TomF Startet 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2014 Har fått montert ny Engbo vinsj - og den funger aldeles utmerket. Testet på kaia - alt ok ! Jeg lurte litt når jeg skulle vinsje inn etter første ordentlige bruk ute: 1. Løste ut vinsjen... 2. Satt fast ankeret med å rulle inn igjen ligg på vinsjen 3. ankeret er låst fint i vinsjen. 4. stopper motor og skrur av hovedbryteren til startbatteriet (jeg liker det slik...så vet jeg at ingen tapper det når jeg ligger stille) ........så skal vi dra igjen 5. Skrur på hovedbryter og starter motoren 6. Løsner fortøyninger og trykker "vinsj inn" knappen.....ingenting skjer..... 7. Kikker over koblinger og ledninger....alt ok 8. så prøver jeg å trykke "vinsj ut"....det funker.....og da funker også "vinsj inn" knappen. Tenker det var litt rart - men på veien hjemover tenker jeg at det kanskje er fordi jeg skrudde av strømforsyning til vinsjkontrollen. Da er den "blank" når den får strøm igjen og vet ikke om ankeret er ute eller inne. Dermed "antar" den at ankeret er inne og det må slippes ut først før jeg kan vinsje inn. Så spørsmål: 1. Stemmer teorien ? ....det er vel egentlig greit nok - eller er det noen grunn til å ha strøm på denne hele tiden for at den skal "huske" hvor den er ? 2. Er det problemfritt å ha ankerlinen festet kun i vinsjen og gjennom løftebøylen ? Kan man f.eks, få situasjoner der tauet gjennom løftebøylen påfører for mye krefter hvis vinden snur ? ...bedre å løfte ut tauet og feste det i kryssholten ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Den er ikke så intelligent. Du har merke/indikator på tauet eller kjettingen som skal si i fra når ankeret nærmer seg vinsjen. Deretter sakker vinsjmotoren farten, så den dras pent inn de siste metrene. Tviler på at det er noe mere "memory" enn det...? Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Den er ikke så intelligent. Du har merke/indikator på tauet eller kjettingen som skal si i fra når ankeret nærmer seg vinsjen. Deretter sakker vinsjmotoren farten, så den dras pent inn de siste metrene. Tviler på at det er noe mere "memory" enn det...? Men hvorfor må den da "vinsjes ut" litt før den "vinsjer inn" igjen når den er slått av da ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Det kan være at magneten som skal kjenne igjen indikatoren på tauet står i spenn, og kortslutter, er min teori.. om du skjønner ? Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 (redigert) Det kan være at magneten som skal kjenne igjen indikatoren på tauet står i spenn, og kortslutter, er min teori.. om du skjønner ? Men begge indikatorene på tauet ligger jo 10 meter under vann på dette tidspunktet ? Greia er at motoren ikke vinsjer inn med en gang etter den er skrudd på ....den må først vinsje ut i et par sek. Redigert 6.Mai.2014 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 min engbo på forrige båt gjorde akkurat det samme, den må vinsjes ut før den kunne vinsjes inn, jeg undersøkte det med forhandler og fikk beskjed om at slik skulle den fungere. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
NovaMan Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Jeg har opplevd samme situasjon flere ganger med min Engbo hvis vinden har dreid og tauet ligger i litt vinkel ut fra ankerrullen. Da er vinsjen rett og slett ikke sterk nok til å trekke opp ankeret, men hvis jeg så slipper ut litt mer tau, og så drar opp igjen så pleier det å gå bra. Samme hvis jeg heller slipper fortøyningen mot land slik at båten dreier og tauet ligger mer rett inn i ankerrullen. Jeg har den største Engo vinsjen, men den har åpenbart en mekanisme som gjør at den har et smertepunkt der den ikke prøver mer. Dette med belastning direkte på ankerrullen er vel et spørsmål om hvor godt ankerrullen er festet og hvor solid badeplattformen er (hvis du har festet rullen på denne). Jeg har sett store båter som har fått dratt av rullen ved mye vind og hard belastning, men dette bør du kunne unngå på en mindre båt dersom rullen er skikkelig festet. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 min engbo på forrige båt gjorde akkurat det samme, den må vinsjes ut før den kunne vinsjes inn, jeg undersøkte det med forhandler og fikk beskjed om at slik skulle den fungere. Kanskje en sikring mot at du skrur på og trykker "vinsj inn" når ankeret allerede er helt oppe? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 dem gameg ikke noen spesiell begrunnelse da jeg pratet med dem, annet enn at de sa at det var slik den skulle fungere.Men ja det kan sikkert tenkes at det kan være en sikring ja. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
TomF Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Jeg har opplevd samme situasjon flere ganger med min Engbo hvis vinden har dreid og tauet ligger i litt vinkel ut fra ankerrullen. Da er vinsjen rett og slett ikke sterk nok til å trekke opp ankeret, men hvis jeg så slipper ut litt mer tau, og så drar opp igjen så pleier det å gå bra. Samme hvis jeg heller slipper fortøyningen mot land slik at båten dreier og tauet ligger mer rett inn i ankerrullen. Jeg har den største Engo vinsjen, men den har åpenbart en mekanisme som gjør at den har et smertepunkt der den ikke prøver mer. Dette med belastning direkte på ankerrullen er vel et spørsmål om hvor godt ankerrullen er festet og hvor solid badeplattformen er (hvis du har festet rullen på denne). Jeg har sett store båter som har fått dratt av rullen ved mye vind og hard belastning, men dette bør du kunne unngå på en mindre båt dersom rullen er skikkelig festet. Den er festet med fire bolter direkte på akterspeilet, og ligger ikke med noen støtte på noen badeplattform. Det er derfor jeg tenker at kanskje det er litt spinkelt ved å få hele båtens vekt mot den. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 La båtens motor gå under oppankring. Bestem deg for hvor du vil droppe ankeret. Kontroller at sikkerhetslinen på ankeret er løsnet. Slå på vinsjens hovedstrømbryter. Når ankervinsjens hovedstrømsbryter har vært avslått, må alltid ned - bryteren trykkes først. Denne må holdes inne i min. 1 sekund for at ankeret skal droppes. Vinsjens motor kjører da ut i 1,5 sekunder for å sikre korrekt frislipp funksjon. Dette stod det i manualen til engbo iallefall. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Adi Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Min engbo vinsj som stod i gamlebåten måtte også trykkes ut før den kunne vinsjes inn, etter stømmen hadde vært brutt. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 La båtens motor gå under oppankring. Bestem deg for hvor du vil droppe ankeret. Kontroller at sikkerhetslinen på ankeret er løsnet. Slå på vinsjens hovedstrømbryter. Når ankervinsjens hovedstrømsbryter har vært avslått, må alltid ned - bryteren trykkes først. Denne må holdes inne i min. 1 sekund for at ankeret skal droppes. Vinsjens motor kjører da ut i 1,5 sekunder for å sikre korrekt frislipp funksjon. Dette stod det i manualen til engbo iallefall. Ja - da var jo det oppklart ihvertfall :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Det er egentlig en ganske skummel funksjon. Ligger man med baugen mot fjellet og har vind og bølger rett i hekken er det skummelt å måtte slippe ut mer ankertau før man kan la ankeret for å dra seg ut. Er vinden og bølgene feil rekker man å gå i fjellet før man får dratt inn igjen det man måtte slippe ut bare for å få vinsjen til å fungere. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
JRK Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Jeg har aldri skrudd av hovedstrømbryterten til vinsjen når den er I bruk. Som regel blir den slått på om våren og av om høsten Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Jeg fikk beskjed om at det ikke gjorde noe og slå den av. For det eneste du gjorde var å eliminere en strømbruker. Slo den alltid av når jeg lå for anker og slo av motor! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Haraune Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 min engbo gjør akkurat likt. må slippes før man kan stramme inn dersom strømmen har vært brutt. Slår alltid av strømmen for anker i uthavn. Bruker aldri å avlaste vinsjen ved å knytte tauet på kryssholtet. Det er en låsebolt inni vinsjen som går i inngrep når vinsjen er låst. Du røsker nok vinsjen ut fra båten før denne gir seg. Men så skal vel festene være dimensjonert slik at tauet ryker først. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Som andre har nevnt før; det er slik Engbo fungerer. "ut"- knappen aktiverer styringa. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Nå kan jeg endelig slippe panikk og slite meg helt ut når vinsjen min ikke vil reagere. Har flere ganger den siste tiden opplevd at min vinsj ikke vil dra inn tauet når vi skal dra. Strømmen har da vært brutt helt. Flere ganger jeg har dratt inn ankeret selv for hånd.. Nå slipper jeg nok det fremover :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.