rm84
Hei, jeg tar opp igjen tråden her siden spørsmålet egentlig aldri lander på noe svar. For å ta min egen båt som eksempel, en Bayliner BowRider 175 2007 med kapteinstol på den ene siden. 7 sitteplasser, brukes typisk til vannski med barn. Personene blir lettere enn vektbegrensningen, alle er forberedt for å svømme med våtdrakter og det hele. Vannet er alltid flatt når man skal stå på vannski. CE-merket sier C, 4 personer og 450 kg.
Det er åpenbart ikke uaktsomt å laste opp med 2 voksne, 5 barn og tilhørende vannski; båten er laget for nettopp dette. Trenger jeg å ta hensyn til CE:C eller måtte båten ha et alternativt merke med CE:D som for eksempel sa 7 pers og 700 kg for at jeg skal kunne bruke båten slik?
Hva om noen av barna ikke er egne, og foreldrene deres betaler en andel av drivstoffet? Og i hvis det skulle skje en ulykke, ville det da være mulighet for regress fra et forsikringsselskap? Ville politiet på vannet kreve at vi fulgte CE-godkjenningen, og evt. bøtelegge? Hva så om det er i regi av en klubb tilknyttet NIF?
Poenget med å ha båt er å kunne være ute på vannet med venner og kose seg, men jeg kjenner at usikkerheten rundt CE-merkingen og hvorvidt jeg har en plikt som reder og/eller båtfører til å forholde meg til den gir meg en ekkel følelse. Uhell og ulykker vil før eller siden skje, det trenger ikke en gang være ens egen feil.
For ordens skyld har jeg tatt båtførerprøve i klasserom, men akkurat dette temaet gikk kursholder igjennom for fort og jeg tenkte ikke på spørsmålet da heller.