emmis Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Du bør ikke bruke reimstrammeren til bil på båtmotoren den ruster i det klimaet båtmotoren står i og ødelegger regreima. Bruk heller den du har dersom den er i orden.båtmotoren skal ha rustfri reimstrammer. Regreim har de på meconomen b21 eller b23 de er like. Redigert 5.Mai.2014 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Du har selvfølgelig sjekket at starteren slår skikkelig inn og at veiva går rundt ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Men som denne tråden viser så kan faktisk tannhjulet også gå ad undas: https://baatplassen.no/i/topic/104980-hvordan-faa-av-reimhjul-paa-veivaksling-aq145b/ Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Ja, det er sjekket. Viftereima går som bare det. Redigert 5.Mai.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Noen som kan finne frem delenr til nedre kamdrev? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Her finner du delenummer og priser: http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/sv-SE?fix=fix Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Takk, er da artnr. 831971 det offisielle delenr? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Ja, det er riktig delenummer til AQ145A Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Skal nå antageligvis ha av nedre kamdrev for å bytte kile. Hvordan tar jeg dette av? Har forstått det sånn at kun senterbolt skal av med 22 eller 24 mm pipe. Men hvordan holder jeg igjen veiva? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Har du sjekket at ikke tennene på kamreima er borte nede på veivakslen, det er helt vanlig at tennene slites av når reima er utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Muttertrekker med slag gjør det utrolig mye lettere å få av mutteren på veiva. Men: er du 100% sikker på at reima er skikkelig strammet og at reimstrammeren er OK? Slakk reim vil gi samme symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Er godt mulig at det bare er å bytte reima og reimstrammer. Men når jeg først skal ned i båten så vil jeg være sikker på å få løst problemet. Skal forbi LaSa på lørdag og vet de har kile på lager. Tar en med da. Når jeg først har bært verktøy etc ned i båten så vil jeg ha dette i orden. Er ikke kila gåen så har jeg denne i reserve . Dessverre så kommer jeg ikke til med muttertrekker og ikke har jeg det heller. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Demonter starteren bruk en stor skrutrekker eller tilsvarende og lås veiva via startkransen. Eller så kan du sette pipe med latmannsarm på bolten til reimskiva,legg latmannsarmen mot et mothold og et lite nipp med starteren så løsner bolten. Starteren må ut når du monterer igjen,da må du holde igjen via startkransen. Redigert 9.Mai.2014 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Takk emmis. Da skal jeg nok få til dette;-) Kommer med tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Det er jeg sikker på,lykke til. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Er litt forundret over prisen på vannpumpa til denne motoren (rundt 3000,-) Hva da med denne? Er flere som bruker den på bil uten å ta skade av det: http://www.scstyling.no/vannpumpe-volvo-200-700-p-9753-c-4961.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) Vannpumpe fra bil passer ikke på AQ145. På AQ151 og AQ171 som har B230 motor passer bilpumpe. Redigert 10.Mai.2014 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Shit, hva er det som er forskjellig? Det koster meg plutselig 2k ekstra med vannpumpe da... Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Om ikke jeg husker feil er det en stuss/rør som går til varmeveksleren som ikke er på bil pumpa. Kan du ikke overtale den du har eller er den for sliten. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Aner ikke, men det lekker litt ifra den. Syns jeg hører noen lyder også. Men lekkasjen kan vel like godt være pakningen? Hvordan sjekker man om den er sliten? Slarkete aksling/lager? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Er det ulyd fra den og slakk i akslingen samt lekkasje er det kanskje det mest lønnsomme og bytte den. Sjekk med drevdelar.se,har handlet en del med dem seriøst firma. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Kan ikke garantere for denne men Biltema hadde i hvertfall vannpumper (sirkulasjonspumper) til de fleste aktuelle VP motore en del år tilbake, Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
emmis Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) Biltema pumpene passer ikke til aq145. Fant et tidligere innlegg kanskje det kan hjelpe. Spar penger!!!! Vannpumpe eller sikulasjonspumpe som det så fint heter til f.eks Volvo Penta 140 A som egentlig er en bilmotor fra Volvo 240 med B21A motor,koster for meg en formue....Dvs jeg har to stk av overnevnte motorer og jeg er nå i ferd med å overhale de helt fra bunn. Pumpa koster ca.2.200,- pr.stk og siden jeg må ha to så blir det 4.400,-. Tok en sjanse og kjøpte en pumpe til bil for å se at det var en liten forskjell på vannstussen inn på varmeveksleren når jeg tok begge pumpene i nærmere øyesyn.Men.....har man tilgang til hydraulisk presse så kan undre gjøres ved å flytte over all innmat,lager,pakning og hjul over til den gamle pumpen (ca,20 min)........og vipps....har man spart/tjent 1000 vis av kroner for:Bilpumpen koster i underkant av 300 kroner hos bl.a Biltema, Torshov bilrekvisita evnt andre lavprisbutikker. Redigert 10.Mai.2014 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) Og flytte over delene fra ei pumpe til en annen,går naturligvis av,og i de fleste tilfeller fungerer pumpen feilfritt etterpå. Men på noen vannpumper (bl.a min) sitter det en slags keramisk tettning som er meget ømfintlig,er kresen på toleransene for at den skal tette. Selv endte jeg opp med kjøpe ny pumpe istedenfor å overhale til min VP TAMD 30,den morroa kostet med pakninger 6800,-(ca 5750,- for pumpa) Uansett,når høytrykket ligger og steker sommernorge,og en har noen uker ferie en vil tilbringe til kos på vannet.Da skal ikke jeg ligge med nesa ned i maskinrommet og gjøre omigjenarbeide,fordi jeg skulle spare noen tusenlapper under vårpussen. For å i det litt flåsete...Tusenlapper er ikke noe man finner overalt,men de er lettere å finne enn stabile høytrykk. Når du til nå har gjort en så bra jobb med motoren,tror jeg at jeg likegodt hadde bitt tennene sammen og montert ei ny pumpe som hører til. Redigert 11.Mai.2014 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Fergu Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 http://drevdelar.se/cirkulationspump-vattenpump-b21-b23 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.