moijk Startet 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2014 Jeg voks opp med en rana 17, startet med en 5.5 hester, men mest med en 15 hester. Var en med overbygg foran, så litt som de typisk 80-talls hansvik'ene. Gikk fort nok til å komme seg ut for å fiske, men var ubrukelig til alt annet morro. Så nå som jeg har hus med båtplass og adresse på det blide sørland, så har lysten på båt kommet. Tenker både bruke den til dagsturer med familien (vi er fire, barn på 0.5 og 4 år), ønsker gjerne plass til gjester), til å dra ut å fiske og gjerne ta en helgetur med telt osv. Om man også får til vannsport er det jo en bonus, men det blir vel en bedre båt innen fireåringen er fjorten. Men alt jeg vet om båt er at jeg ikke ønsker en rana 17. Jeg ønsker heller ikke en bensinsluker med stor motor som er ubrukelig til fiske. Jeg må innrømme jeg liker at båten ser fin ut, men ut over det og at den bør være grei med små barn er jeg åpen for det meste. Størrelsen er vel 16-21 fot en plass, alt under virker bli litt smått. Så er det noen som har noe tanker om dette? Må vel være flere uten sekssifret budsjett her. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 som båttype vil jeg tro en bowrider burde være godt egnet, men spørs om du finner noe nyere i rett størrelse, med bensingjerrig motor innenfor budsjettet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
moijk Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Et søk på bowrider var jo i det minste en rekke veldig lekre båter. Nesten litt for lekre for å fiske med. Men selvsagt, vil kunne strekke budsjettet litt lengre om det er absolutt nødvendig. Men hadde vært greit om man ikke behøvde tappe sparekontoen helt. Men bensingjerrig motor veier jo gjerne opp i lengden for en høyere pris. Den skal jo brukes. Som sagt, jeg voks opp med å kjøre mye båt - men da i en balje som gjorde jobben og ikke mye mer enn det og jeg aner egentlig ikke hva jeg skal se etter. Jeg vet bare hva jeg vil bruke båten til. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 En Bowrider er bedre egnet enn skjærgårdsjeep, til det meste. I en bowrider sitter alle skyddet for vær og vind, mens i en jeep sitter alle i regn og blåst. En mindre båt som både egner seg både for fiske og samtidig for fart, er sjelden vare. Fordi en båt for fiske bør være flatbunnet pga sideveis stabilitet, mens fartsbåt er rank pga sjøegenskaper i fart. Mitt forslag til båt i henhold til dine krav: billig, fiske, fart, 30-90 hk, er f. eks noe i nærheten av denne typen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47688448&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48157980&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48190144&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 eller litt over budsjett, men med bensingjerrig e-tec motor: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48192402&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
moijk Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hum, nordkapp-båten fra 70-80 tallet så jo egentlig helt kurant ut. Jeg er jo litt over snittet glad i retro, så med en moderne motor ville det jo fungert. Dog jeg har jo selvsagt ingen anelse hvordan den liker en tung firetakter. Ei aner jeg hvordan den går i sjøen mot moderne utgaver, men. Litt TLC så kan de jo se ganske flotte ut. Og sistnevnte virket være en god moderne motpol mtp fruen. Regnet med man må opp dit for å få noe relativt moderne med litt motor. Interessant. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Nordkapp 17 skal gå fint i sjøen iflg flere her inne. Jeg ville hatt 70-80+ hk på hekken tror jeg. Liker også utseendet på disse. Skal være endel tråder om den som bør dukke opp om du bruker søkefunksjonen. Et mulig problem kan være at disse (og mange andre 70-talls) båter er bygd med skum i skroget, om dette blir skadet så vil det trekke vann og gjøre båten tung Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
moijk Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Etter å ha sett på fjordling, wesling, wester, joda, skibsplast, herwa, nordkapp osv, og de båtene jeg falt for forsvant før jeg rakk å bestemme meg. Og de jeg rakk å titte på var der til å titte på fordi de ikke var noe å ha. Som en wesling som hadde motor fra 2011, men båten hadde sterkt behov for totalrenovering. Jeg har hus som nok kommer også til å ta neste vår i arbeid - så det var ikke akkurat noe jeg ønsket påta meg. Og med budsjett på 50k +/- 20k om båten var virkelig bra gjorde det ikke enklere. Så da ga jeg til slutt opp, og kjøpte den første og beste som dukket opp. Så nå eier jeg en Yamarin 4730 Big Ride. Bare med en liten 40 hester bak, men når sparekontoen er mer velfylt kan jeg sikkert putte på noe større. Så da kommer nye spørsmål i ny tråd. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.