Jump to content

Kan jeg ha fler ombord enn CE-godkjenningen tilsier?

Lazyjack

Recommended Posts

man skal dog vare litt forsiktig, begrepet 'næring' kan tolkes hardere av myndighetene enn hva 'vi vanlige' legger i ordet.

...

Ja, det stemmer og her i Norge sliter vi med at Sjøfartsdirektoratet og Skatteetaten har høyst ulike definisjoner.

Men i forbindelse med det spørsmålet som trådstarter åpnet med skulle det ikke være noe problem.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis den blir trukket for langt vil det bli en del langturseilere som svetter.

Finnes det noen tilsvarende rettspraksis i Norge?

Kanskje langturseilere får begynne å seile "pirattaxi" - man tar ikke betalt, men det er OK at gjestene glemmer igjen noen tusenlapper i lugaren når de drar....

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Jeg kjenner ikke til tilsvarende dom som i Sverige. Men for dem som eventuelt har lyst til å slå inn på denne geskjeften, finn en båt som er godkjent for yrkesbruk med passasjersertifikat. Skal man rigge til en lystbåt for dette øyemed, så blir det en meget kronglete og kostbar endring som må til.

Kjenner en som bedrev fisketurer med betalende passasjerer. Båten var sertifisert for over 30 betalende passasjerer. Skipskontrollen kom om bord for noen år siden. Tittet på motoren og befalte kontroll av sylindrenes ovalitet og slitekant. Topper av og kontrollmål viste at sylindrene var noen hundredeler på utsiden av fabrikkens anbefaling. Kostnaden med å overhale denne motoren var såpass stor at vedkommende ga opp og har båten kun som lystbåt.

Skipskontrollen kom om bord for noen år siden. Tittet på motoren og befalte kontroll av sylindrenes ovalitet og slitekant. Topper av og kontrollmål viste at sylindrene var noen hundredeler på utsiden av fabrikkens anbefaling.

OT, men . Ja jevnlig klassing er yrkesbåtene sine EU-kontroller. Godt det ikkje er så enkelt at det er opp til den enkelte reder å ivareta passasjersikkerheten oppveid mot egne økonomiske interesser :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 7 år senere...

Hei, jeg tar opp igjen tråden her siden spørsmålet egentlig aldri lander på noe svar. For å ta min egen båt som eksempel, en Bayliner BowRider 175 2007 med kapteinstol på den ene siden. 7 sitteplasser, brukes typisk til vannski med barn. Personene blir lettere enn vektbegrensningen, alle er forberedt for å svømme med våtdrakter og det hele. Vannet er alltid flatt når man skal stå på vannski. CE-merket sier C, 4 personer og 450 kg. 

Det er åpenbart ikke uaktsomt å laste opp med 2 voksne, 5 barn og tilhørende vannski; båten er laget for nettopp dette. Trenger jeg å ta hensyn til CE:C eller måtte båten ha et alternativt merke med CE:D som for eksempel sa 7 pers og 700 kg for at jeg skal kunne bruke båten slik?

Hva om noen av barna ikke er egne, og foreldrene deres betaler en andel av drivstoffet? Og i hvis det skulle skje en ulykke, ville det da være mulighet for regress fra et forsikringsselskap? Ville politiet på vannet kreve at vi fulgte CE-godkjenningen, og evt. bøtelegge? Hva så om det er i regi av en klubb tilknyttet NIF?

Poenget med å ha båt er å kunne være ute på vannet med venner og kose seg, men jeg kjenner at usikkerheten rundt CE-merkingen og hvorvidt jeg har en plikt som reder og/eller båtfører til å forholde meg til den gir meg en ekkel følelse. Uhell og ulykker vil før eller siden skje, det trenger ikke en gang være ens egen feil. 

For ordens skyld har jeg tatt båtførerprøve i klasserom, men akkurat dette temaet gikk kursholder igjennom for fort og jeg tenkte ikke på spørsmålet da heller. 

Redigert av rm84
Leif type trykk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...