Jump to content

VP AQ-145A stoppet plutselig, fordeleren går ikke rundt

Torsen67

Recommended Posts

Da ble det en virkelig kort tur i dag. Padda - Lindøya for å bunkre - A. Brygge for å slippe av noen - tilbake til Padda.

Da jeg nesten kom på det trangeste mellom Sjursøya og Hovedøya i ca 3 knop var det akkurat som å skru av tenningen. Ingen varlser som mekanisk lyd eller fusking. Rett bak meg kom det en stor C. Cruiser som plukket meg opp og tauet meg inn til Sandkroken slipp. Var heldig der;-)

Sjekket om det var gnist på pluggen (sjekket kun en). Det var det ikke. Tenkte med en gang at coilen har gått. Men åpnet for sikkerhets skyld fordeleren. Inni der så det bra ut. Ikke noe irr eller annen slitasje jeg kunne se.

Men kom så på at jeg kan dra på starteren med fordeleren åpen. Der var INGEN bevegelser! Rotoren sto helt stille! Her stopper min kunnskap. Hva har skjedd?
Er jeg ille ute nå?

Takker for svar.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Motorstopp VP AQ-145 A. Hjelp! hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Ok, men hvis da regreima ikke har røket, hva er det da som kan ha røket? Mellomhjulet?

Regreima sitter litt bortgjemt, så jeg tenkte å ta av toppdekslet se om alt går rundt som det skal. Dette er vel bare å skru av med de små skruene som sitter rundt?

Mest sannsynlig har reima røket,kan jo også vere mulig at splinten som holder drevet i bunn av fordeleren er knekt(har aldrig sett det).akselbrudd på mellomhjulet kan jo vere en mulighet,men det er svert lite belastning på det. Ta av toppdekselet og sjekk reg reima. (De små skruene )

Begynner å tenke regreim jeg og. Har kommet noen svisj-svisj lyder noen timers gange før dette. Mulig det er reima som var på vei av. Siden det ikke komme noe som helst mekanisk dunk, kan jeg ha vært så heldig at dette kan ha gått bra?

Edit: blir å fjerne de små skruene etter jobb i morgen.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Enig med emmis, høres ut som registerreimsbrudd.

For å slippe å ta av varmeveksler og annet kan du selvfølgelig ta av toppdekslet, dersom reima er røket går ikke kammen rundt heller, men det pleier å være mulig å komme til slik at man ser om reima er der eller ikke ?

Du kan nok like gjerne begynne å åpne opp slik at du kommer til reima, og det har nok gått bra med motoren, på gamle Volvo motorer slår ikke ventilene nedi stemplene, slik at registerreimsbrudd går normalt bra.

Redigert av adeneo (see edit history)

Ah, så det er eget reimhjul til fordeleren på regreima? Da tror jeg vi er enige at det er relatert til regreim her.

Etter å også ha googlet litt her inne tror jeg det er enten:

- reima har bare røket

- strammehjulet til reima har låst seg slik at reima har blitt slitt av

- reimhjulet til fordeler har løsnet

Må jeg skru av mye for å følge hele reima og reimhjulene?

I den siste AQ145 motoren jeg satt sammen brukte jeg K-kam. Der testet jeg og fant ut at ventiler og stempler ville treffe hverandre ved registerreimshavari. K-kam har samme løft som Marine-kam. Er det A-kam skal ikke registerreimshavari medføre skader på motoren.

Klipp og lim fra et Volvo forum:

The lift involved with the cams installed in the AQ145 and AQ151 makes them an interference engine-so use caution.
Per the turbobricks forum, anything above the "A" or "B" cams becomes interference.

Varmeveksleren, er det det røde huset som er i front? Må dynamo og impellerhus etc fjernes?

Ser for meg at jeg trenger mye pakninger nå. Og hvem av disse hjulene driver fordeleren?

Edit: gjetter meg frem til det nest nederste.

(Flotte bilder forresten:-)

Redigert av Torsen67 (see edit history)

I den siste AQ145 motoren jeg satt sammen brukte jeg K-kam. Der testet jeg og fant ut at ventiler og stempler ville treffe hverandre ved registerreimshavari. K-kam har samme løft som Marine-kam. Er det A-kam skal ikke registerreimshavari medføre skader på motoren.

Det er mye mulig, har aldri testet om ventilene faktisk tar i, men Volvo markedsførte Penta motorene som non-interference, og jeg har sett en del av de med røket reg reim, og uten skader på ventiler, slik at jeg ville tro det normalt går bra.

Hei

Er det noen som kan svare meg på følgende:

Varmeveksleren, er det det røde huset som er i front? Må dynamo og impellerhus etc fjernes?

Ser for meg at jeg trenger mye pakninger nå. Og hvem av disse hjulene driver fordeleren?
Edit: gjetter meg frem til det nest nederste.

Kan jeg kjøpe kamrem og spennrulle til bilmotor?

Varmeveksleren, de røde "Husene" må fjernes. Dynamoen kan henge i nedre feste. Det midterste store hjulet driver fordeleren og oljepumpa. Impellerpumpa er også koblet til det samme hjulet. Du bør bytte alle pakninger på kjølevannrørene. Er ikke så dyre, men det er mange.

Kamrem og spennrulle til bil kan benyttes. Mener å ha hørt at det finnes en egen spennrulle til båt som er mer sjøvannsbestandig, men med tanke på at bilene ruller i saltlake 6 måneder i året ser jeg ikke det som noe stort problem.

Kjenner du ikke denne motoren bør du kjøpe en HAYNES bok for Volvo 240. Der finner du nødvendig informasjon. Søker du på nettet finner du alt du ønsker av litteratur. Tidligere lå de fleste Volvo Penta bøkene også i arkivet her på Båtplassen, vet ikke om de ligger der lenger.

Da har jeg skrudd litt i ettermiddag. Kamakselen går ikke rundt som jeg regnet med. Men kamreima virket hel.

Det viser seg at viftereima går rundt, men kamreima står stille.

Kamreima er jo drevet av hjulet som sitter innenfor hjulet til viftereima.

Hvorfor går ikke dette hjulet rundt er det store spørsmålet. Noen som vet?

Sjekket du hele reima? Og at den sitter på slik den skal. Det er jo reima som skal drive kamaksel. Så hvis du får rotert veivakselen å ikke kamaksling går rundt. Da er reima defekt. Eller boltene som fester tannhjulet til kammen. Sjekk at hjulet står fastskrudd mot kamaksling

Endelig ble det Bobåt

Bjørn; både tannhjul og reim på kamaksel står stille. Jeg fikk lyst meg frem til at reima ligger som den skal.

Har nok trua på at reima er så slitt at den slurer på tannhjulet som sitter på veiva som emmis sier.

Tittet litt på tennene på reima og de så direkte loslitte og lite markante ut. Jeg bestiller like godt nytt reimkit først som sist.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...