Jump to content

Passer evinrude 40 hk e-tec bra på galia 475

vebcar

Recommended Posts

Jeg hadde en Galia 440 med E-tec 40. Syns jo den funket greit men ville gjerne over 30 knop. Skroget er litt sært på 440, og ikke så lettdrevet.

Så dukket det opp et sett brukte injektorer og EMM fra en E-tec 50 som jeg kjøpte og monterte og det fikset jo biffen.

E-tec 40 og 50 er jo helt identiske, det er bare programmeringen av motorstyringen (EMM) som er forskjellig,

Men injektorene er finkalibrert mot motorstyringen og det er ikke enkelt å rekalibrere uten spesiell programvare så dermed var det greiest at de kom som et sett.

Men slikt dukker jo ikke opp sånn uten videre så det er ikke noe å tenke på.

På Galia 475 ville jeg jo ha hatt 60 hk hvis man liker litt fart. E-tec 60 er forsåvidt identisk med 40/50 men har en eksosventil nede i stammen i tillegg.

Perfekt motor er vel "nye" Yamaha F70 (letteste 70 hk på markedet) men den koster jo flesk da.

Vil man over 30 knop må man over 50 hk ser det ut til.

Her en tråd med diskusjon om motorstyrke på Galia 475, der jeg også var med ser jeg :giggle:https://baatplassen.no/i/topic/76240-erfaringer-paa-valg-av-motor-paa-en-galia-475/

Frank der vil gjerne prøve 115 hk... read all about it. Men ser ut som han falt ned på en eldre Yamaha F60 med forgassere til slutt.

Og det ser jo ut fra videoen under at man kan slenge på nesten hva som helst av motor.

En Honda BF75D på 163 kg takler den jo som vi ser utmerket, så det er tydeligvis litt variabelt hva som egentlig er max. motorstyrke/vekt på denne båten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...