Torsen67 Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Ok, det oppklarer en hel del. Takker... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Har forsatt ikke fått av denne oljekjøleren da jeg ikke har fått tak i lang 28mm pipe lokalt. Men, når jeg i går kjørte motoren en del på tomgang til driftstemperatur, slik at jeg ikke klarte å holde hånda på toppdekslet, så var oljefilteret bare lunkent! Har det seg slik at da burde oljekjøleren være i orden? Eller er det sånn at det tar tid før filteret blir varmt? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Det tar veldig lang tid på tomgang før oljen når driftstemperatur, Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Torsen67 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ok, men hvorfor blir da toppdekslet så varm? Olja må vel være med på å varme opp her når driftstemeratur ligger på 85-90 grader? En annen ting, blir olja kjølt ned av kjøleren FØR den går inn i filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Det tar lang tid uansett om det er bil uten oljekjøler eller båt med/uten - forutsatt at motoren går på tomgang. Du kan kjøpe deg et IR termometer et sted, eks http://biltema.no/no/Sok/?query=ir kjøre båten normalt i plan og måle tempen direkte på oljefiltret underveis. Hvis oljetempen stiger vesentlig over kjølevannstemperaturen (Mål på topplokket ved termostathus - ca 85°C ) opp mot 100°C eller mer på oljefiltret er du i faresonen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Draco24styling Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 85-90 grader må jo være bra. Når jeg hadde aq140 motoren min. Kunne ikke heller jeg legge hånda på toppdeksel. På manifolden gikk det forøvrig bra. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Torsen67 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Jøss, en sånn måler må jeg investere i. Kjekk å ha. 90 grader er nok mere riktig i følge viseren. Når den dras opp i plan øker den noe. Jeg vet at oljekjøleren ikke er renset på flere år. Derfor velger jeg å gjøre det. Får jeg tempen ned en grad eller to så er det verdt det. Klarte forresten å kjøre drevet ned i noe mudder vest for Lille Herbern for en stund siden. Er redd det ble dratt litt skit inn i kjølesystemet da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.