Jump to content

Montert Raymarine C80, og prøvetur viser båten "på land". Hvorfor


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har montert ein brukt Raymarine C80 med RD418 radar, og gps tilkoblet seatalk. På prøvetur cirka sørvestlig retning ut av havna så låg båtens plassering på skjermen anslagsvis 20-30meter lenger styrbord en båten var i virkeligheten. På kartet kjørte båten jevnt og fint oppå land eit lengre stykke. Upps. Resten av dagen utpå sjøen har eg ingen referanse. Men når eg kjørte inn igjen i havna passerte eg for eksempel nokre staker ca 20 meter babord for båten, og da viste plotteren at eg kjørte midt på de. Så da kunne det sjå ut som om avviket var ...eh.. kanskje "samme vei" geografisk.

Har nokon litt tips om kva eg bør sjekke ut i systemet ? Eg funderte litt på plassering av gps, men ser at mange har gps-sopper plassert i nærheten av radardomen og ofte ennå nærmere en eg har plassert vår.

Avslutter med eit ekstra spørsmål som kanskje avslører kunnskapsnivået... slik rund sopp-gps har vel ikkje monteringsretning ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Eg er usikker på det med zoomnivåer. Når eg låg "midtfjords" og hadde radaroverlay så såg plassering riktig ut når eg samanlikna radarskyggene over kartet på begge sider av fjorden.

Eg merka dette berre når eg zooma inn til passelig havnezoom. Eg kan prøve eit par hakk "ut" på zoom neste gang eg kjører ut. Er det en problemstilling du har slått deg til ro med Popeye70 ?

 

Godt worryII :thumbsup: Då er det sjans for at eg slipper å slå meg til ro med at det skal være slik

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ja, jeg har lært meg å leve med feilvisningen, av flere grunner:

- Jeg zoomer stadig ut/inn når jeg bruker plotteren, spesielt i ukjent farvann. Da avsløres feilvisningen.

- Jeg bruker også en iPad med Navionics og iSailor. Der eksisterer ikke problemet.

- Hvis plotteren viser at jeg er et annet sted enn det sansene mine sier, så stoler jeg på sansene og dobbelsjekker med padda og visuelle referanser.

 

Så lenge jeg kjenner problemet og vet hvordan jeg kan avsløre feilvisningen aksepterer jeg at dingsen ikke er feilfri.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Eg har ikkje sjekka hvilket kartdatum som er satt. Sjølv om Mulligan seier det ikkje skal virke inn, så kan eg sjekke det.

I meny såg eg det var valgmuligheter for "lett" reset og kanskje master-reset. Trur eg såg "gps-reset" ? Kanskje det er like greit å gjere litt slik før eg blir alt for kjent med funksjonene. Men eg synest det hørtest brutalt ut med master-reset. Hvilke instillinger berører det ? Eg er ikkje kjent med om skjermen på noe tidspunkt har vert inne til feks oppdatering, vil evt slik bli slettet med en master-reset?

 

Ang ofset, hva stiller man da ? Eg såg en instilling som var lagt manuelt til 3grader, husker ikkje på sparket kva det var. Uansett skulle det ikkje plassere båten til sides for virkelighet i leia.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Har resatt plotteren nå, så holder på å legge inn igjen "norsk" og "celcius" osv.

Eg ser en meny for valg av TD Oppsett, der valgene er mange land/steder med 4 tall foran, feks 5930, canadian east coast eller 5980 russian american...

Hva er det man kan velge i den menyen egentlig?

Det er ingen norske ellet europeiske valg så vidt eg kan sjå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 3 måneder senere...

Eg har glemt å komme med tilbakemelding etter resett. Det hjalp ikkje på feilplassering. Eg "godtok" feilen for sesongen, og tenkte som så at eg har øyne ut vinduet som viktigaste referanse. Men nå går det mot mørkare kvelder, og då hadde det vert greit å fått kikka meir på det.

Eg har ikkje testa i forskjellige zoomnivåer, eg har rett og slett glemt det ut.

 

Men eg tok ein del possisjontester mot anna navigasjon eg har. Eg valgte meg ut 4 staker på forskjellige plasser, og begge plotterene viste samme posisjon fra markør. Eg tenker at då er iallefall kartet riktig plassert, veit ikkje om det var noko vits å sjekke, menmen.

 

Nokon som har tips til meg ? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Men eg tok ein del possisjontester mot anna navigasjon eg har. Eg valgte meg ut 4 staker på forskjellige plasser, og begge plotterene viste samme posisjon fra markør. Eg tenker at då er iallefall kartet riktig plassert, veit ikkje om det var noko vits å sjekke, menmen.

 

tolke dette som att kartet stemmer på andre plasser...........

S/Y Gunga Din

Link to post

Kartet stemmer så langt eg kan finne ut. Det ser ut som det bare er båten som plasseres feil.

Dato på kart kan eg sjekke, og software ja :-)

Eg sjekka wgs84 når eg fikk tipset så det skal være ok ennå.

Men er det slik at etter en gitt tid på noen år så forskyves båten slik at kartbrikke og software blir dårlig ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

 

Eg funderte litt på plassering av gps, men ser at mange har gps-sopper plassert i nærheten av radardomen og ofte ennå nærmere en eg har plassert vår.

Avslutter med eit ekstra spørsmål som kanskje avslører kunnskapsnivået... slik rund sopp-gps har vel ikkje monteringsretning ?

 

 

 

 

Simrad skriver ikke noe om radar som stør, deremot VHF

 

 

VHF Interference

VHF interference from such devices as cellular phones and radio transmitters may interfere

with GPS operation. For example, if installing the HS70 near marine radios consider the

following:

• VHF marine radio working frequencies (Channels 1 to 28 and 84 to 88) range from 156.05 to

157.40 MHz. The L1 GPS working center frequency is 1575.42 MHz. The bandwidth is +/- 2 MHz

to +/- 10 MHz, which is dependent on the GPS antenna and receiver design

• VHF marine radios emit strong harmonics. The 10th harmonic of VHF radio, in some channels,

falls into the GPS working frequency band, which may cause the SNR of GPS to degrade

significantly

• The radiated harmonic signal strength of different brands/models varies

• Follow VHF radio manufacturers’ recommendations on how to mount their radios and what

devices to keep a safe distance away

• Handheld 5 W VHF radios may not provide suitable filtering and may interfere with the HS70’s

operation if too close

Ensure there are no nearby devices that may cause VHF interference. Use minimum distances

from nearby VHF antenna as shown on the illustration.

 

bilden viser minst 1m fra roten på antennen, og 1,5 m fra toppen på antennen

 

men der som du ikke sender så stråler ikke VHFantennen, da kan du se bort fra dette

 

 

sopp-gps har ikke monteringsretning, annet en oppåt :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...