Jump to content

VP AQ-145A stoppet plutselig, fordeleren går ikke rundt


Torsen67

Recommended Posts

Ser ikke sammenhengen men en annen mulighet er at kanalene i ekspsmanifoilden der kjølevannet går ut i eksosen - på motoren kan være grodd. Da vil den gå varm men sjekk tenningen først uansett.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hmmm...hvor varm går den og hvor kjøpte du termostaten?

 

Sjøvannspumpen er vel drevet fra samme samme "mellomaksel" som driver fordeleren via kamreima. Har du fått impelleren ordentlig på plass alt sjekket at det ikke er kommet fremmedelementer inn i kjølesystemet ved sjøvannspumpa, alternativt at den ikke trekker falsk luft, slanger, koblinger, klemmer.....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg kjøpte termostaten på LaSa. Impelleren skal sitte som den skal. Den blir så varm at man knapt kan legge hånden ned på toppdekslet i ett sekund. Det samme med den boksen der man har "radiatorlokket". Men den koker ikke. Hva med å prøve uten termostat?

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Hvis det er en ferksvannskjølt motor skal den holde 80-87°C eller så og da motoren normalt så varm at en ikke kan holde på den.

 

Spørsmålet er om den gamle termostaten var defekt (motoren gikk for kald) og den nye gjør det den skal.

Har du temperaturmåler på motoren?

Hva sier den når du mener at motoren er veldig varm?

 

Tenningsinnstillingen kan du jo sjekke uansett.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg må bytte temp-måler da den går opp på 100 grader etter 30 sekunder uansett hvor lenge båten har stått. Men det er et lite helvete å komme til denne. Jeg har også mistanke om at den har gått for kaldt. Skal se å få justert tenninga og byttet giver og termostat.

Link to post

Generelt:

Der fins to forskjellige slag termostat, dei som går i rimelig små motorer åpner og stenger vannstrømmen. Ein motor med slik termostat er det ikkje skadelig å kjøra uten, den vil berre halda seg altfor kald.

Den andre typen termostat, virker som ein shuntventil, regulerer vatnet mellom å sirkulere internt i motoren og å sirkulere mot ytre kjøler. Å kjøra uten termostat i ein slik motor fører ganske raskt til overoppheting. Vatnet vel minste motstands vei, som er å sirkulere i blokka.

Link to post

Fikk stilt tenninga i går. Tomgangshastigheten fikk vi ned til 750 omdr. som den skal være. Men den bikker fortsatt 90 grader +. Åpner en varm og kald termostat like mye når man har driftstemperatur, eller er det bare sånn at den ene åpner tidligere enn den andre?

Den røde boksen som "radiatorlokket" sitter på blir glodvarm. Hva heter forresten denne enheten?

Lokket ved siden av som er til sjøvann, der fosser det ut saltvann når man åpner lokket under drift, så det får den nok av. Stusser bare litt over at "radiatorsiden" blir så varm.

Link to post

Hadde samme problemet som deg etter å ha overhalt en AQ140. Regner med at også din motor har stått uten kjøleveske en tid? Hos meg hadde avleiringene i kjølekanalene tørket og falt ned i bunnen av blokka. Da vi fylte på ny kjøleveske ble dette som en leirpropp og null sirkulasjon på ferskvannssiden.

Gav faktisk opp og satte den på et VP verksted. Det kostet meg den nette sum av 10 høvdinger i arbeidspenger og forskjellige vidunderstoff som ikke hadde noen virkning.

 

Løsningen hos meg ble å ta av varmeveksleren og ferskvannstanken, tre en vannslange i inntaket og la det stå til. Masse gul/brunt slam som kom ut etter hvert, men det tok tid å få gjennomstrømning. Normal kjøling etterpå.

Link to post

Motoren vil koke/overopphete og kjølevsken vil komme ut av overløpet ved "radiatorlokke" sannsynlivis er det en slange som går fra stussen ved radiatorlokket og ned mot motorbrønnen (bunnen under motoren)

Temperaturen ville vært 110 - 130 grader skulle jeg anta. Motoren ville til slutt stoppe og muligvis være skadet i noen grad.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hvis tempmåler stiger fra 0 til 100 i løpet av 30 sek. slik du hevder i et tidligere innlegg, selv om motor har stått i ro i flere dager er det vel all grunn til og sjekke tempmåler eller tempgiver først, før du gyver løs på mer kompliserte ting. Hvis måleren viser feil temp vil du jo aldri få den kald nok, samme hvor mye du skrur på kjølesystemet.

Det trenger heller ikke være feil med tempgiver. Har instrumentene dårlig jording får du altfor høy visning av temperatur. Slå instrumentbelysningen på og se om måleren stiger i det du slår på. Gjør den det er det dårlig jording eller defekt giver.

 

Dårlig jording avsløres lett ved å koble en ledning mellom instrumentets minuskontakt og batteri minus. Synker tempmåleren da er feilen funnet.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

For å sjekke sirkulasjon tar du av lokket på varmeveksleren,start motoren og la den gå til termostaten åpner da vi du se bevegelse på ferskvannet i tanken.Dersom termostaten er defekt og ikke åpner ville jeg tatt ut innmaten

I den og satt inn ringen med gummipakningen og sjekket igjen,er tempen på motoren kall da så kjøper du en 82 gdr termostat og monterer.

Har også vert bort i at skovlen på sirkulasjonspumpa har vert løs på akselen,så det er jo også en mulighet.

 

Dette er ting du kan sjekke dersom du er helt sikker på at det ikke er feilvisning på tempmåleren og at

Motoren virkelig er for varm.

Link to post
  • 2 uker senere...

Mener den må demonteres, plukkes fra hverandre og "stakes opp" hvis den er grodd.

 

Lurer på om du må inn med nye pakninger/tettinger ved remontering.

 

Etter sofdisken....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...