Jump to content

Fått sjarken på slipp. Nå blir det hugging (mye råte)


glalaksen

Recommended Posts

Ja så fikk vi endelig sjarken på slip, og for en nedtur. At der var en del trearbeid var vi klar over, men steike så mye som var dårlig. Har vært innom tanken å tørke og plastlegge skroget, men tror den er for dårlig.

 

Så da gjenstår hugging.

 

Er det noen som kan anslå verdien på en 1998 modell Iveco, 6 syl. Gått 8300 timer. Bruker ikke olje, starter lett og har fått byttet olje og filter hver 2 og 400 timer Står et eldre 506 gir på den. Noen anslag?

Link to post

Har sjekket med en kar som driver og plaster gamle sjarker og han sa vel det jeg egentlig visste. Det dårlige treverket må bort og erstattes med nytt for å få heft. Og da er vi like langt.

 

Det er skikkelig trasig, men denne båten har nok gjort sitt. Burde nok vært tatt vare på siden den har en del historie, men blir veldig dyrt.

Link to post

Hvorfor må den ha heft? Du får en plastbåt utenpå din gamle trebåt. Vi hadde en slik båt for mange år siden. Båten ble plastbelagt på slutten av 60 tallet og vi hadde den til ca 2000. Ikke noe problem. Men det går med en god del plast. Tykkelse på plasten 5mm og oppover.

Link to post

Plasting av utrangerte fiskebåter har det blitt foretatt en god del av i Bohuslän. Båtene ble tørket ut, treverket harvet opp med grove, roterende stålbørster. Råten fikk være der den var. Glassfiberskroget ble sterkt nok til å ivareta belastningen. Man prefabrikerte en 'sko' som passet til kjølplanken. Skutene ble jekket opp og skoen tredd innunder, støpt fast. Båten plassert på skoen. Båten ble lagt over på siden og støpt med glassfiber. Tippet over på andre siden og prosessen gjentatt. Skrog og dekk støpt i ett. Båtene satt tilbake i fiske. Flere av trålerene i Strömstad har denne løsningen. Har snakket med noen av fiskerne. Båtene er helt tørre innvendig og har fått et nytt liv. Den eldste som var i Strömstad (har blitt solgt ut) ble bygget i Danmark i 1913.

 

Mange av disse båtene ble plastet på en slipp på sydsiden av Kungshavn (Smögen).

Link to post

Prefabrikert dings i glassfiberarmert polyester som er et avtrykk av kjølplanken. Hvis man ikke har denne løsningen må kjølen holdes klar av grunden for plastring. Eventuelt må skroget snus på hodet. Båtene jeg skriver om har depl. 50 tonn ++, de kan ikke snus opp ned.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...