magnuje Startet 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2014 Hei ærede båtvenner! Nettopp blitt stolt eier av en seilbåt fra 2005 med Yanmar 3YM20 motor. På den ene motorlabben oppdaget jeg en korrosjon som er dekket av et hvitt "pulver". Er dette nye jeg skal bry meg om, eller er det kun kosmetisk? Hva bør i så fall utbedres? Det er mye som koster penger på båt, så hadde egentlig håpet på å unngå større utgifter i starten :/ Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Korrosjonsmessig ingen grunn for bekymring. Sjekk om du har en sjøvannslekkasje som drypper ned på motorlabben. Hvis alt er tett og tørt, så bør du finne grunnen til det hvite pulveret. Glassfiberbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Som Holda sier er det ikke noen grunn til bekymring. Det hvite pulveret er vel slik det blir når galvanisert stål ruster. Hadde det vært min motorlabb (min er faktisk ganske lik rustmessig) ville jeg gjort godt rent, pusset vekk løs rust og malt på Brunox e.l. Så ville jeg forsøkt å finne årsaken til angrepet. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hulda skulle det stå, forbaskede autofill. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Takk for betryggende svar! Hva bør jeg bruke til å gjøre rent med? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Stålbørste. Der er ikke så farlig. Hvis det er salt, det hvite stoffet, vask først med ferskvann og såpe. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Jeg låner denne litt.. Jeg ser at enkelte håndtak til stengeventiler korroderer - er det dårlig kvalitet eller annen årsak? F.eks håndtak til sjøvannskran(stengeventil i skrog) korroderer, mens stengeventil til toalett utløp er ok . Noen gode tips ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Det blir litt feil å kalle det dårlig kvalitet bare fordi det ruster. Allt kan ikke lages av syrefast stål, karbonholdig stål har generelt svært gode egenskaper men det må overflatebehandles. Da er det vanlig med varmgalvanisering. Enten med sink eller kadmium. Sjøvann er korrosivt og alt av metall trenger beskyttelse, det beste er å forhindre elektrolytten å komme i kontakt med metallet, enten med et barriere materiale som plast o.l. eller med korrosjonshindrende olje/voks m.m. Galvanisert stål kan holde svært lenge hvis det holdes rent og tørt men lakk (fortrinnsvis epoksi) eller annen plast hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Jeg låner denne litt.. Jeg ser at enkelte håndtak til stengeventiler korroderer - er det dårlig kvalitet eller annen årsak? F.eks håndtak til sjøvannskran(stengeventil i skrog) korroderer, mens stengeventil til toalett utløp er ok . Noen gode tips ? Det har vært en del tråder om ventiler og gjennomføringer, mange bilder og forklaringer. Antar at du har kuleventiler. En del billigventiler har tradisjonelt blitt solgt som 'syrefaste', 'rustfrie' etc. De dårligste har ventilhus i AISI 301, ventilkule i forniklet messing, aksling i et eller annet materiale og ventilhåndtak i lakkert karbonstål. Alle materialene jeg har nevnt vil kunne gi galvanisk tæring i forhold til hverandre. Jeg har flere slike ventiler i huset mitt, har fungert i mer enn 10 år. I sjøvann stiller de langt dårligere i og med at sjøvann og salin atmosfære er utmerkede elektrolytter. Jeg har en kompis som blant annet selger ventiler. Båtfolket vil ha det som er billig, ventil til en femtilapp. Kvalitetsventiler til 400 kroner hadde han problemer med å selge. Så du har nok litt av hvert om bord hos deg. Den gangen jeg bygget Hulda, kjøpte jeg ventiler hos en skraphandler til syv kroner kiloet. Ventilene er i AISI 316, og har sittet i vann i over 10 år. Jeg plukket dem fra hverandre i høst da båten gikk på land. Alle er som nye. Ikke antydning til korrosjon. Når det gjelder galvanisering mot eks. AISI 316, så er ikke det noen innertier. Og kuleventiler kan ikke lages i galvanisert jern. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Takk for gode svar. Kvalitet på utstyr i min Nauticat er jeg generelt meget fornøyd med. Ventiler ser ok ut, men det er håndtak som ruster. Jeg antar det på disse er forskjellig kvalitet. Er det noen som bare selger håndtak til kuleventiler ? Jeg kan ikke huske å ha sett det verken på Biltema eller Tess ? Sitér dette innlegget Link to post
Modem Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Sjekk eksosblandebendet på motoren, har vært borti akkurat det samme før. Rusta på motorlabben kom ifra sjøvann som lakk ifra eksosbendet som begynte å bli dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Modem: Det er akkurat noe slikt jeg hinter til. Otto R: Disse ventilene er så billige at det vil være umulig å finne reserve håndtak. Hadde det vært meg, så ville jeg funnet årsaken til at håntaket ruster, mulig har ventilen en lekkasje ved spindelen. Og da kan den med fordel skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Er desverre ikke uvanlig at de billigste 316 kuleventilene har el.sink håndtak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.