Poseidon Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 man skal dog vare litt forsiktig, begrepet 'næring' kan tolkes hardere av myndighetene enn hva 'vi vanlige' legger i ordet. ... Ja, det stemmer og her i Norge sliter vi med at Sjøfartsdirektoratet og Skatteetaten har høyst ulike definisjoner. Men i forbindelse med det spørsmålet som trådstarter åpnet med skulle det ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 ja vi er ju litt utenfor dette med CE-merkning men tenkte min kommentar til ditt inlegg kunde klarlegge litt...... det finnnes ju en del som lurer på dette med dykker/fiske-turer med sin fritidsbåt, men den kan fort bli en næringsdrivende båt, med mindre antall personer ombord enn 12 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 det finnes ett intressant rettsfall i Sverige, Hvis den blir trukket for langt vil det bli en del langturseilere som svetter. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) Hvis den blir trukket for langt vil det bli en del langturseilere som svetter. Finnes det noen tilsvarende rettspraksis i Norge? Kanskje langturseilere får begynne å seile "pirattaxi" - man tar ikke betalt, men det er OK at gjestene glemmer igjen noen tusenlapper i lugaren når de drar.... Redigert 10.Mai.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
taunus Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Jeg har en båt som er godkjent for 15 pers. og opp til 2000kg nyttelast. Da sier det seg vel selv. hvis alle disse pers veier mye kan jeg ikke ha med alle. Jeg vil vel mene at det er vekten som betyr mest. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Jeg kjenner ikke til tilsvarende dom som i Sverige. Men for dem som eventuelt har lyst til å slå inn på denne geskjeften, finn en båt som er godkjent for yrkesbruk med passasjersertifikat. Skal man rigge til en lystbåt for dette øyemed, så blir det en meget kronglete og kostbar endring som må til. Kjenner en som bedrev fisketurer med betalende passasjerer. Båten var sertifisert for over 30 betalende passasjerer. Skipskontrollen kom om bord for noen år siden. Tittet på motoren og befalte kontroll av sylindrenes ovalitet og slitekant. Topper av og kontrollmål viste at sylindrene var noen hundredeler på utsiden av fabrikkens anbefaling. Kostnaden med å overhale denne motoren var såpass stor at vedkommende ga opp og har båten kun som lystbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Jeg har en båt som er godkjent for 15 pers. og opp til 2000kg nyttelast. er dette ett CE sertifikat ? har aldrig sett så mange på ett CE-sert. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Skipskontrollen kom om bord for noen år siden. Tittet på motoren og befalte kontroll av sylindrenes ovalitet og slitekant. Topper av og kontrollmål viste at sylindrene var noen hundredeler på utsiden av fabrikkens anbefaling. OT, men . Ja jevnlig klassing er yrkesbåtene sine EU-kontroller. Godt det ikkje er så enkelt at det er opp til den enkelte reder å ivareta passasjersikkerheten oppveid mot egne økonomiske interesser Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
rm84 Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 (redigert) Hei, jeg tar opp igjen tråden her siden spørsmålet egentlig aldri lander på noe svar. For å ta min egen båt som eksempel, en Bayliner BowRider 175 2007 med kapteinstol på den ene siden. 7 sitteplasser, brukes typisk til vannski med barn. Personene blir lettere enn vektbegrensningen, alle er forberedt for å svømme med våtdrakter og det hele. Vannet er alltid flatt når man skal stå på vannski. CE-merket sier C, 4 personer og 450 kg. Det er åpenbart ikke uaktsomt å laste opp med 2 voksne, 5 barn og tilhørende vannski; båten er laget for nettopp dette. Trenger jeg å ta hensyn til CE:C eller måtte båten ha et alternativt merke med CE:D som for eksempel sa 7 pers og 700 kg for at jeg skal kunne bruke båten slik? Hva om noen av barna ikke er egne, og foreldrene deres betaler en andel av drivstoffet? Og i hvis det skulle skje en ulykke, ville det da være mulighet for regress fra et forsikringsselskap? Ville politiet på vannet kreve at vi fulgte CE-godkjenningen, og evt. bøtelegge? Hva så om det er i regi av en klubb tilknyttet NIF? Poenget med å ha båt er å kunne være ute på vannet med venner og kose seg, men jeg kjenner at usikkerheten rundt CE-merkingen og hvorvidt jeg har en plikt som reder og/eller båtfører til å forholde meg til den gir meg en ekkel følelse. Uhell og ulykker vil før eller siden skje, det trenger ikke en gang være ens egen feil. For ordens skyld har jeg tatt båtførerprøve i klasserom, men akkurat dette temaet gikk kursholder igjennom for fort og jeg tenkte ikke på spørsmålet da heller. Redigert 26.Juni.2021 av rm84 Leif type trykk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Antall personer i henhold til CE-merkingen er ikke absolutt. Det gjelder antall voksne. Du kan generelt regne to barn = en voksen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.