Jump to content

VP AQ-145A stoppet plutselig, fordeleren går ikke rundt

Torsen67

Recommended Posts

Så noen på et svensk forum som hadde byttet AQ145 vannpumpen til en elektrisk som jeg tror kan kjøpes på Biltema muligens til VW transporter.

Jeg har selv ikke sjekket ut noe rundt dette men antar at den kan være slangebasert og at den på originale AQ pumpen er plukket ut skovle/aksel og blindet. Det er over 10 år siden jeg hadde en slik motor så jeg husker ikke helt hvordan kjølesystemet er.

Tar forbehold om at det kan være et tilskudd til den originale pumpen og ikke en erstatning, Det vil kun være kapasiteten på den elektriske pumpen som avgjør om dette er mulig eller ikke.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Fikk skrudd litt i dag. Demonterte en hel del og tok av reg-reima. Det var selvsagt nedre remhjul som hadde begynt å spinne på reima. En ting er sikket, den reima var gammel.

Spennhjulet har en liten styrepinne som skal inn i blokka. Denne hadde knukket av så spennhjulet gjorde nok ikke jobben sin heller.

Men etter at ny reim var satt på av en bilmekaniker vi kjenner så fikk vi ikke start. Den tennet ett par ganger men ikke fyr å få. Regnet kom og det ble surt og kaldt. Stikker ned på torsdag med batterilader og startgass.

Noen tips til oppstart av gammel motor? Er startgass greit?

Jepp, kondensatoren er den lille klumpen på fordeleren hvor det er en liten ledning inn til stiften(sjekk stiftåpning = 0,4mm)

Ikke spar penger her, kjøp original kvalitet. Kondensator koster 60-80kr.

Sjekk at tenning er riktig med http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningslampe evt. juster tenning.

Innstillinger ved 95 oktan:

10 grader ved 0-750rpm

36 grader ved 4200rpm

Livet er for kort til å kjøre diesel

Skulle ikke forundre meg om tenningen er 180 grader feil, bytt plass på pluggledning 1 og 4, 3 og 2 på fordeleren. veldig lett å teste (tar 1 min). veldilg lett å sette feil når en monterer ny reg reim, hvis du ikke har av ventil deksel samtidig for å se om det er syl 1 eller 4 som veksler / tenner. Kommer som regel noen blaff I forgasser med denne feilen.

Se på blokka og pluggene, bytt plass på de to ledningen som går fra første ( nærmest reg.reim er nr1) og siste plugg (1-4) og så bytter du plass på de to i midten (2-3). Disse ledningene vil du se står rett over hverandre ( motsatt side ) på fordelerlokket også.

Pratet med mekanikeren som satte på reima i dag. Så lenge reima sitter på alle punktene på remhjulene og fordeler står i riktig posisjon, så mener han tenninga ikke kan stå 180 grader feil. Hva sier dere? Selv blir jeg bare skikkelig usikker her.

Men om jeg flytter pluggledningene og det ikke stemmer, så er det vel ingenting som kan ta skade av å prøve?

Mulig dette er nevnt tidligere men tar det likevel med. Er du sikker på at pluggledningen til sylinder 1 står der rotoren peker til i fordeleren når sylinder/stempel #1 er på topp?

Toppunktet er lett å finne om man setter en skruetrekker inn i plugghullet på Sylinder #1. Da er enten sylinder #1 eller #4 på tenningsslaget.

Du kan og ta av toppdekslet på motoren og rugge den litt frem og tilbake rundt toppunktet som beskreve med skruetrekke ri plugghullet til Sylinder #1. Da vil ventilene på den ene av de to sylinderene (#1 eller #4) "veksle" dvs eksosventil på vei opp og innsugventil på vei ned. Dette er ikke sylindren som skal tenne på dette toppunktet.

Dreier du til ventilene på #4 veksler skal rotoren peke mot tennpluggledningen til sylinder nr 1.

Sjekk at rotoren dreier rett vei i forhold til tenningsreggefølgen. Dette kan du sjekke ved å dra kort på starteren.

Regner med at du ikke har byttet om + pog minus fra batteriert ;)

Lykke til.

Dersom det er en mekaniker som har skiftet regreima for deg så er den sikkert riktig montert,dette er plankekjøring for en mekaniker.

Du bør sjekke kompresjonen for å forvisse deg at ingen av ventilene har slått ned i stempla og blitt bøyd og ikke tetter.

Fikk endelig fyr på båten i kveld. Sjekket at stemplene sto riktig når remhjulene sto på merkene sine. For ett styr, fikk tenning hver gang motoren hadde stått en stund, og vi hadde tatt ut plugger for tørking. Men det døde helt med en gang. Men noe vi ikke hadde sett selv om det var sjekket, var at det faktisk var to perler på stiften.

Fikk pusset litt og den startet til slutt. Sorry uttrykket, men fy faen hvor lei jeg var!! Men kan slappe litt mer av nå;-)

Men hvorfor kommer disse perlene! Er det kondensatoren som er nevnt tidligere som er i ferd med å ta kvelden?

Høres uvanlig ut for en 4-takts motor men ikke uvanlig på en 2T motor.

Normalt forbundet med mager blanding, høy tenning for lite olje på 2T men 4T?

Beats me.... For liten stiftåpning?, Feil tennplugger (For varme)? Spon fra en nesten skjært motor? Hvilken type plugger/varmeverdi har du?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Det du ser i fig. A er normalt for stifter som er brukt.

Litt "krater" og "tårn" er normalt når stifter ganske raskt etter at de er skiftet.

Når "krater" og "tårn" blir for store må stifter byttes.

Nedfiling hjelper, men er kun en utsettelse av skifte.

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Etter å ha byttet kondensator i går så startet den på første slaget:-) Men nå går den litt for varmt. Har byttet termostat men vet ikke hvilke temperatur den skal gi. Vi har ikke justert tenningen med lampe enda så det er mulig den går med litt for høy tenning. Det kan vel øke temperaturen?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...