Jump to content

Luftinntak til innenbordsmotor, skal de peke for- eller akterover?


Oystein Ny

Recommended Posts

Sjekket alle 4 nå og den ene har denne kassa.

Men stussen på den er ikke stor nok for slangene som er brukt.

Kan jeg bare bytte til 75 mm slanger og kjøpe disse stussene?

Båten er en Viking 28 med en Ford 351 V8.

Nå er det brukt en større dimensjon rør men kun fra to av luftinntakene, et på hver side.

Disse er dårlig festet med glassfiber tape.

De 2 andre er bare et åpent høl.

Bør jeg bytte til 75 mm slanger å bruke alle 4 og gjøre som dante skriver?

Link to post

På inntaket der disse peker forover skal du ha kasse og slange. Der slangen skal føres ned lavt i motorrommet. For at ny frisk kald luft skal komme ned og kjøle av luften i motorommet.

På de som paker bakover og som skal lufte ut, holder det med å feste "vannlåsen" eller kassen på innsiden for å hindre vanninntrenging. Der trenger du ikke ha på noen slage. Luft ut skal tas fra de øvre luftlag i motorommet så derfor trenger du ikke slange.

 

Om du har lyst til å gjøre det ifølge manualen for motorominstallasjon til Cummins og Volvo Penta.

Link to post

Du har vel lensepumpe, og evt vann som kjem inn luftinga, havner vel berre i kjølen ? Slapp av , og tut og kjør :thumbsup:

Men dersom du velger å fundere videre på dette, så må du først finne ut om du har store nok inntak. Eg synest de såg små ut dersom det bare er eit pr side..

Hvor mange Kw er motoren din? Og så ganger du det med 1,9.

Eg fikk rekna ut det samme ein gang, og fikk da forklart at motor ideelt må ha 1,9cm2 lufting pr KW.

 

Slike 75 mm slanger som ofte brukes har areal på 44cm2. Det forsyner luft nok til til 23kw / 31HK pr slange.

Desse talla er sikkert for å ta høyde for nedkjøling av maskin i tilleg til forbrenning.

 

Anngående retning så er det vanlig med eine sida forover og andre sida bakover ja.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Sæbø jeg ønsker minst mulig vann i båten, målet er å få den potte tett.

Jeg har også to for utlufting på akterspeilet koblet til 2 stk viftemotorer, skal disse stå på når motor går og noen sekunder før de startes?

Så alle 4 jeg har på sidene kan være luft inn mens de på akterspeilet er luft ut?

Link to post

Ah, det var flere - ellers var det godt poeng over med totalt innsugsareal til motor.

 

Men da ville jeg hatt alle på sidene pekende forover - og med kasse på baksiden og slange til lavt i motorrom.

 

Så de to på akterspeilet med vifte på mens motoren går for utlufting- pm du har tubro motor. Men du kan velge uten å ha på viftene også. Og gjerne uten om du har sugemotor. Ettersom det er bedre med litt overtrykk i motorrommet for effekt i motoren da.

 

Motoren sørger jo for utlufting. Men du kan sjekke temperatur i motorommet under gange. Temp i motorom skal med Cummins/Mercruser ikke være over 17 grader over temperatur på uteluft. Det står sikkert i manualer for din installasjon hva som er kravet.

 

Har du bensinmotor lufter du før du starter, med diesel er det ikke nødvendig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...