HelgeO Startet 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2014 Nå i helgen sluttet trim tab'ene på min 2011 modell Askeladden P66 å fungere, babord tab er ute mens styrbord tab er helt inne. Hvis jeg forsøker å betjene babord tab så blinker det litt i indikatorlampen for babord side - antagelig en feilkode. Betjening av styrbord tab gir normal indikasjon på panelet men taben forblir helt intrukket. Ganske pyton med båt som krenger mot styrbord så snart man gir litt gass. Så da har jeg følgende spørsmål: 1. Dette må vel være en reklamasjonssak så lenge båten er fra 2011 og ble levert med QL Tabs montert? 2. Er det noen som kjenner feilkodene på QL interceptor systemet? 3. Noen som har forslag til hvordan jeg skal få inn styrbord tab i påvente av reparasjon? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
HelgeO Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Og så fant jeg faktisk ut litt mer på egen hånd Fant manualen her: http://great-water.com/store/PDF/files/manuals/Trim_Sys_%20install.pdf Feilkoden jeg har er: "ingen kommunikasjon mellom babord interceptor og kontrollenhet". Så da er det jo et håp om at det bare er en dårlig kontakt et sted, får begynne med å sjekke ledninger og kontakter før jeg kontakter forhandler. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Ronald Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Vedr. pkt 1: Ja, umiddelbart er der nærliggende å tenke reklamasjon. Men som alltid så har det med årsaken å gjøre. Skyldes problemet f.eks. groe eller andre fremmedelementer som hindrer bevegelse så er det jo ikke reklamasjon. Reklamasjon krever at feilen var der ved levering, men at den viser seg først nå. Er det ingen ytre unormale forhold som har påvirket problemet, og disse tab'ene er ment å virke i minst fem år (og det er de jo), så bør reklamasjon normalt være kurant. Er det feil med selve tab'en så er det vel produsenten av disse som må ta støyten. Er det feil ved montering, så havner det vel hos båtbygger/montør. Uansett skal du fremme reklamasjonskravet mot den du kjøpte båten av. Stor fordel om du har kjøpt båten ny, er den kjøpt brukt - og kanskje privat - så blir prosessen fort noe mer "komplisert". Redigert 5.Mai.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lofotkonge Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Hei På min 34 Ardea fra 2010 har det blitt skiftet 4 stk til nå, sist nå i vinter og da ble det sagt at volvo hadde kommet med et nytt delenummer på dem ogmed det muligens også at de er blitt forbedret. Hos oss fikk vi samme feilmeld. Årsak usikker men de ble skiftet, og alt iorden, enn så lenge Når de virket er de fantastisk Sitér dette innlegget Link to post
Lme Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 På min P66 2011 er det også problemer med disse QL tabsene. Mange som har problemer! Ser at de nå leveres med ordinære trimplan. På min så har den ene siden hengt seg opp (inntrukket) mens den andre er helt ok. Feilkode som helt korrekt går på at tabsen har kilt seg. Jeg har hevdet at dette er reklamasjon noe forhandler ikke er helt uenig i, men mener at jeg må ta kontakt med Volvo Penta. Men det er jo samme fohandler som bad meg ta kontakt med Erling Sande når det var noe småtterier med Suzukien - de ble irriterte over at en fohandler oppførte seg på en slik måte. Fant et bilde på nettet her en dag som viste innmaten på slike tabs - ikke spesielt tillitvekkende med mange små plastikktannhjul. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Fikk sett litt mer på båten min i går. Er antagelig et brudd i kabelen fra babord tab. Så da er bare å starte en reklamasjonsprosess. Kabelen går i en 90 graders bøy på innsiden av akterspeilet og henger i løse lufta derfra og en meter bort mot koblingsboksen uten noen form for oppheng. Ikke rart at det ryker til slutt. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Jori Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Fikk sett litt mer på båten min i går. Er antagelig et brudd i kabelen fra babord tab. Så da er bare å starte en reklamasjonsprosess. Kabelen går i en 90 graders bøy på innsiden av akterspeilet og henger i løse lufta derfra og en meter bort mot koblingsboksen uten noen form for oppheng. Ikke rart at det ryker til slutt. Tror jeg ville målt bruddet først. Du kan ha helt rett, men også utrolig hva disse kablene tåler av slikt. Irring er nok det mest vanlige problem på kabler og at de irrer seg svarte over tid i kobberen. Ellers er min erfaring at de ryker i innfestingen til kabelskoen, rister løs til slutt, men sjelden de ryker midt på fordi om spennet er langt. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Jeg har plukket i stykker en slik inteseptor og kan si : Bare dritt, billig drit som er laget for og gå istykker. Det sitter et potensiometer i inni og en liten el motor, noen tandhjul det er det hele Tenk selv når det kommer fukt inn til disse elektriske kvalitets delene hva skjer? Sitér dette innlegget Link to post
knut63 Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Har også slitt med disse trimplanene, hang seg opp til stadighet. Ta ut støpselet dersom det står å "jobber" for å sette det på plass igjen. Da trakk det seg inn igjen. Det funket noen ganger. Kan hende du må kjøre kalibrerings prossessen for å få det igang igjen... Det blei reklamert på disse når båten kom på land om høsten, VP tok dette uten noe diskusjon. Satte på nytt, og det virket i nesten en sesong, ny reklamasjon også denne uten noe diskusjon fra Volvo. Veldig synd det skal være så mye tull med disse da de er effektive og enkle i bruk.... Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 En liten oppdatering: Askeladden byttet trimtab på garanti, det tok litt tid da det var helt tomt for Volvo QL tabs på lager både i Norge og europa i flere uker. Båten er i orden igjen og jeg er strålende fornøyd med Askeladdens håndtering av reklamasjonen :) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
DieselDahl Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Det er viktig at disse tab'ene ikke monteres i spenn. Overflaten må altså være helt plan ellers kan de gå i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Lme Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Kontaktet Askeladden direkte vedr reklamasjon på den ene QL tabsen min. Ingen problem. De har sendt en i posten og vi går utenom forhandler som ikke klarer å forholde seg til reklamasjon/garanti. Kjempeservice fra Askeladden/Båtens Beste! Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 28.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2015 Og nå har den andre siden hengt seg opp på min båt, men denne gangen er ikke Askeladden like medgjørlige som før. Nå sier de: "Volvo trimplan har kun to års garanti fra Volvo Penta og Askeladden Boats forlenger dessverre ikke garanti tiden på disse.Ifm reklamasjon på Volvo produkter må reklamasjonen rettes til ett Volvo A-verksted, Volvo krever dette." De tilbyr visstnok at jeg kan få kjøpe nytt trimplan til lav pris, men jeg mener at dette som tross alt er fabrikkmontert ekstrautstyr bør være dekket av alminnelig 5 års reklamasjon. I fjor fikk jeg nytt på garanti, og båten var da 3 år gammel så hva er endret nå? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Janoho Svart 28.September.2015 Link til dette innlegget Svart 28.September.2015 Ikke godta denne Helge, du har en kontrakt med Askeladden og skal ikke forholde deg til Volvo. Dette er en soleklar rettighet i norsk forbrukerrett. Sitér dette innlegget Link to post
lofotkonge Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Hei Morro å se at det er liv i tråden et år etter den ble startet. Jaggu røyk det ikke en i år også, beklager å måtte si det men det er møkk fra ende til annen. Og det er selve enheten som ryker. Ny koster under 2000,-, det er jo ikke all verden , men herregud så irriterende å skifte hvert år. Vurderer ombygging til zipwake evt tradisjonelle trimplan. Redigert 16.Oktober.2015 av lofotkonge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Formula18 Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Hei! Hvor får man kjøpt interceptor enkeltvis ? Tok kontakt med Volvo penta sentralt i gtb og de selger parvis... Babor interceptor har tatt kvelden! Sitér dette innlegget Link to post
lofotkonge Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Jeg har kjøpt mine hos O Marhaug As Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Fikk samme feilmelding som deg i går HelgeO! Ser du skrev at tabs ble skiftet på garanti men lurer på om du eller andre har erfart det samme og funnet feil i kabling eller om jeg bare må belage meg på å få skiftet hele greia... Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Prøv å bytte om kablene og se om feilen flytter seg til den andre taben. Ombytting kan du lett gjøre i dingsen nedenfor. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Smart - det skal prøves så sant jeg klarer å følge de hekkans ledningene ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Da er ombytting prøvd med et for meg litt overraskende resultat: Får nemlig identisk feilmelding om jeg bytter om STB/BB kabler. Hadde trodd jeg skulle få feilen på motsatt side av panelet... Noen som klarer å tolke noe smart ut av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Tror muligens dette løste seg selv mens jeg kikket i manualen .. Har aldri rørt disse koblingene selv før nå men fikk gjort en jobb ‘baki’ der i vår (skifte bolter på propellhylse - var tæret bort, trolig av galvanisk tæring v kontinuerlig bruk av landstrøm uten skilletrafo før båten var i mitt eie). Mine 2 ledninger står i ‘hullene’ på den ene sida, så da er det ikke så rart. Styreenheten ‘ser’ mao bare to BB flaps og ingen STB. Er nok løsnet under jobben og har havnet ett hakk til venstre ved remontering.. I fjor var det sensorkopling til VTG som var løs etter service.. Lærerikt! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Da har jeg puttet koblingene i rett kontakt.. Funker fint, men fikk meg en liten nedtur da jeg først fikk feilmelding om at STB var ‘stuck’. Hadde bare slått på forbruk som gir strøm til panelet. Men etter at jeg startet motor fønket det fint. Kjørte de opp og ned en del for å move de/teste og alt ser bra ut. Legger ut linken til manualen som var kjekk å ha: https://www.manualslib.com/manual/797607/Volvo-Penta-Ql-Boat-Trim-System.html?page=12#manual Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 5.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2022 En båtkompis har problem med babord interceptor. Om jeg bytter om kablene viser display at det er problem med styrbord interceptor. Sannsynligvis er feil i interceptor eller pluggen inn i denne. Monteringen er gjort slik at pluggen i interceptor ikke er mulig å trekke ut. Er det mulig å reparere interceptor eller må hele byttes? på mine Zipwake kan motor byttes. Litt usikker på Volvo, men det satser jeg på at dere vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.