Jump to content

hvordan få kalesjen helt tett ?

Janoho

Recommended Posts

Hei,

i dagens regnskyll fikk jeg testet om det var tett på den nyimpregnerte kalesjen.

Stort sett gikk det bra, jeg oppdaget at det ikke var impregnert godt nok på div. små områder.

Disse var jo lett å se da det ble mørke flekker etter vannet.

Men det renner/drypper likevel inn ved vinduer/gjennom sømmene og glidelåsene, hva skal jeg gjøre for å få det helt tett. Er det bare å guffe på mer impregnering med pensel eller er det noe som tetter bedre ?

Jon

Eneste måten jeg har fått tett kalesje på er å ta den av båten, legge den på en pressening og bruke liten skumgummirulle og rulle over alt så kalesjen er gjennomvåt av impregnering. Selvfølgelig ikke vinduer. heng den opp til tørk og da skal den være tett. Det er min erfaring etter å ha gjort dette på mine siste 6 båter. Lykke til.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Husk at på båtutstyrssjapper går det an å få kjøpt silikon på stift, som du kan sette inn slike plasser meg.

Har fungert for meg tidligere.

<{POST_SNAPBACK}>

hmm, interessant.

Tror du det går å bruke stiften de selger på biltema ? , er beregnet på gummilister i bilen.

har nemlig liggende en slik.

Jon

hmm, interessant.

Tror du det går å bruke stiften de selger på biltema ? , er beregnet på gummilister i bilen.

har nemlig liggende en slik.

Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan du gjøre, bortimot samme type etter det jeg har forstått.

Det er nok denne du skulle brukt.

Sømtetter

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har prøvd den typen også, uten at jeg ble noe særlig imponert. Silikonstiften fungerte best etter det jeg kan se.

Det kan du gjøre, bortimot samme type etter det jeg har forstått.

Jeg har prøvd den typen også, uten at jeg ble noe særlig imponert. Silikonstiften fungerte best etter det jeg kan se.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke prøvd denne "sømtetteren selv så jeg kan ikke gå god for produktet. Mener å ha lest at silikon ikke er særlig bra for sømmene - kan det stemme?

Eller så har jeg prøvd PLV-limet fra samme produsent for å lime noen rifter i skaiputene og det fungerte bra.

prøvde forsåvidt det siden Lars H har anbefalt det tidligere, men synes det ble så skittent.

Hei.

Merkelig, det har jeg aldri sett, du brukte en hvit lysestump da du gnei den inn? :lol:

Eneste måten jeg har fått tett kalesje på er å ta den av båten, legge den på en pressening og bruke liten skumgummirulle og rulle over

Hvorfor i all verdan tar du av kalesjen? Det er da mye enklere å rulle på impregneringen (med langflossrulle) når presenningen står stramt oppspent på båten?

Husk at på båtutstyrssjapper går det an å få kjøpt silikon på stift, som du kan sette inn slike plasser meg.

Det ville jeg IKKE brukt, silikon sies å være 'drepen' på tråden! Skal forresten gå over til ny impregnering nå da den gamle jeg har brukt er vanskelig å få tak i. Har derfor tenkt å forsøke Selaclean impregnering hvor jeg har fått bekreftet at den er uten silicon. Leverandøren, Krefting skrev i mailen: "Selaclean Kalesjeimpregnering er tynt flytende uten silicon. Silicon ødelegger sømmene."

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Merkelig, det har jeg aldri sett, du brukte en hvit lysestump da du gnei den inn?  :lol:Hvorfor i all verdan tar du av kalesjen? Det er da mye enklere å rulle på impregneringen (med langflossrulle) når presenningen står stramt oppspent på båten?Det ville jeg IKKE brukt, silikon sies å være 'drepen' på tråden! Skal forresten gå over til ny impregnering nå da den gamle jeg har brukt er vanskelig å få tak i. Har derfor tenkt å forsøke Selaclean impregnering hvor jeg har fått bekreftet at den er uten silicon. Leverandøren, Krefting skrev i mailen: "Selaclean  Kalesjeimpregnering er tynt flytende uten silicon. Silicon ødelegger sømmene."

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, lysestumpen var hvit ja :lol:

Jeg penslet på impregneringen da kalesjen var satt på båten, synes det fungerte bra.

Jeg var også nøye med å ikke søle på vinduene, men det er kanskje derfor det er litt utett her, tror jeg skal ta en runde til på utsatte steder.

Når det gjelder dette med silikon?, de fleste middel er vel silikonbasert, såvidt jeg husker er middelet til Jens sagen det også, det er jo anerkjent ?

Kan hende det er forskjell på hva slags tråd som blir benyttet i kalesje mht. om den tåler silikon ?

Jon

Når det gjelder dette med silikon?, de fleste middel er vel silikonbasert, såvidt jeg husker er middelet til Jens sagen det også, det er jo anerkjent ?

Kan hende det er forskjell på hva slags tråd som blir benyttet i kalesje mht. om den tåler silikon ?

Hei.

Regner også med at impregneringen til Sagen inneholder silicon da de ikke gidder å svare meg på to mailer med spørsmål om den inneholder silicon.

Tråden som vanligvis brukes til å sy kalesjer er bomullomspunnet polyestertråd, polyester for styrken og bomull for at det skal bli tett. Dette fikk jeg opplyst fra Måløy Båt og Industrisøm hvor jeg fikk en spolerest gratis tilsendt for småreparasjoner.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hadde tidligere en stift som ble kalt Brattbergerfett (brukt til å pakke brattbergere) det er vel egentlig fåretalg/fett, fikk denne stiften men vet ikke hvor jeg kan få tak i det - det funket fint på glidelåser.

(har jeg skrevet Brattberger korrekt??)

Regner også med at impregneringen til Sagen inneholder silicon da de ikke gidder å svare meg på to mailer med spørsmål om den inneholder silicon.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg går ut fra at du har rett her Lars, det var i alle fall den informasjonen jeg fikk fra Sagen.

Jeg kjøpte jordslagfjerner og kalesjeimpregnering fra Sagen i fjor og brukte dette på den gamle kalesjen min (produsert av J. Sagen). Den ble såpass fin at jeg ennå ikke har tatt i bruk den nye kalesjen jeg kjøpte (også fra J. Sagen). Den gamle ble potte tett etter å ha brukt Sagen kalesjeimpregneringen. Så jeg vet i alle fall at sømtrådene ikke ennå har tegn på å ha tatt skade av denne impregneringen. Jeg skal fortsatt bruke den gamle kalesjen i år og samme impregnering....

Hvorfor i all hverden jeg tar av kalesjen. Jo, det skal jeg fortelle. Har du sett hvordan båten blir seende ut hvis du søler impregnering på den og det regner etterpå. Masse flekker der impregneringen har blitt sølt. Nei takk. Flekktyfus har jeg hatt en gang. Aldri mer.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Hadde tidligere en stift som ble kalt Brattbergerfett (brukt til å pakke brattbergere) det er vel egentlig fåretalg/fett,  fikk denne stiften men vet ikke hvor jeg kan få tak i det - det funket fint på glidelåser.

(har jeg skrevet Brattberger korrekt??)

<{POST_SNAPBACK}>

En såkalt Brattberger er en vanntett kabelgjennomføring til skipsbruk. Solid flattjernsramme som innsveises i skott eller dekk med plass til en mengde kabler som pakkes sammen med spesielle gummiklosser rundt hver kabel.

Fett vil du derfor kunne få hos elektrofirmaer som driver med skipsinstallasjon.

Smurte inn kalsjen i går, mens den stod på båten. Selv om den ble grundig impregnert sist høst med Hempel sin vare, lakk sømmene og glidlåsene.

Denne gangen ble det Biltema sitt stoff. Dette er basert på vox. Etter natten regnskyll har det ikke kommet en dråpe inn noen plass.

Har brukt tilsvarende stoff tidligere, bl.a. på ungene sin kjeledresser. De var blant de få som holdt seg tørre etter en lang dag i barnehagen..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 7 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...