Jump to content

Engbo vinsj - bør jeg skru den av når jeg ligger for anker ?

TomF

Recommended Posts

Har fått montert ny Engbo vinsj - og den funger aldeles utmerket. Testet på kaia - alt ok !

Jeg lurte litt når jeg skulle vinsje inn etter første ordentlige bruk ute:

1. Løste ut vinsjen...

2. Satt fast ankeret med å rulle inn igjen ligg på vinsjen

3. ankeret er låst fint i vinsjen.

4. stopper motor og skrur av hovedbryteren til startbatteriet (jeg liker det slik...så vet jeg at ingen tapper det når jeg ligger stille)

........så skal vi dra igjen

5. Skrur på hovedbryter og starter motoren

6. Løsner fortøyninger og trykker "vinsj inn" knappen.....ingenting skjer.....

7. Kikker over koblinger og ledninger....alt ok

8. så prøver jeg å trykke "vinsj ut"....det funker.....og da funker også "vinsj inn" knappen.

Tenker det var litt rart - men på veien hjemover tenker jeg at det kanskje er fordi jeg skrudde av strømforsyning til vinsjkontrollen. Da er den "blank" når den får strøm igjen og vet ikke om ankeret er ute eller inne. Dermed "antar"

den at ankeret er inne og det må slippes ut først før jeg kan vinsje inn.

Så spørsmål:

1. Stemmer teorien ? ....det er vel egentlig greit nok - eller er det noen grunn til å ha strøm på denne hele tiden for at den skal "huske" hvor den er ?

2. Er det problemfritt å ha ankerlinen festet kun i vinsjen og gjennom løftebøylen ? Kan man f.eks, få situasjoner der tauet gjennom løftebøylen påfører for mye krefter hvis vinden snur ? ...bedre å løfte ut tauet og feste det i kryssholten ?

Den er ikke så intelligent. Du har merke/indikator på tauet eller kjettingen som skal si i fra når ankeret nærmer seg vinsjen. Deretter sakker vinsjmotoren farten, så den dras pent inn de siste metrene. Tviler på at det er noe mere "memory" enn det...?

Men hvorfor må den da "vinsjes ut" litt før den "vinsjer inn" igjen når den er slått av da ?

Det kan være at magneten som skal kjenne igjen indikatoren på tauet står i spenn, og kortslutter, er min teori..

om du skjønner ?

Men begge indikatorene på tauet ligger jo 10 meter under vann på dette tidspunktet ?

Greia er at motoren ikke vinsjer inn med en gang etter den er skrudd på ....den må først vinsje ut i et par sek.

Redigert av TomF (see edit history)

Jeg har opplevd samme situasjon flere ganger med min Engbo hvis vinden har dreid og tauet ligger i litt vinkel ut fra ankerrullen. Da er vinsjen rett og slett ikke sterk nok til å trekke opp ankeret, men hvis jeg så slipper ut litt mer tau, og så drar opp igjen så pleier det å gå bra. Samme hvis jeg heller slipper fortøyningen mot land slik at båten dreier og tauet ligger mer rett inn i ankerrullen. Jeg har den største Engo vinsjen, men den har åpenbart en mekanisme som gjør at den har et smertepunkt der den ikke prøver mer.

Dette med belastning direkte på ankerrullen er vel et spørsmål om hvor godt ankerrullen er festet og hvor solid badeplattformen er (hvis du har festet rullen på denne). Jeg har sett store båter som har fått dratt av rullen ved mye vind og hard belastning, men dette bør du kunne unngå på en mindre båt dersom rullen er skikkelig festet.

Jeg har opplevd samme situasjon flere ganger med min Engbo hvis vinden har dreid og tauet ligger i litt vinkel ut fra ankerrullen. Da er vinsjen rett og slett ikke sterk nok til å trekke opp ankeret, men hvis jeg så slipper ut litt mer tau, og så drar opp igjen så pleier det å gå bra. Samme hvis jeg heller slipper fortøyningen mot land slik at båten dreier og tauet ligger mer rett inn i ankerrullen. Jeg har den største Engo vinsjen, men den har åpenbart en mekanisme som gjør at den har et smertepunkt der den ikke prøver mer.

Dette med belastning direkte på ankerrullen er vel et spørsmål om hvor godt ankerrullen er festet og hvor solid badeplattformen er (hvis du har festet rullen på denne). Jeg har sett store båter som har fått dratt av rullen ved mye vind og hard belastning, men dette bør du kunne unngå på en mindre båt dersom rullen er skikkelig festet.

Den er festet med fire bolter direkte på akterspeilet, og ligger ikke med noen støtte på noen badeplattform. Det er derfor jeg tenker at kanskje det er litt spinkelt ved å få hele båtens vekt mot den.

La båtens motor gå under oppankring.

Bestem deg for hvor du vil droppe

ankeret.

Kontroller at sikkerhetslinen på ankeret er løsnet.

Slå på vinsjens hovedstrømbryter.

Når ankervinsjens hovedstrømsbryter har vært avslått,

alltid ned

-

bryteren trykkes først. Denne må holdes

inne i min. 1 sekund for at ankeret skal droppes.

Vinsjens motor kjører da ut i 1,5 sekunder for å sikre

korrekt frislipp funksjon.

Dette stod det i manualen til engbo iallefall.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

La båtens motor gå under oppankring.
Bestem deg for hvor du vil droppe
ankeret.
Kontroller at sikkerhetslinen på ankeret er løsnet.
Slå på vinsjens hovedstrømbryter.
Når ankervinsjens hovedstrømsbryter har vært avslått,
alltid ned
-
bryteren trykkes først. Denne må holdes
inne i min. 1 sekund for at ankeret skal droppes.
Vinsjens motor kjører da ut i 1,5 sekunder for å sikre
korrekt frislipp funksjon.
Dette stod det i manualen til engbo iallefall.

Ja - da var jo det oppklart ihvertfall :)

Det er egentlig en ganske skummel funksjon. Ligger man med baugen mot fjellet og har vind og bølger rett i hekken er det skummelt å måtte slippe ut mer ankertau før man kan la ankeret for å dra seg ut. Er vinden og bølgene feil rekker man å gå i fjellet før man får dratt inn igjen det man måtte slippe ut bare for å få vinsjen til å fungere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

min engbo gjør akkurat likt. må slippes før man kan stramme inn dersom strømmen har vært brutt.

Slår alltid av strømmen for anker i uthavn.

Bruker aldri å avlaste vinsjen ved å knytte tauet på kryssholtet. Det er en låsebolt inni vinsjen som går i inngrep når vinsjen er låst.

Du røsker nok vinsjen ut fra båten før denne gir seg.

Men så skal vel festene være dimensjonert slik at tauet ryker først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...