Torsen67 Startet 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2014 Da ble det en virkelig kort tur i dag. Padda - Lindøya for å bunkre - A. Brygge for å slippe av noen - tilbake til Padda.Da jeg nesten kom på det trangeste mellom Sjursøya og Hovedøya i ca 3 knop var det akkurat som å skru av tenningen. Ingen varlser som mekanisk lyd eller fusking. Rett bak meg kom det en stor C. Cruiser som plukket meg opp og tauet meg inn til Sandkroken slipp. Var heldig der;-)Sjekket om det var gnist på pluggen (sjekket kun en). Det var det ikke. Tenkte med en gang at coilen har gått. Men åpnet for sikkerhets skyld fordeleren. Inni der så det bra ut. Ikke noe irr eller annen slitasje jeg kunne se.Men kom så på at jeg kan dra på starteren med fordeleren åpen. Der var INGEN bevegelser! Rotoren sto helt stille! Her stopper min kunnskap. Hva har skjedd?Er jeg ille ute nå?Takker for svar.Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Motorstopp VP AQ-145 A. Hjelp! hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Sjekk registerreima. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ok, men starteren driver jo veiva og er det ikke veiva som igjen driver rotoren? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Nei det regreima som driver mellomhjulet til fordeleren. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ok, men hvis da regreima ikke har røket, hva er det da som kan ha røket? Mellomhjulet? Regreima sitter litt bortgjemt, så jeg tenkte å ta av toppdekslet se om alt går rundt som det skal. Dette er vel bare å skru av med de små skruene som sitter rundt? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Mest sannsynlig har reima røket,kan jo også vere mulig at splinten som holder drevet i bunn av fordeleren er knekt(har aldrig sett det).akselbrudd på mellomhjulet kan jo vere en mulighet,men det er svert lite belastning på det. Ta av toppdekselet og sjekk reg reima. (De små skruene ) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Begynner å tenke regreim jeg og. Har kommet noen svisj-svisj lyder noen timers gange før dette. Mulig det er reima som var på vei av. Siden det ikke komme noe som helst mekanisk dunk, kan jeg ha vært så heldig at dette kan ha gått bra? Edit: blir å fjerne de små skruene etter jobb i morgen. Redigert 4.Mai.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Du ser om reima er på plass uten å skru av noen ting. Bruk lommelykt. Redigert 4.Mai.2014 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Enig med emmis, høres ut som registerreimsbrudd. For å slippe å ta av varmeveksler og annet kan du selvfølgelig ta av toppdekslet, dersom reima er røket går ikke kammen rundt heller, men det pleier å være mulig å komme til slik at man ser om reima er der eller ikke ? Du kan nok like gjerne begynne å åpne opp slik at du kommer til reima, og det har nok gått bra med motoren, på gamle Volvo motorer slår ikke ventilene nedi stemplene, slik at registerreimsbrudd går normalt bra. Redigert 4.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Sjekk også at alle reimhjulene som registerreima går rundt sitter godt fast og er på riktig plass. På motoren vår hadde reimhjulet som driver fordeleren løsnet. Selve reima var like hel. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ah, så det er eget reimhjul til fordeleren på regreima? Da tror jeg vi er enige at det er relatert til regreim her. Etter å også ha googlet litt her inne tror jeg det er enten: - reima har bare røket - strammehjulet til reima har låst seg slik at reima har blitt slitt av - reimhjulet til fordeler har løsnet Må jeg skru av mye for å følge hele reima og reimhjulene? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 I den siste AQ145 motoren jeg satt sammen brukte jeg K-kam. Der testet jeg og fant ut at ventiler og stempler ville treffe hverandre ved registerreimshavari. K-kam har samme løft som Marine-kam. Er det A-kam skal ikke registerreimshavari medføre skader på motoren. Klipp og lim fra et Volvo forum: The lift involved with the cams installed in the AQ145 and AQ151 makes them an interference engine-so use caution.Per the turbobricks forum, anything above the "A" or "B" cams becomes interference. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Du må skru av varmeveksleren og dekselet som impelleren er festet i. Da er det mer eller mindre fri tilgang til registerreimen. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Reimskiva til viftereima som driver dynamoen må også av for å se merket til regreima når denne skal settes på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Et par bilder før og etter demontering. Manifolder etc som mangler på det andre bildet trenger ikke demonteres. Bildet er fra før motoren ble montert i båten, men det viser tydelig hva som må demonteres i fronten for å bytte regreima: Redigert 4.Mai.2014 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Varmeveksleren, er det det røde huset som er i front? Må dynamo og impellerhus etc fjernes? Ser for meg at jeg trenger mye pakninger nå. Og hvem av disse hjulene driver fordeleren? Edit: gjetter meg frem til det nest nederste. (Flotte bilder forresten:-) Redigert 4.Mai.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 I den siste AQ145 motoren jeg satt sammen brukte jeg K-kam. Der testet jeg og fant ut at ventiler og stempler ville treffe hverandre ved registerreimshavari. K-kam har samme løft som Marine-kam. Er det A-kam skal ikke registerreimshavari medføre skader på motoren. Det er mye mulig, har aldri testet om ventilene faktisk tar i, men Volvo markedsførte Penta motorene som non-interference, og jeg har sett en del av de med røket reg reim, og uten skader på ventiler, slik at jeg ville tro det normalt går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Hei Er det noen som kan svare meg på følgende: Varmeveksleren, er det det røde huset som er i front? Må dynamo og impellerhus etc fjernes?Ser for meg at jeg trenger mye pakninger nå. Og hvem av disse hjulene driver fordeleren?Edit: gjetter meg frem til det nest nederste. Kan jeg kjøpe kamrem og spennrulle til bilmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Varmeveksleren, de røde "Husene" må fjernes. Dynamoen kan henge i nedre feste. Det midterste store hjulet driver fordeleren og oljepumpa. Impellerpumpa er også koblet til det samme hjulet. Du bør bytte alle pakninger på kjølevannrørene. Er ikke så dyre, men det er mange. Kamrem og spennrulle til bil kan benyttes. Mener å ha hørt at det finnes en egen spennrulle til båt som er mer sjøvannsbestandig, men med tanke på at bilene ruller i saltlake 6 måneder i året ser jeg ikke det som noe stort problem. Kjenner du ikke denne motoren bør du kjøpe en HAYNES bok for Volvo 240. Der finner du nødvendig informasjon. Søker du på nettet finner du alt du ønsker av litteratur. Tidligere lå de fleste Volvo Penta bøkene også i arkivet her på Båtplassen, vet ikke om de ligger der lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Da har jeg skrudd litt i ettermiddag. Kamakselen går ikke rundt som jeg regnet med. Men kamreima virket hel. Det viser seg at viftereima går rundt, men kamreima står stille. Kamreima er jo drevet av hjulet som sitter innenfor hjulet til viftereima. Hvorfor går ikke dette hjulet rundt er det store spørsmålet. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Du må nok demontere mer så vil du se at regreima er ødelagt eller så må det vere tanndrevet som sitter på veiva innenfor reimskiva. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Men hvordan ser dette tanndrevet ut? For meg så så det ut som dette drevet sto stille. Er mulig at det går an? Hvordan er dette festet? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Sjekket du hele reima? Og at den sitter på slik den skal. Det er jo reima som skal drive kamaksel. Så hvis du får rotert veivakselen å ikke kamaksling går rundt. Da er reima defekt. Eller boltene som fester tannhjulet til kammen. Sjekk at hjulet står fastskrudd mot kamaksling Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
emmis Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Tanndrevet sitter på en kile på veiva, har aldrig sett at det er defekt. Tror heller at tennene på en del av regreima er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Bjørn; både tannhjul og reim på kamaksel står stille. Jeg fikk lyst meg frem til at reima ligger som den skal. Har nok trua på at reima er så slitt at den slurer på tannhjulet som sitter på veiva som emmis sier. Tittet litt på tennene på reima og de så direkte loslitte og lite markante ut. Jeg bestiller like godt nytt reimkit først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.