glalaksen Startet 6.Mai.2014 Del på Facebook Startet 6.Mai.2014 Ja så fikk vi endelig sjarken på slip, og for en nedtur. At der var en del trearbeid var vi klar over, men steike så mye som var dårlig. Har vært innom tanken å tørke og plastlegge skroget, men tror den er for dårlig. Så da gjenstår hugging. Er det noen som kan anslå verdien på en 1998 modell Iveco, 6 syl. Gått 8300 timer. Bruker ikke olje, starter lett og har fått byttet olje og filter hver 2 og 400 timer Står et eldre 506 gir på den. Noen anslag? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 NeiNei.Tørk opp båten å legg på duk og polyester,da varer båten lenge enda.Hehe jeg har jo ikke sett den selv så jeg burde kanskje holde kjeft?? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
glalaksen Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Har tenkt på det, men hvor lenge holder det? og hva koster det. Hørt priser på 70-80 000. Må vel tørkes et år, så sandblåse før plastlegging. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Hei, nå har ikke jeg spesielt peiling på plasting, men har litt på avfuktning.. men det skal ikke behøves og tørke så lenge hvis du kan dra hjelp av litt maskiner? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Har sjekket med en kar som driver og plaster gamle sjarker og han sa vel det jeg egentlig visste. Det dårlige treverket må bort og erstattes med nytt for å få heft. Og da er vi like langt. Det er skikkelig trasig, men denne båten har nok gjort sitt. Burde nok vært tatt vare på siden den har en del historie, men blir veldig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Hvorfor må den ha heft? Du får en plastbåt utenpå din gamle trebåt. Vi hadde en slik båt for mange år siden. Båten ble plastbelagt på slutten av 60 tallet og vi hadde den til ca 2000. Ikke noe problem. Men det går med en god del plast. Tykkelse på plasten 5mm og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Og den hadde mye råte når den ble plastet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Plasting av utrangerte fiskebåter har det blitt foretatt en god del av i Bohuslän. Båtene ble tørket ut, treverket harvet opp med grove, roterende stålbørster. Råten fikk være der den var. Glassfiberskroget ble sterkt nok til å ivareta belastningen. Man prefabrikerte en 'sko' som passet til kjølplanken. Skutene ble jekket opp og skoen tredd innunder, støpt fast. Båten plassert på skoen. Båten ble lagt over på siden og støpt med glassfiber. Tippet over på andre siden og prosessen gjentatt. Skrog og dekk støpt i ett. Båtene satt tilbake i fiske. Flere av trålerene i Strömstad har denne løsningen. Har snakket med noen av fiskerne. Båtene er helt tørre innvendig og har fått et nytt liv. Den eldste som var i Strömstad (har blitt solgt ut) ble bygget i Danmark i 1913. Mange av disse båtene ble plastet på en slipp på sydsiden av Kungshavn (Smögen). Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Lagde akkurat en egen tråd for dette. Så flere kan se problemstillingen https://baatplassen.no/i/topic/109159-er-det-et-alternativ-aa-plaste-en-gammel-trebaat-med-mye-daarlig-tre/ Forsto ikke helt det med sko? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Prefabrikert dings i glassfiberarmert polyester som er et avtrykk av kjølplanken. Hvis man ikke har denne løsningen må kjølen holdes klar av grunden for plastring. Eventuelt må skroget snus på hodet. Båtene jeg skriver om har depl. 50 tonn ++, de kan ikke snus opp ned. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Den båten jeg nevner er 28 fot og ble snudd opp ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.