SSS7633 Startet 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2014 Hei! har i dag endelig fått ut båten min. når jeg omsider fikk start på motoren, så vil den ikke opp i turtall. å alarmen i gass/gir konsollen uler. ser for meg at den sperrer tenning av en eller annen grunn. alarmen starter å ule me en gang motoren starter (untatt på veldig lavt turtall, pga ladestrøm?) dette er en 2-Takter med Autolube, å motoren har full oljetank, å kjølevannet spruter. pluggene ser fine ut, å helt ny bensin. hvilke ting kan få alarmen på en slik motor til å begynne å ule? kan oljepumpa være kaputt? (kjører med olje i bensin + autoluben for øyeblikket, så det er ingen fare for skjærings. Mvh Sindre S. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 kjenner ikke 20hk, men min 60hk kutter tenning på 2000 omdreininger om oljetanken er tom eller den er overopphetet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SSS7633 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 olje er det, å opphetet kan den vel umulig være når den er helt kald. den står liksom å "stanger" skikkelig på sperra. er så tungt å ha båt på sjøen, som ikke er i stand Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Det kan jo være noe feil med sensoren i oljetanken. Skal vel gå å bypasse denne? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 ja, tenker også sensorfeil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SSS7633 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 hvordan koble ut sensor da? er det bare å koble sammen rosa og svart? (er de som går fra oljetanken Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Jeg kjenner til 30 hesteren fra Yamaha. Den har alarm for varmgang og for lavt oljenivå som nevnt over. Den skiller ikke på hva det gis alarm for og gir bare konstant pip uavhengig av hva som trigger den. Høres ut som om det er nivåvakten for olje. Ville koblet fra tempføleren bak på blokka da det er enklest. Den er det bare å trekke ut en ledning på. Uler det fortsatt, er det oljevakta. Sitér dette innlegget Link to post
SSS7633 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 så, hvis det er oljevakta er det bare å "klippe" en ledning fra føleren? vil ikke dette påvirke tempføler? synes å huske at ledningene til de to er "samme" kabel. startet motoren i fjord sommer, å da var det ingen piping, å motor gikk som en drøm, å etter dette tømte jeg oljetanken for å unngå søl ved flytting av motor. kan det være så enkelt som at giveren har "hengt" seg? skal uansett koble ut denne tanken, å blande selv rett i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Mener jeg har hørt om andre tilfeller der sensoren i oljetanken har hengt seg opp etter at tanken har vært tom. Den rosa ledningen er til alarmen,du kan prøve å dra denne ut for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
SSS7633 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 men, hvis jeg drar ut ledningen til sensoren... vil ikke motoren fortsette i nødmodus pga. at motoren ikke finner igjenn oljesensor? hvordan ser denne sensoren ut? er det noe lignende som en bensingiver? eller er det bare et kontaktpunkt like over bunnen av tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Hei! Jeg kjenner ikke til hvorvidt motoren din har 2-delt spole for generering av tenningspulser - ref. denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/91202-2-delt-tenning-gaar-fint-paa-tomgang-kutterstopper-ved-paadrag/?hl=spole#entry1289048 Dersom ikke oljesensor-teorien fører frem, kan jo dette være noe å sjekke ut! Sitér dette innlegget Link to post
SSS7633 Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 ja, har tenkt litt på den biten å. men, i å med at alarmen går, så synes jeg det er rart. får prøve litt etterpå, å se hva som skjer Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Systemet fungerer vel slik at den rosa ledningen sender signal til tenningssystemet om å kutte ned på tenningen. Hvis du drar ut den rosa som sender feilsignal,skal motoren gå som den skal. Hvis det er en sensor som tuller da. Sensoren ser ut som nr 46 på bildet her: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/25ESF/OIL%20PUMP/parts.html Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Gjør som Lars K sier. Trekk ut en av ledningene som går til oljeføleren eller temperaturføleren. Da ser du hvilken som trigger alarmen. Så lenge det er olje på tanken og pumpa fungerer er det ikke skadelig å kjøre motoren. Om oljepumpa ikke fungerer får du ingen varsel så vidt jeg vet. Begynner det å pipe straks du setter på tenningen før motoren har startet? Sitér dette innlegget Link to post
SSS7633 Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 har ikke prøvd å starte med batteri påkoblet, så den piper bare når motoren går så vidt jeg vet. har ikke fått til å sett mere på problemet, da det er dårlig vær her i trøndelag. skal prøve å sette på batteri, å feilsøke i morgen, hvis været blir noe bedre enn i dag Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Motoren går i "nødprogram" lenge før tanken er tom. Er nok ca 1/4 del igjen. Forsøk å fylle opp tanken før du gjør noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 står i 1.post at oljetanken er full Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SSS7633 Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 takker for alle innspill. var giveren i oljetanken som hadde hengt seg ja. banket tanken litt, så kom det seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.