Jump to content

En liten tankevekker for oss med kartplotter


Bitteliten

Recommended Posts

Kartplottere og GPS er et tillegsinstrument for sjøkart. Man skal også samtidlig som du navigere med kartplotter følge med hvor du er slik at ved en nødsituasjon kan også finne igjen hvor du er på et sjøkart.

 

Jeg har alltid med meg sjøkart som er laminert slik at jeg kan bruke det selv i vind og regn, men jeg må innrømme at det ikke er ofte at disse sjøkartene er fremme. Det går på kartplotter...... Forøvrig så har de nye kartplotterne lysdioder som bakgrunnsbelysning, dvs at bakgrunnsbelysningen ikke vil slukke pga at ei pære går i stykker, men det er helt klart at det kan være andre årsaker til at instrumentet / kartplotteren slutter å fungere.

 

Ta alltid forholdsregler. :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det blir nok mer og mer vanlig å kun benytte kartplotter. Selv bruker jeg plotteren som et hjelpemiddel sammen med papirkartet. Mener det også står i manualen et sted at potteren ikke skal brukes som primær navigasjonskilde.

 

Egentilg litt synd at det har blitt slik at plottere og duppedingser er morro mens det å beherske god gammeldags navigasjon er kjedlig. Håper denne trenden kan snu, og at folk får øynene opp for hvor gøy det egentlig er å navigere med kart, kompass osv.

 

Spesielt morro å gå på lyssektorer i mørket. Kunne si at "nå skifter sektoren om et par sekunder" og oppdage til din tilfredshet at det stemmer.

Link to post
Share on other sites

Kartplottere og GPS er et tillegsinstrument for sjøkart. Man skal også samtidlig som du navigere med kartplotter følge med hvor du er slik at ved en nødsituasjon kan også finne igjen hvor du er på et sjøkart.

 

Jeg har alltid med meg sjøkart som er laminert slik at jeg kan bruke det selv i vind og regn, men jeg må innrømme at det ikke er ofte at disse sjøkartene er fremme. Det går på kartplotter......

Sånn er jeg også. Har alt av papirkart - og navigerer gjerne med begge. Samtidig så er det jo fristende i dårlig sikt/mørke å gå på kartplotteren.

 

Det kunne like gjerne vært meg, det inrømmer jeg. Men jeg ser da ut vindu når jeg kjører

:yesnod: Men ikke alltid det er god sikt.
Link to post
Share on other sites

Det blir nok mer og mer vanlig å kun benytte kartplotter. Selv bruker jeg plotteren som et hjelpemiddel sammen med papirkartet. Mener det også står i manualen et sted at potteren ikke skal brukes som primær navigasjonskilde.

<{POST_SNAPBACK}>

Plotteren er et MEGET godt hjelpemiddel så lenge en er klar over begrensningene, både i plotter/GPS og eksternt (jfr. sikring som går).

 

Egentilg litt synd at det har blitt slik at plottere og duppedingser er morro mens det å beherske god gammeldags navigasjon er kjedlig. Håper denne trenden kan snu, og at folk får øynene opp for hvor gøy det egentlig er å navigere med kart, kompass osv.

 

Spesielt morro å gå på lyssektorer i mørket. Kunne si at "nå skifter sektoren om et par sekunder" og oppdage til din tilfredshet at det stemmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er GØY og alle burde ta seg en tur nå og da i mørke med plotteren avskrudd (eller aller helst bare tildekket slik at en i ettertid kan se tracket).

 

Min første tur fra Haugesund til Bergen gikk i bekmørkne for snart 25 år siden med 20 år gamle kart..... Litt nervepirrende men ganske godt for selvtilliten når en lykt underveis hadde endret karakter siden kartet ble trykket ........ og jeg skjønte det :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skulle hente den første båten min og seile den hjem inesterte jeg i papirkart for hele veien selv om jeg antagelig ikke kommer til å bruke de vest for Lindesnes igjen før de er foreldet. Går jeg steder jeg ikke er godt kjent har jeg alltid papirkart i cockpit, Og ser mye mer på det enn på kartplotter. Men Det erutrolig greit med kartplotteren når man begynner å tvile på om man er her eller der, og ved trange og vanskelige partier er det greit å zoome inn på kartplotteren. Måtte jeg hive noe over bord hadde det blitt kartplotteren! Selv om jeg sikkert hadde kjøpt meg en ny i nermeste havn :wink:

Oversikten man får på papirkart kan ikke sammenliknes med bildet på kartplotteren.

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Oversikten man får på papirkart kan ikke sammenliknes med bildet på kartplotteren.

 

1/2-Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Uten å diskutere papir vs. skjerm.

 

Ja, dersom du ikke har en plotter som kan vise oversikt og detaljkart samtidig.

Eller som gir deg mulighet til å printe ut det kartet du trenger der og da.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Går jeg steder jeg ikke er godt kjent har jeg alltid papirkart i cockpit, Og ser mye mer på det enn på kartplotter. Men Det erutrolig greit med kartplotteren når man begynner å tvile på om man er her eller der, og ved trange og vanskelige partier er det greit å zoome inn på kartplotteren. Måtte jeg hive noe over bord hadde det blitt kartplotteren! Selv om jeg sikkert hadde kjøpt meg en ny i nermeste havn  :wink:

Oversikten man får på papirkart kan ikke sammenliknes med bildet på kartplotteren.

 

1/2-Geir

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette liknet mye på meg. Jeg innrømmer at jeg har lite trening i å føre båt i dårlig sikt,- kun etter kart, kompass og fyrlys. Jeg kjører derfor helst når sikten er god og følger med at posisjonen i 'terrenget' stemmer med papirkartet og kartplotteren. Når det gjelder navigering som helhet er det mye forbedringspotensiale her i gården (båten). Når anledningen byr seg vil jeg gjerne lære mere om emnet. Skulle gjerne hatt praktisk opplæring/trening i bruk av kart, kompass og klokke (fart) og ferdsel i mørke,- kun etter fyrlys :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Oversikten man får på papirkart kan ikke sammenliknes med bildet på kartplotteren.

Ville heller sagt det motsatt. Oversikten jeg har på min 15" skjerm har papirkertene ikke nubbesjans til å matche. Det er enkelt å zoome inn og ut og jeg vet nøyaktig hvor jeg er. Zooming blir det dessuten lite av med en slik stor skjerm. Man har god innzomming i trange farvann innaskjærs og liten innzooming utaskjærs i større fart.

 

Papirkart har jeg, men det er for en eventuell nødsituasjon.

 

Nye elektroniske kartsystemer er godkjent som eneste karthjelpemiddel i yrkesflåten. Disse systemene er ikke så veldig utbredt ennå, men vokser for hver dag som går.

 

Ellers er det også slik at de aller fleste av oss med fritidsbåt kun bruker den på dagtid og stort sett innaskjærs. Da er problemstillingen litt annerledes. Man vet uansett sånn omtrent hvor man er. Utfordringen blir å ikke kjøre på en grunne. Detter kartplotter og radar ut, er det ikke verdens undergang. Veldig mange har jo ingen av delene i utgangspunktet. Og hvis man skulle ha en GPS, så hjelper den lite hvis man ikke har noe å referere posisjonsangivelsen til. Men de fleste har vel papirkart.

 

Problemet i artikkelen er ikke noe problem hvis man da ikke som forfatteren er utaskjærs midt på natta.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

........................... ferdsel i mørke,- kun etter fyrlys    :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Baltic!

 

ett tips er att gå ut o träna nu på försäsongen, med många stilla lyse sommer-nätter,

sen så blir det litt svårare i Augusti-September !

 

det er kjkul med mörkernavigering! :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, dersom du ikke har en plotter som kan vise oversikt og detaljkart samtidig.

Eller som gir deg mulighet til å printe ut det kartet du trenger der og da.

<{POST_SNAPBACK}>

hakke penger til sånt'no jeg - :nonod::nonod: Har en enkel liten navmann tracker 5500. Er egentlig ikke så god heller - sikkert derfor jeg ikke bruker den så mye ...... :yesnod:

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...