Jump to content

Korrosjon på motorlabb (se bilde). Må den byttes?


magnuje

Recommended Posts

Hei ærede båtvenner!

 

Nettopp blitt stolt eier av en seilbåt fra 2005 med Yanmar 3YM20 motor. På den ene motorlabben oppdaget jeg en korrosjon som er dekket av et hvitt "pulver". Er dette nye jeg skal bry meg om, eller er det kun kosmetisk? Hva bør i så fall utbedres? Det er mye som koster penger på båt, så hadde egentlig håpet på å unngå større utgifter i starten :/

 

Takk for all hjelp!

 

bilde

Link to post

Som Holda sier er det ikke noen grunn til bekymring. Det hvite pulveret er vel slik det blir når galvanisert stål ruster. Hadde det vært min motorlabb (min er faktisk ganske lik rustmessig) ville jeg gjort godt rent, pusset vekk løs rust og malt på Brunox e.l.

Så ville jeg forsøkt å finne årsaken til angrepet.

Link to post

Det blir litt feil å kalle det dårlig kvalitet bare fordi det ruster. Allt kan ikke lages av syrefast stål, karbonholdig stål har generelt svært gode egenskaper men det må overflatebehandles. Da er det vanlig med varmgalvanisering. Enten med sink eller kadmium. Sjøvann er korrosivt og alt av metall trenger beskyttelse, det beste er å forhindre elektrolytten å komme i kontakt med metallet, enten med et barriere materiale som plast o.l. eller med korrosjonshindrende olje/voks m.m. Galvanisert stål kan holde svært lenge hvis det holdes rent og tørt men lakk (fortrinnsvis epoksi) eller annen plast hjelper.

Link to post

Jeg låner denne litt..

 

Jeg ser at enkelte håndtak til stengeventiler korroderer - er det dårlig kvalitet eller annen årsak?

 

F.eks håndtak til sjøvannskran(stengeventil i skrog) korroderer, mens stengeventil til toalett utløp er ok .

 

Noen gode tips ?

 

Det har vært en del tråder om ventiler og gjennomføringer, mange bilder og forklaringer. Antar at du har kuleventiler.

 

En del billigventiler har tradisjonelt blitt solgt som 'syrefaste', 'rustfrie' etc. De dårligste har ventilhus i AISI 301, ventilkule i forniklet messing, aksling i et eller annet materiale og ventilhåndtak i lakkert karbonstål. Alle materialene jeg har nevnt vil kunne gi galvanisk tæring i forhold til hverandre. Jeg har flere slike ventiler i huset mitt, har fungert i mer enn 10 år. I sjøvann stiller de langt dårligere i og med at sjøvann og salin atmosfære er utmerkede elektrolytter. Jeg har en kompis som blant annet selger ventiler. Båtfolket vil ha det som er billig, ventil til en femtilapp. Kvalitetsventiler til 400 kroner hadde han problemer med å selge. Så du har nok litt av hvert om bord hos deg.

 

Den gangen jeg bygget Hulda, kjøpte jeg ventiler hos en skraphandler til syv kroner kiloet. Ventilene er i AISI 316, og har sittet i vann i over 10 år. Jeg plukket dem fra hverandre i høst da båten gikk på land. Alle er som nye. Ikke antydning til korrosjon.

 

Når det gjelder galvanisering mot eks. AISI 316, så er ikke det noen innertier. Og kuleventiler kan ikke lages i galvanisert jern.

Link to post

Takk for gode svar.

 

Kvalitet på utstyr i min Nauticat er jeg generelt meget fornøyd med.

 

Ventiler ser ok ut, men det er håndtak som ruster. Jeg antar det på disse er forskjellig kvalitet.

 

Er det noen som bare selger håndtak til kuleventiler ? Jeg kan ikke huske å ha sett det verken på Biltema eller Tess ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...