Sjeldenutpå Startet 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2014 Eg har montert ein brukt Raymarine C80 med RD418 radar, og gps tilkoblet seatalk. På prøvetur cirka sørvestlig retning ut av havna så låg båtens plassering på skjermen anslagsvis 20-30meter lenger styrbord en båten var i virkeligheten. På kartet kjørte båten jevnt og fint oppå land eit lengre stykke. Upps. Resten av dagen utpå sjøen har eg ingen referanse. Men når eg kjørte inn igjen i havna passerte eg for eksempel nokre staker ca 20 meter babord for båten, og da viste plotteren at eg kjørte midt på de. Så da kunne det sjå ut som om avviket var ...eh.. kanskje "samme vei" geografisk. Har nokon litt tips om kva eg bør sjekke ut i systemet ? Eg funderte litt på plassering av gps, men ser at mange har gps-sopper plassert i nærheten av radardomen og ofte ennå nærmere en eg har plassert vår. Avslutter med eit ekstra spørsmål som kanskje avslører kunnskapsnivået... slik rund sopp-gps har vel ikkje monteringsretning ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Popeye70 Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Var feilvisningen konsekvent på alle zoom-nivåer? Vår C80 viser båten feil på enkelte zoom-nivåer, men ikke på alle. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Worry II Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Min C80 er for tiden spot on, samme radar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Eg er usikker på det med zoomnivåer. Når eg låg "midtfjords" og hadde radaroverlay så såg plassering riktig ut når eg samanlikna radarskyggene over kartet på begge sider av fjorden. Eg merka dette berre når eg zooma inn til passelig havnezoom. Eg kan prøve eit par hakk "ut" på zoom neste gang eg kjører ut. Er det en problemstilling du har slått deg til ro med Popeye70 ? Godt worryII Då er det sjans for at eg slipper å slå meg til ro med at det skal være slik Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Kan være at den er satt inn på feil referansesystem. Du har sikkert håndboken som forteller hvordan du kommer inn i "setup" for referansesiden og sjekker at den er satt på WGS84. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ja, jeg har lært meg å leve med feilvisningen, av flere grunner: - Jeg zoomer stadig ut/inn når jeg bruker plotteren, spesielt i ukjent farvann. Da avsløres feilvisningen. - Jeg bruker også en iPad med Navionics og iSailor. Der eksisterer ikke problemet. - Hvis plotteren viser at jeg er et annet sted enn det sansene mine sier, så stoler jeg på sansene og dobbelsjekker med padda og visuelle referanser. Så lenge jeg kjenner problemet og vet hvordan jeg kan avsløre feilvisningen aksepterer jeg at dingsen ikke er feilfri. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Har du sammenlignet GPS-posisjonen, rutetilvisningen, mellom c80'n og ipad'n? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Er kartdatumet satt riktig i plotteren? Wgs84? Det skal også være et sted man kan sette manuell ofset som du kunne prøve, Evt at den er justert fra før? Kanskje en master reset hadde gjort seg? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Hvilket kartdatum som er satt er uten betydning for visning i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Eg har ikkje sjekka hvilket kartdatum som er satt. Sjølv om Mulligan seier det ikkje skal virke inn, så kan eg sjekke det. I meny såg eg det var valgmuligheter for "lett" reset og kanskje master-reset. Trur eg såg "gps-reset" ? Kanskje det er like greit å gjere litt slik før eg blir alt for kjent med funksjonene. Men eg synest det hørtest brutalt ut med master-reset. Hvilke instillinger berører det ? Eg er ikkje kjent med om skjermen på noe tidspunkt har vert inne til feks oppdatering, vil evt slik bli slettet med en master-reset? Ang ofset, hva stiller man da ? Eg såg en instilling som var lagt manuelt til 3grader, husker ikkje på sparket kva det var. Uansett skulle det ikkje plassere båten til sides for virkelighet i leia. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Master reset på C80 setter plotteren tilbake til slik den var da den kom fra fabrikken, dvs. du mister alle waypoints, track, skjermoppsett, språkinstillinger osv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Oki, ingen problem det. Har ikkje waypoints ennå, og språk skal eg klare å finne igjen Får prøve det først kanskje. Men det går eit par dager før eg får tid å prøve nå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Har resatt plotteren nå, så holder på å legge inn igjen "norsk" og "celcius" osv. Eg ser en meny for valg av TD Oppsett, der valgene er mange land/steder med 4 tall foran, feks 5930, canadian east coast eller 5980 russian american... Hva er det man kan velge i den menyen egentlig? Det er ingen norske ellet europeiske valg så vidt eg kan sjå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 TD = Loran Time differences. Velger du det, får du Loran LOP'er på skjermen istedetfor gegraphicals. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 :-) usikker på om eg skjønte det, men eg velger å ikkje endre innstilling der då.. ;-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Loran er et hyperbolsk navigasjonsystem. Det finnes egne kart hvor Loran hyperblene er trykt på. Fremdeles i drift, da det virker under vann. I Norge er det sendere på Værlandet, Bø og Berlevåg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Eg har glemt å komme med tilbakemelding etter resett. Det hjalp ikkje på feilplassering. Eg "godtok" feilen for sesongen, og tenkte som så at eg har øyne ut vinduet som viktigaste referanse. Men nå går det mot mørkare kvelder, og då hadde det vert greit å fått kikka meir på det. Eg har ikkje testa i forskjellige zoomnivåer, eg har rett og slett glemt det ut. Men eg tok ein del possisjontester mot anna navigasjon eg har. Eg valgte meg ut 4 staker på forskjellige plasser, og begge plotterene viste samme posisjon fra markør. Eg tenker at då er iallefall kartet riktig plassert, veit ikkje om det var noko vits å sjekke, menmen. Nokon som har tips til meg ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tilde Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Gamle kart? Gammel kartbrikke? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 jepp, kan vare feil i kartgrunnlaget låner en gammel bilde fra Jens_P Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Aq 28 Ht Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Har du den siste software versjonen på plotteren din? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Når du slår på plotteren får du opp et vindu med advarsel. Nederst i vinduet står software Versjonen du har. Sjekk på Raymarins sider om det er den nyeste. Du har ikke bekreftet om kartdatumet du bruker er det riktige, WGS84. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mulligan Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 jepp, kan vare feil i kartgrunnlaget låner en gammel bilde fra Jens_P Hvis feilen er helt konsistent i en bestemt retning heller jeg mot å tro det er lagt inn en offset. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Men eg tok ein del possisjontester mot anna navigasjon eg har. Eg valgte meg ut 4 staker på forskjellige plasser, og begge plotterene viste samme posisjon fra markør. Eg tenker at då er iallefall kartet riktig plassert, veit ikkje om det var noko vits å sjekke, menmen. tolke dette som att kartet stemmer på andre plasser........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Kartet stemmer så langt eg kan finne ut. Det ser ut som det bare er båten som plasseres feil. Dato på kart kan eg sjekke, og software ja :-) Eg sjekka wgs84 når eg fikk tipset så det skal være ok ennå. Men er det slik at etter en gitt tid på noen år så forskyves båten slik at kartbrikke og software blir dårlig ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Eg funderte litt på plassering av gps, men ser at mange har gps-sopper plassert i nærheten av radardomen og ofte ennå nærmere en eg har plassert vår. Avslutter med eit ekstra spørsmål som kanskje avslører kunnskapsnivået... slik rund sopp-gps har vel ikkje monteringsretning ? Simrad skriver ikke noe om radar som stør, deremot VHF VHF Interference VHF interference from such devices as cellular phones and radio transmitters may interfere with GPS operation. For example, if installing the HS70 near marine radios consider the following: • VHF marine radio working frequencies (Channels 1 to 28 and 84 to 88) range from 156.05 to 157.40 MHz. The L1 GPS working center frequency is 1575.42 MHz. The bandwidth is +/- 2 MHz to +/- 10 MHz, which is dependent on the GPS antenna and receiver design • VHF marine radios emit strong harmonics. The 10th harmonic of VHF radio, in some channels, falls into the GPS working frequency band, which may cause the SNR of GPS to degrade significantly • The radiated harmonic signal strength of different brands/models varies • Follow VHF radio manufacturers’ recommendations on how to mount their radios and what devices to keep a safe distance away • Handheld 5 W VHF radios may not provide suitable filtering and may interfere with the HS70’s operation if too close Ensure there are no nearby devices that may cause VHF interference. Use minimum distances from nearby VHF antenna as shown on the illustration. bilden viser minst 1m fra roten på antennen, og 1,5 m fra toppen på antennen men der som du ikke sender så stråler ikke VHFantennen, da kan du se bort fra dette sopp-gps har ikke monteringsretning, annet en oppåt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.