Jump to content

VP AQ-145A stoppet plutselig, fordeleren går ikke rundt

Torsen67

Recommended Posts

Er godt mulig at det bare er å bytte reima og reimstrammer. Men når jeg først skal ned i båten så vil jeg være sikker på å få løst problemet. Skal forbi LaSa på lørdag og vet de har kile på lager. Tar en med da. Når jeg først har bært verktøy etc ned i båten så vil jeg ha dette i orden. Er ikke kila gåen så har jeg denne i reserve .

Dessverre så kommer jeg ikke til med muttertrekker og ikke har jeg det heller.

Biltema pumpene passer ikke til aq145.

Fant et tidligere innlegg kanskje det kan hjelpe.

Spar penger!!!! Vannpumpe eller sikulasjonspumpe som det så fint heter til f.eks Volvo Penta 140 A som egentlig er en bilmotor fra Volvo 240 med B21A motor,koster for meg en formue....Dvs jeg har to stk av overnevnte motorer og jeg er nå i ferd med å overhale de helt fra bunn. Pumpa koster ca.2.200,- pr.stk og siden jeg må ha to så blir det 4.400,-. Tok en sjanse og kjøpte en pumpe til bil for å se at det var en liten forskjell på vannstussen inn på varmeveksleren når jeg tok begge pumpene i nærmere øyesyn.Men.....har man tilgang til hydraulisk presse så kan undre gjøres ved å flytte over all innmat,lager,pakning og hjul over til den gamle pumpen (ca,20 min)........og vipps....har man spart/tjent 1000 vis av kroner for:Bilpumpen koster i underkant av 300 kroner hos bl.a Biltema, Torshov bilrekvisita evnt andre lavprisbutikker.

Redigert av emmis (see edit history)

Og flytte over delene fra ei pumpe til en annen,går naturligvis av,og i de fleste tilfeller fungerer pumpen feilfritt etterpå.

Men på noen vannpumper (bl.a min) sitter det en slags keramisk tettning som er meget ømfintlig,er kresen på toleransene for at den skal tette.

Selv endte jeg opp med kjøpe ny pumpe istedenfor å overhale til min VP TAMD 30,den morroa kostet med pakninger 6800,-(ca 5750,- for pumpa)

Uansett,når høytrykket ligger og steker sommernorge,og en har noen uker ferie en vil tilbringe til kos på vannet.Da skal ikke jeg ligge med nesa ned i maskinrommet og gjøre omigjenarbeide,fordi jeg skulle spare noen tusenlapper under vårpussen.

For å i det litt flåsete...Tusenlapper er ikke noe man finner overalt,men de er lettere å finne enn stabile høytrykk. :wink:

Når du til nå har gjort en så bra jobb med motoren,tror jeg at jeg likegodt hadde bitt tennene sammen og montert ei ny pumpe som hører til.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...