Har blitt ferdig med og skrape båten og oppdaget dette.. Tok en spiker og rørte litt rundt. Hva skal jeg gjøre? La ut video på YouTube Hull i skråg drypper vann! NORDKAPP 17 for 1979: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Fikk ikke åpna videoen først, men nå funker den. Er det vann på innsiden, eller dobbel bunn ? Må vel bare borre gjennom og se om det kommer mere vann ut. Og reparere skaden med f.eks. epoxy når det har tørket. Redigert 4.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pcg Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Dobbelt bunn.. Skum tror jeg. Båten ble baktung på slutten av sesongen i fjor. Kjøpte også båten i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Pcg Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ja ja er det ikke det ene så er det det andre. Renset skadestedet og lar det renne av seg til i morgen. Men det holder med epoxy filler??? Kan jo sprute litt primer oppi der først. Men fukten kommer vel ikke ut av bunnen har jeg lest. Off mere jeg tenker på det. Blir vel nyere båt mot høsten kanskje.. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Hørte om noen som gjorde følgende på en Mørebas tror jeg det var: Skjærte ut to store hull i dørken og ett lite ett helt bakerst. Alle tre langs kjølen. Greide så å grave ut mye skum langs hele kjølen og monterte i vanntette dørkluker i de to fremste hullene slik at det ble seende pent ut. I det bakerste hulle ble det montert en lensepumpe. Om dette ble en suksess over tid er jeg usikker på. Husker ikke hvor jeg leste det. Men teorien mener jeg ikke er så gal. Redigert 4.Mai.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pcg Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ja. Tenkte noe i den duren. Men for sent begynne på det nå.. Håpet på og få tettet det for sesongen. Får heller tømme båten for skum til høsten.. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Denne har vel dobbelbunn og er fylt med skum, hvis jeg ikke tar helt feil. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Pcg Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Stemmer.... Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Hadde en slik på 70-tallet med 105HK Chrysler. Var konge på fjorden den gangen. Det var ikke uvanlig at man fikk hull i det området. Det som skjedde da var at det ble sugd vann inn i skummet. Metoden for å ordne dette slik jeg fikk det forklart, men aldri prøvde var at man boret en del små hull oppover i kjølområdet og lot de stå å dryppe seg så ferdig som mulig. Ville gitt det flere uker. Hvis du borer hull i stedet for å skjære ut blir jo reparasjonen etterpå mye enklere. Hvor mange hull og hvor lenge tror jeg du må forske litt på hvis du ikke for mer presise råd av andre. Her er jo frosten den store fienden, så hvis du ikke blir ferdig er det neppe noe problem å sparkle igjen etter en stund og bore nye hull til vinteren, men sett da båten et sted hvor det ikke blir frost. Redigert 4.Mai.2014 av Sail S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pcg Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Denne ideen med inspeksjonsluke som er vantett. Lurer på åssen type. Den må vel være 100% tett. Hvis den tar inn max med vann. Bank i bordet. Ved første eks grunnstøting. At den holder vannet inne i kjølen?? Eller er det skummet som flyter? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Er inlineren tett og det ikke borret masse hull i den, så vil det være luft der du fjernet skummet og det vil i seg selv hjelpe til å holde båten flytende. Skummet var i utgangspunktet fullt av luft eller gasser. I dag har jo dobbelt bunnede båter vanntette luker ned i skroget. Da er det lett å inspisere samt at du kan lagre ting der. Sitér dette innlegget Link to post
Pcg Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Har ikke boret noe så den er nok forsatt hel. Vet ikke helt hva en innliner er men??? Blir vel luke på meg tenker jeg. Vi får se hvor vått skummet egentlig er.. Lest poster om og lage. Ny dørk osv. Men det virker mye som en vannvittig jobb. Det får vente til høsten vinter... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Innerliner er den innvendige delen av båten, dvs. dørk og innredning på båter der dette er støpt i et stykke, som regel. En del eldre båter er bygget uten innerliner, eller bygget på en litt annen måte. Redigert 5.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pcg Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Kunn dørk med innstøpte vinkeler til og feste innredning i.. . Takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Selv hatt de slik. Skummet trekker vann om det blir eksponert lenge nok for det. Å bare fjerne skummet vil båten bli svekket i bunn. Da skummet utgjør en styrke mellom skrog bunn og dørken. Jeg begynte med å ta opp dørken i akter. Hos meg var bare den aktreste meteren vann trukket. Støpte ned 2- 3 spant for avstiving og en vannfast plate til dørk over. Funket bra. Og den tålte da også mer regnvann før vannet fløt opp på dørken! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Støpte selvsagt også tett mot gjenværende dobbel bunn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Hvis man kun fjerner skummet langs kjølen som også er det laveste punktet, så tviler jeg på at det svekker skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.