MariusW88 Startet 5.Mai.2014 Del på Facebook Startet 5.Mai.2014 Heisann! Jeg har litt problemer med og få fyr i sabb 10hk diesel type G. Har renset ut hele diesel tanken samt rør,filter og slanger fram til dyse, har tatt ut dysen og sjekket at den ikke er tett, jeg får sugd diesel fram til dysen med munnen min, men den vil ikke starte. Har prøvd med olje,olje blandet med diesel (6 fulle sprut inn siggarett hullet) har ikke prøvd med siggarett enda, men det har aldri vært nødvendig før, selv i minusgrader om vinteren har den startet lett som bare det :) Det er no ren diesel på den, men virker ikke som om den suger dieselen opp fra pumpen til dysen(det siste røret kommer det ikke noe diesel ut når jeg sveiver uten komp.) kan det ligge en liten luftboble nedi pumpen som er vanskelig og få ut? sjøsatte båten 1 mai 2014 og brukte den i ca 8 timer før den begynte og miste turtall, dette var nok pga tette dieselrør. kan det være noe annet som gjør at den ikke starter? MVH Marius Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Antar den er uten fødepumpe. Om tanken ligger lavt i båten kan det være vanskelig å få ut luft i systemet. Prøv å lage et lite overtrykk i tanken ved å blåse nedi denne. Ei tøyfille pluss blåsespiss i påfyllingen bør gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Du kan prøve og lufte på banjonippelfør pumpen.Ta røret løs fra dyse når du prøver dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Eg sleit med noko lignande ein gang for lenge siden. Då var slangen frå filteret til pumpa i ein bue opp, der fekk eg ikkje ut luften. Når eg løyste banjoniplane i begge ender av slangen og satte den med buen ned, kom luften der. Etterpå var det ein masse med sveiving, regulatoren på fullt, før der kom aldri so lite olje opp røret til dysa, dette røret var løyst. Røret blei trekt fast, og motoren starta - såvidt. Eg brukte då motoren til å sveiva, mens eg løyste røret i dysa for å få ut luft, og stengde for å holda motoren i gang. Når so motoren kom sopass at den tolde propellen, kobla eg i og lot den ordna resten sjølv (det tok eit par timer). Magne Sitér dette innlegget Link to post
MariusW88 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Tanken ligger helt oppunder akter dekk, så den ligger ikke lavt i båten, men tappekranen på tanken er nok i lik høyde med dysen ca. Har ikke prøvd og kjøre trykkluft i tank, det kan gjerne virke ja :) Har ikke luftet på banjokoblingene ved dieselfilteret, så det skal også prøves! Er litt usikker på om den slangen har bøy oppe eller nede, det skal jeg sjekke. er i hvertfall sikker på at det ikke lekker noen steder. leste forresten også at det kan framkomme en "klakke" lyd når dysen begynner og bli tett, jeg hadde klakke lyd i motoren en periode før den sluttet og gå, men som sagt har jeg demontert den og blåst gjennom med munnkraft og den er ikke tett eller skadet. men skal prøve ut med trykk i tank, for det virker ikke som den klarer og få ut luften i røret fra filteret til dyse. Nå skal det sies at jeg har sveivd og sugd fram diesel ganske mange timer etterhvert, så får håpe det bare er luft og ikke noe annet. Takk for gode tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 (redigert) Høyden på oljekranen i tanken har ingenting å sei, i forhold til dette med lufting, det som betyr noko er kor høgt olja står i tanken, slik at ein full tank gir meir trykk på luftinga enn ein tank som er nesten tom. Om du begynner med trykkluft på tanken, so gjer det med forsiktighet, tanken toler ikkje mykje trykk før den begynner å bule og i verste fall revne. Eg trur nok at det er luft som er årsaken, utifrå det du fortel, og ønsker lykke til med å få jernhesten til å knegga. Redigert 5.Mai.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MariusW88 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Da skal tanken fylles enda mer slik at det blir mer trykk, er vel ikke mer en 15 liter på nå, og den tar 50 liter tror jeg. Har ikke hatt full tank på den enda, fikk bare brukt ca 10 liter i hele fjor.Er ikke så tørstig de motorene :) Skal nok få den til og knegge til slutt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.