Jump to content

Cabincruiser 25 fot - Hvilke fordeler har de forskjellige merkene?

Byomsen

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har i lengre tid vært en anonym leser på forumet, har registrert at mange holder et høyt kunnskapsnivå og tipsene er det ofte mange av :)

Etter mange år som landkrabbe planlegger jeg å gå til anskaffelse av en cabincruiser på ca 25 for, men er ambivalent vedrørende hvilken type, modell osv som er mest hensiktsmessig. Usikkerheten er i hovedsak generert av manglende kunnskap/kjennskap til de forskjellige alternativene. Har derfor et håp om at dere med både kunnskap og kjennskap muligens vil dele sine synspunkter og erfaringer?

Her er noen egenskaper som er ønskelige

* Overnattingsmuligheter for familien / 4-5 personer (Gjerne stikkabin)

* Egne seg for dagsturer samt ferieturer (Kjøkkenfasiliteter, dusj, toalett osv)

* Ha muligheten til å komme seg relativt raskt frem ved behov.

* Ha et overkommelig drivstofforbruk.

Dette har vi et håp om å få realisert for et budsjett på 400.000,-

Etter hva vi kan se får vi mest for pengene ved å velge en Bayliner 245 alternativt en Nor-Dan 780 ?

Hvilke svake, evt. sterke sider finnes ved disse båtene?

Eller er det andre merker vi ikke har "oppdaget" som muligens hadde passet oss bedre?

Noen anbefalinger fra lykkelige, evt. ulykkelige eiere av disse båtene?

På forhånd, takk for hjelpen :)

Kjøpte en Nor-Dan 780 i helgen. Mange praktiske løsninger og den har stikkcabin med plass til to i tillegg til at sofaen kan gjøres om til sengeplass. Det er mulighet for å dusje i toalettrommet men ser for meg at det kan bli noe knotete og trangt. Det er ikke innstallert vifte i min så dusjing inne er lite aktuelt før dette evt. er på plass. Det er uansett dusj på badeplattformen som jeg ser for meg kommer til å bli brukt en del. Har en 200 hk Mercruiser i båten og den marsjer fint på 24 knop. Kom opp i en toppfart på 33 knop med 3 voksne om bord.

Det er kanskje litt for liten plass å reise på langtur med 5 personer men det er jo individuelt hvor mye plass en trenger. Du finner nok fort ut om dette passer for deg dersom du reiser og kikker på en.

Kikket først på en Bayliner 245 og likte den også meget godt men den ble ikke kjøpt pga mugg og fukt i cabinen, samt noe vann i motorrommet jeg ikke turte å gamble på. Med samme motor som i Nor-Dan og to voksne om bord kom vi opp i en toppfart på 28,2 knop men under testkjøring fungerte ikke flapsene så kunne nok fått 1-2 knop ekstra dersom disse hadde fungert. Baylineren virker å ha noe større takhøyde i cabinen uten at jeg husker dette nøyaktig og er 7cm bredere, ellers er ikke layouten så alt for ulik på de to båtene i cabinen.

Liker derimot Nor-Dan sin sofaløsning ute mye bedre der man kan skyve de to sofaene sammen og få en stor solseng akter + to ekstra sitteplasser i kjøreretningen.

edit: Det er ikke all verden med stuveplass i disse båtene dersom du skal på langtur. Kan være greit å tenke på når du skal være 4-5 personer med baggasje.

Redigert av Platypus (see edit history)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Svart (redigert)

Kjøpte en Nor-Dan 780 i helgen. Mange praktiske løsninger og den har stikkcabin med plass til to i tillegg til at sofaen kan gjøres om til sengeplass. Det er mulighet for å dusje i toalettrommet men ser for meg at det kan bli noe knotete og trangt. Det er ikke innstallert vifte i min så dusjing inne er lite aktuelt før dette evt. er på plass. Det er uansett dusj på badeplattformen som jeg ser for meg kommer til å bli brukt en del. Har en 200 hk Mercruiser i båten og den marsjer fint på 24 knop. Kom opp i en toppfart på 33 knop med 3 voksne om bord.

Det er kanskje litt for liten plass å reise på langtur med 5 personer men det er jo individuelt hvor mye plass en trenger. Du finner nok fort ut om dette passer for deg dersom du reiser og kikker på en.

Kikket først på en Bayliner 245 og likte den også meget godt men den ble ikke kjøpt pga mugg og fukt i cabinen, samt noe vann i motorrommet jeg ikke turte å gamble på. Med samme motor som i Nor-Dan og to voksne om bord kom vi opp i en toppfart på 28,2 knop men under testkjøring fungerte ikke flapsene så kunne nok fått 1-2 knop ekstra dersom disse hadde fungert. Baylineren virker å ha noe større takhøyde i cabinen uten at jeg husker dette nøyaktig og er 7cm bredere, ellers er ikke layouten så alt for ulik på de to båtene i cabinen.

Liker derimot Nor-Dan sin sofaløsning ute mye bedre der man kan skyve de to sofaene sammen og få en stor solseng akter + to ekstra sitteplasser i kjøreretningen.

edit: Det er ikke all verden med stuveplass i disse båtene dersom du skal på langtur. Kan være greit å tenke på når du skal være 4-5 personer med baggasje.

Hei!

Takk for utfyllende redegjørelse og gratulerer med ny båt! Du kjøpte vel ikke tilfeldigvis din nye båt på Sellebakk?

Ser også for meg at 5 voksne blir i det meste laget, men det vil kun bli en sjelden gang. I hovedsak vil bruken bestå av 2 voksne og 2 barn, så det tror jeg vil fungere.

Fruen i huset ønsker seg er Bayliner 245, denne har hun sett litt på http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48048358&searchclickthrough=true

Sammenlignet med mye annet så ser det i hvert fall ut til at man eventuelt vil få mye båt for pengene.

Antar at det skiller lite - rent kvalitetsmessig, mellom båter som Bavaria Sport 25, Bayliner 245 og Nor-Dan 760?

Redigert av Byomsen (see edit history)

Jeg hadde en Maxum 2600se i 3 år!

Kjøpte ny i vinter !

Var veldig fornøyd med den.vi feriere alle helger og 3 uker sammenhengende hvert år med 2 voksne og 2 barn fungerte helt topp det!

En kamerat hAdde bayliner245 som han også var fornøyd med.

Men vi fant ut at Maxum er hakket mer for seg gjort og litt mer gjennomtenkte løsninger.

Set det ligger flere 2400-2500-2600 og 2700se av Maxum til slags nå iallefall.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Hei!

Takk for utfyllende redegjørelse og gratulerer med ny båt! Du kjøpte vel ikke tilfeldigvis din nye båt på Sellebakk?

[..]

Sammenlignet med mye annet så ser det i hvert fall ut til at man eventuelt vil få mye båt for pengene.

Antar at det skiller lite - rent kvalitetsmessig, mellom båter som Bavaria Sport 25, Bayliner 245 og Nor-Dan 760?

Takk for det! Den ble kjøpt i Førde. :smiley:

Kvalitetsmessig tviler jeg på det er noen stor forskjell. Av amerikanere har jeg bare prøvd Sea Ray og Bayliner men disse virker som gode og solide båter. De tre du nevner er jo kjente merker som jeg tviler på hadde oppnådd noe stort marked dersom kvaliteten var skral. Det betyr nok heller mer hvordan forrige eier har stelt med båten.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Sjekk liggelengden på sengene i de båtene du vurderer, at de passer til din høyde. Hadde NorDan 780 tidligere og der hadde stikkabinen en maks liggelengde på ca. 1,80 m (sef. avhengig av hvordan man sover).

Takker for tipset :)

Mye å tenke på før man bestemmer seg.

Stikkabinen er primært tiltenkt arvingen, så satser på at plassen er stor nok - selv ved en liten kabin :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...