Jump to content

Hvordan slepe gummibåt i hardt vær?


zooper

Recommended Posts

Kan man slepe en gummibåt i hardt vær bak en seilbåt, og da på en noen lunde trygg måte? I så fall, hvordan?

 

 

 

Ja, jeg kjenner og vurderer andre alternativer:

 

Legge jolla på dekk utgår: Jeg har ikke anledning til å legge jolla på dekk pga babystag. Å ha jolle på dekk er uansett en uting da den er i veien.

 

Pakke opp og ned mellom hver bruk utgår: Da jeg har både hund og små barn, og som liker seg i naturhavner (som er årsaken til at jeg trenger jolle), vil jolla bli brukt hyppig. Det er derfor viktig at opp og nedpakking av gummibåt holdes til et absolutt minimum, feks kun ved lange overfarter med usikkert vær.

 

Daviter vurderes men avgjørelsen sitter laaaaangt inne:

  • Er i seg selv lite trygt i ruskevær da den kan fylle seg med sjø - hvorpå noe dyrt ryker
  • Er i veien i havn og gjør båten lenger
  • Er i veien for bruk av badeplattform og for å gå i land
  • Koster pæng og arbeid i både anskaffelse og montering
  • Ser ikke akkurat pent ut

 

 

 

Kan jeg med rimelig trygghet slepe jolla under de fleste forhold, ja så utgår Daviter. Om havneforholdene krever det, ja da binder jeg den feks opp på badeplatformen eller heiser den opp med fokkefallet og legger den på høykant oppe på dekk. Og, skal jeg gå et lenger strekke hvor været kan bli rufsete, ja så kan jeg heller pakke den ned da.

 

Link to post

Snapdaviter på seilbåt fungerer heller dårlig. Ved krenging vil gummibåten ta nede i sjøen, og noe dyrt vil ryke eller gå tapt. I beste fall påvirker det bare styring eller fart.

 

Daviter bør sitte høyt slik Enzo sier. Årsaken til dette er at man ved hard vær kan få en bølge bakfra, eller sjøsprøyt forfra eller siden, som på et blunk fyller jolla med flere hundre liter/kg vann, pluss kraften fra slaget fra bølgen. Da vil noe ryke, og mer enn bare egoet. En annen årsak til at davitene skal sitte høyt er av samme årsak som med snapdaviter, ved krenging vil en jolle kunne ta nede i sjøen om den henger for lavt.

 

Sun Flyer: Jeg ønsker muligheten til å kunne stue vekk jolla, men også å kunne slippe mesteparten av tiden. Walker Bay med full seilutrusting frister jo virkelig - og hadde vært spesielt moro for ungene, men jeg har gått fra det. Problemet med Walker bay er flere: Den første er at når jeg skal på en lengere tur uten for kysten eller på åpent hav, ja så ville jeg nok følt det tryggest å stue vekk jolla uansett, selv om jeg hadde hatt Daviter - å stue vekk en Walker Bay er jo ikke "only only". Å ha en jolle som henger og slenger i Davitene, som gnisses i stykker, og som i tielgg kan fylles med sjø og ødelgge sommeren?

 

En annen årsak til at Walker Bay utgår er at jeg i hjemmehavn eller i en annen havn ofte ikke vil ønske å ha jolla liggende å flyte slik at den kan bli nedrent av andre båter. Da vil jeg i stedet binde den opp på badeplatformen eller heise den opp med fokkefallet og legge den på høykant ved rekka eller noe (alt etter hva som er mest praktisk etter forholdene). Hvor lett dette er å få til med en hard jolle er jeg usikker på, men jeg tar det for gitt at det ikke er like greit. Når man ligger til ankers er det dessuten noe drit å bli holdt våken av en jolle som gnisser og slår mot skrogsiden, og man vil da uansett ønske å få den helt eller delvis ut av vannet. I sistnevnte fall vil jeg enten binde den opp på badeplatformen eller heise den opp i bommen og ha den hengende på siden av seilbåten.

 

En gummibåt er forøvrig mer stabil enn en hard jolle, noe som ikke bare er et sikkerhetsaspekt med tanke på at barna vil bruke jolla, men også når det skal bades eller fiskes fra jolla. Nå kommer Walker Bay med flottører som tileggsutstyr, noe som gjør den til litt av en bastard i mine øyne... og en veldig dyr en. Kanskje Walker Bay har gode slepeegenskaper, og den kan seiles, men forøvrig mener jeg man får lite jolle for pengene.

 

Når det gjelder lastekapasiteten til Walker Bay feks så er ikke den den helt store, selv med flottører (vi er to voksne, to barn, en hund, noe pikk-pakk... og forhåpentlig vis mange kilo torsk). Den siste årsaken til at Walker bay ikke er helt ideellt er at den har langt større begrensninger i forhold til motorstørrelse og det å kunne komme opp i plan med litt vekt ombord. Det er ikke det at vi har dårlig tid som gjør at vi har lyst til å komme opp i plan, men det at det å sitte i en tunglastet jolle som ikke planer er ensbetydende med å bli søkkvåt. En kone i søkkvåt sommerkjole og to unger som klapper tenner, en gjennomvåt bikje, saltvannstrukket brød og grillkull, osv, er ikke oppskrift på kosetur for vår familie. En jolle i plan holder deg bemerkelsesverdig mere tørr enn en jolle som ikke gjør det.

 

Å kunne heise opp en jolle er uansett en god beskyttelse mot tyveri. Så, å ha en jolle man kan få ut av vannet har mange fordeler.

 

Oppskriften på en god jolle er i mine øyne:

  1. Den største man kan få plass til uten at den kommer for mye i veien. En stor jolle er ikke bare mere nyttig, men en noe lengere jolle kommer også lettere opp i plan enn en veldig kort en. På en seilbåt har man flere kraner/vinsjer (bom, fokkefall, osv), så om man har plass på dekk, så trenger man ikke Daviter. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at det å bruke Daviter er en dårligere løsning enn å ha jolla på dekk (om man har plass). Det kommer et visst punkt der vekten eller størrelsen på jolla blir slik at man ikke lenger ønsker å løfte den for hånd, og man vil vinsje den opp. Da spiller ikke noe ekstra lengde eller vekt noen større rolle... så fremt man har plass. Å feste fokkefallet i slepefestet og vinsje den opp, styre den dit man vil ha den på dekk, og så senke den, er nesten like enkelt som å heise den opp i Davitene. Tilsvarende enkelt er det å heise motor eller jolle opp med bommen.
  2. Den er stor nok til å romme 3-4 voksne.
  3. En jolle som kan ta den største motoren innenfor en vektklasse. I dag så er ofte 4,6 og 8 hk samme motor men med "plombe". Tilsvarende gjelder for 9.9. og 15hk, og i noen tilfeller også helt opp til 20 hk. Den ideelle jolla har derfor enten 8hk eller 15hk, allt avhengig av jollens størrelse og hvor stor motor man gidder å slite med. Ungene kan uansett ikke kjøre en båt som går fortere enn 10 knop... noe som gjør at selv en 4hk på en gummibåt er ulovlig (men onkel ser nok sikkert oftere i gjennom fingrene på noe slikt)
  4. Fortrinnsvis en totakter som gir mer ytelse, lavere vekt, og tar opp mindre plass, enn en tilsvarende firetakter. Tohatsu sin 9.8 hk totakter, om man kan finne en til en overkommelig pris og i god stand, er et veldig bra valg
  5. Kan stues vekk i nedpakket tilstand, ute av veien. For uten om farene knyttet til å ha en jolle på slep eller i daviter i hardt vær, så er en jolle i oppblåst tilstand på dekk begrenser ikke bare bevegelsesfriheten, men den kan fort komme i veien for seilføringen også - begge deler er både upraktisk og potensielt hasardiøst... det er jo i hardt vær man ofte ønsker å få jolla opp i båten.
  6. Hard dørk og ikke oppblåsbar bunn eller spiler. Tar litt mer plass, men gir mindre mikk og en mer stabil båt.
  7. Gode slepeevner
  8. God kvalitet ifht pris
  9. Eksempelvis en brukt Zodiac 285 eller 310 med enten 8hk eller 15hk totakter (Suzuki, Yamaha, Tohatsu eller tilsvarende)

Mindre jolle og motor enn det som er beskrevet over er for meg som kompromiss å regne. Men som sagt, penger samt plass til større jolle blir fort en beskrankning for de fleste. Plassen er den største beskrankningen for meg. På fordekket får jeg plass til en middels stor badering.

Link to post
Guest Avmønstret#

Stramme inn sleperen så gummibåten henger helt inntil skroget,så stramt som mulig, det fungerer best i drittvær.

 

Og hanefot elle helst dobbel slepeline til hver side av jolla og hver side av hekken på moderskipet. Dobbel slepeline reduserer sjansen for at jolla blir blåst rundt da det skal mye mer til å vri den rundt.

 

Egentlig liker jeg dårlig å slepe jolla når jeg seiler pga lyden den lager. Den nydelige stillheten ved seiling blir omgjort til plasking og "smatting" fra gummijolla.

Link to post

Fordelen med gummibåt er at den lett kan tas ombord og det er mulig å pakke den sammen. Hvis du ikke skal noen av delene, hvorfor må det være gummibåt?

Nåja, en gummibåt kan også lett flyttes på, legges opp på brygga etc. Vi besøkte Svelvik i jolle etter å ha ankret opp på andre siden (jeg vet ikke helt hvorfor vi ikke bare la oss med seilbåten ved brygga der - det ble bare slik), mens inngående tidevannsstrøm matchet elvestrømmen. Da vi skulle dra derfra var strømmen alt for kraftig til at vi hadde sjans til å ro mot den - så løsningen ble å ta jolla på skuldrene og bære den et stykke nordover. Det hadde vi ikke greid med en tyngre jolle ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...