Jump to content

Kjøpt overhalt MD11C - Problemer etter sjøsetting


Nidelv24!

Recommended Posts

Hei. Skal prøve å gjøre dette så kort som mulig.

 

Endte i høst opp med å kjøpe en overhalt MD11C fra to karer som driver med dette. De solgte rundt 50 motorer i året ifølge han ene, tenkte da at det var seriøse karer.

Hentet motoren i høst og fraktet denne fra østlandsområdet til bergen på henger.

 

Etter montering her for noen uker siden har problemene stått i kø.

Dieselpumpen var defekt. Simmeringene på impelleraksel var defekte. Motoren lekker diesel, olje OG vann. Kaldstartknappen er defekt. Og nå starter den ikke.

 

Fikk før salget en mail med oversikt over det som var gjort. Der står det bla. at alle simmeringer og pakninger mellom olje/vann er byttet..

 

Har vært i kontakt med de jeg kjøpte den av, og de sier eneste alternativ er at de får den tilbake for å se på den.

Altså ; kranbil for å få ut motoren igjen (pluss x antall arb timer for å demontere), transport til østlandet, la de bruke tid på å se over/fikse, kjøre tilbake å hente når de er ferdig, for så å montere på nytt. Med andre ord, ingen reell løsning.

De mener på sin side at feil kan oppstå, og det er greit, men dette er ikke feil som har oppstått. Dette er rett og slett resultatet av slett arbeid fra deres side.

 

Hva mener dere ? Noen som har vært borti lignende?

 

Løsningen blir uansett å sette båten på verksted nå på onsdag. Så tar vi det derfra. Har heldigvis gratis advokat om nødvendig. Sesongen skal ikke ryke pga dette..

Link to post

La meg først si at dette er en lei sak som jeg ikke misunner deg.

 

Det jeg ville gjort var å levere motoren tilbake,og ta med deg det du klarer av kontanter,og aldri mer ha noe med disse karene å gjøre.

 

Kjøp deg heller en annen motor,penger kommer du til å tape uansett,men antagelig kommer du best ut av det slik.

Klarer de ikke å gjøre det skikkelig første gangen,blir det neppe bedre neste gang.

 

Hva hvis det fortsatt er noe feil med motoren,kan ikke kjøre over fjellet med den hver gang.

 

Sesongen er alt for kort til å surre med en dårlig motor,like greit å ta tapet med en gang.

 

Å tape tid på vannet i godvær er for meg værre enn å tape penger(innenfor rimlighetens grenser da såklart)

 

Skal du kjøpe deg en motor,krev å få testkjørt den enten i båt eller slik den står.

 

Er ikke rare greiene som skal til for å starte og testkjøre en slik motor.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Trist. Slik skjer. Eg fikk tilsendt motor fra østlandet som hverken var avtalt modell eller overhalt slik telefoner og mail hadde lovet.

 

Faren for at du møter eit vennlig smil med kontraspørsmål om motoren virket fint første trekvart året etter kjøp er tilstede.

 

Men med en (overhalt?) motor ut dørene ca kvar 4 dag så er det vel firma du har handla hos ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Kan ikke huske at denne motoren har kaldstart???Ellers en kjedelig situasjon du har havnet i.Her er jo så mye gale at man kan vel betegne det som overmalt-ikke overhalt. Her burde det vel strengt tatt vært lagt ut firmanavn med kopi til firmaet,slik at andre kan unngå å komme i samme uføret for ettertiden.Hadde jeg vært deg hadde jeg hevet kjøpet,samt forlangt kompensasjon for frakt av motor samt arbeid for inn-utmontering.

Link to post

Skrekkelig kjedelig når sånt oppstår. Du har min fulle medlidenhet. Har opplevd lignende fra såkalt "seriøse" verksteder også.

 

Dog tror jeg den eneste løsningen er å ta ut motoren og få inn en annen. Blir jo bare usikkerhet med en slik motor. Du kan jo ikke vite noe om hva som er gjort med denne motoren.

 

Tror nok det eneste fornuftige er å få til en heving av kjøpet.

Link to post

La meg gjette litt bare, du hentet motoren i Skien/Porsgrunn?

Det er visst noen i Porsgrunn som har for vane å selge skrap. Såpass stort er dette problemet at andre i byen må presisere at det de selger ikke er noe humbug... Dette står i en annonse der det selges overhalt motor i Porsgrunn:

 

"Og for dere som lurer på seriøsheten siden jeg er fra porsgrunn. Jeg vet hvem det er snakk om."

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=47279911&searchclickthrough=true

 

Kk

Link to post

Var akkurat det samme jeg var borte i, jeg kjøpte fra noen som var livredd for å bli sammenlignet eller tatt for å være en disse fantastiske mekanikerne der nede.. Så er bare å holde seg unna de, jeg hadde heldigvis hørt om de før jeg handlet slik at jeg slapp unna det problemet med nymalte motorer som skulle være "overhalt"...

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Det stemmer som noen har antydet, motoren er kjøpt av denne forba*** gjøken. Hadde vi bare visst om han i høst...

Han jobber under flere navn. Har snakket med flere som kjenner til han her i kveld.

Da er det ikke vanskelig å gå videre, for dette er svindel.

Advokat kontaktes i morgen.

Link to post

Det er vel derfor han fortsetter med dette, fordi ingen tar kampen. Med gratis advokat har vi ingenting å tape. Bare morro det.

Han har forresten tilbudt oss ny motor, etter at vi nevnte advokat. Ikke at det er noe alternativ, er garantert overmalt den og.

 

Edit: skriveleif

 

Håper du får tatt ham. Det kan være nyttig å utsette publisering av navnet, slikt er godt å ha som argument i forhold til eventuelle forhandligner i den aktuelle saken.

 

Men jeg ville satt stor pris på å få vite hvem det er via IM. Har på følelsen at jeg kanskje har snakket med vedkommende i forbindelse med et motorskifte, jeg luktet imidlertid "lunta" i tide.

 

Hvis vedkommende fortsetter sin tvilsomme virksomhet på samme måte, bør navnet publiseres (og forsikringsbransjen informeres med tanke på regress/ tiltale hvis det oppstår ulykker som følge av defekt motor. Motoren er jo en helt vesentlig sikkerhetsfaktor)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Det er vel derfor han fortsetter med dette, fordi ingen tar kampen. Med gratis advokat har vi ingenting å tape. Bare morro det.

Han har forresten tilbudt oss ny motor, etter at vi nevnte advokat. Ikke at det er noe alternativ, er garantert overmalt den og.

 

 

Er flott hvis du tar opp kampen med han, for tror det er mange som har fått ødelagt sesongene sine slik som du har, med motorbytte om vinteren og mye jobb rundt dette for deretter å oppdage at det er en malt motor som ikke er overhalt når sesongen og bruken av motoren starter. Er mange som hadde vært tjent med at han hadde fått seg en smell i rettssystemet. Man hører jo om triste saker der folk har kjøpt det de har trodd er god vare fra han hver sesong.

 

Så tommel opp til deg hvis du tar kampen, siden du likevel har gratis advokat! :thumbsup:

 

For øvrig kan jeg anbefale han fra Sandvika som driver med overhaling av motorer, en sjeldent kunnskapsrik kar som gjør en god jobb og bare leverer fra seg skikkelig vare!

Redigert av S/Y Rainbow (see edit history)

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Det er visst noen i Porsgrunn som har for vane å selge skrap. Såpass stort er dette problemet at andre i byen må presisere at det de selger ikke er noe humbug... Dette står i en annonse der det selges overhalt motor i Porsgrunn:

 

"Og for dere som lurer på seriøsheten siden jeg er fra porsgrunn. Jeg vet hvem det er snakk om."

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=47279911&searchclickthrough=true

 

Kk

 

Det er jo bare å ta en titt på bildene i annonsen. For det første ser ikke lokalene veldig tillitvekkende ut(vedbua) og dessuten, når man ser på det bilde av oljefilteret så er vel dette det klareste eksemplet jeg har sett på en "nyovermalt" motor, ikke nyoverhalt. Når man ikke en gang gidder å fjerne filteret før sprayboksen kommer frem da er det ikke mye annet man gidder heller.

Styr unna !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

 

 

For øvrig kan jeg anbefale han fra Sandvika som driver med overhaling av motorer, en sjeldent kunnskapsrik kar som gjør en god jobb og bare leverer fra seg skikkelig vare!

I stemmer dette han er en greppa kar og har godt ry på seg :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Linken du sikter til over her Vanntro har ingenting med denne saken å gjøre :)

 

Så ikke bra ut den i linken heller.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...