Torsen67 Startet 7.Mai.2014 Del på Facebook Startet 7.Mai.2014 Sitter og surfer etter rimelige plastsnekker opp til 50 000. Ser en del har roret på "feil" side. Hvorfor er det sånn? Kan egentlig ikke fordra å ha roret annet enn på høyre side når vi snakker båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Eg har berre hatt eit par-tre båter, de har alle hatt roret i midten. Ein del større båter med to maskiner har to ror, då er de plassert på kvar si side. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Slangemannen Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Jeg har roret i midten, under båten. Men rattet er på styrbord side på snekka som skal selges, men i den nye er rattet på babord side. Blir nok veldig uvant, men man tilpasser seg vel. Har sett endel gamle engelske cabincruisere med rattet på babord side. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Har det noe med vikeplikt og hvor man best sitter for å se de man har plikt til å vike for? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tore B Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Tror du har rett Mouche. Jeg foretrekker rattet på den siden som er "godsiden" å legge til med, alstå bb side ved høyregåene propell og stb side ved venstregående. Har man dobbeltinstallasjon med kontraroterende propeller er vel stb side å foretrekke av samme grunn som Mouche antyder. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Man har jo stått og styrt på styrbord side i minst tusen år. Kan det være litt historie med i bildet når mange har styreposisjonen på styrbord side? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lady B Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Leste en gang en forklaring: Fra gammelt av satt styreåren på høyre side av båten. Derfor styrbord. Babord kom av "bakbord", siden som kom bak ryggen på han som styrte. Grei nok forklaring... men på engelsk, da? "Starboard" har jo ingenting med styring å gjøre, "port" betyr havn....? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 (redigert) Siden styreåren var på styrbord side, måtte babord side ligge mot kai... derfor det engelske uttrykket > port < for babord side ( har jeg lest.... sikkert her på baatplassen ) Redigert 7.Mai.2014 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Siden styreåren var på styrbord side, måtte babord side ligge mot kai... derfor det engelske uttrykket > port < for babord side ( har jeg lest.... sikkert her på baatplassen ) Rimelig grei forklaring, det også... Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Fra Wikipedia Starbord kommer fra norsk, faktisk - fra stýri og borð, som betyr henholdsvis å være ved roret eller ha en hånd på, og side. Altså, styresiden. Siden de fleste er høyrehendte ga det mest mening å montere roret på den siden. Babord, er fransk, og kommer fra det Germanske ordet backbord. Port kommer rett og slett av at engelskmennene kalte babord for larboard (lar er visstnok ut i fra load - altså laste). Men når det blåste godt og var ruskete ute så var det lett å forveksle starboard og larboard - og dermed valgte de å kalle det for port, siden det var siden de fortøyde til i havn når de skulle laste og losse. Så sånn historisk så er det ingen grunn til å ha rattet på ene eller andre siden på båter i dag. Min båt har to ratt, men kontrollboksen er på styrbord side. Det irriterer meg litt, for propellen vris mot babord. På nyere båter av samme type er det flytte til babord side. Litt snodig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Babord, er fransk, og kommer fra det Germanske ordet backbord. har hørt att Babord kommer fra bakbord.....bordet man hadde bak seg, da man stod å styrte, ofte med begge hendene på rorkulten! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jonn Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Roret er vel bak og under vann... Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Seriøst, jeg driver og pisker guttungen at det heter ror - ikke ratt! Gunga Din, ja, det er jo litt ulike forklaringer ute og går på hvorfor det ble hetende babord. Litt snodig er det jo at "hard to port" betyr å svinge mot styrbord, og motsatt, for det ble sagt før en fikk ratt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Det var rattet jeg tenkte på ja, som jeg kaller ror;-) Har man 'en motor så er det vel vanlig selve roret som er under vann sitter i midten. Altså, jeg liker å sitte på styrbord side. Ser Hardangersnekka enten har styreposisjon på venstre side eller midtstillt. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Siden styreåren var på styrbord side, måtte babord side ligge mot kai... derfor det engelske uttrykket > port < for babord side ( har jeg lest.... sikkert her på baatplassen ) Der har vi det igjen! Sideroret er ikke noen "styreåre"; den bare ligner på en åre, og har utviklingsbakgrunnen sin der. Men sideroret er et ekte ror, akkurat som stevnroret, med en fast dreieakse gjennom (minst) to hengsler - i motsetning til en åre, som dreier rundt ett enkelt punkt. Det er riktig at sideroret er i veien når man skal til kai, og at man derfor har en "port side"; den siden som ligger mot "the port", havna/kaien. Det sies at engelske krigsskip i middelalderen hadde stevnror - som var svært kostbare (jernbeslagene?) I strid ble de tatt inn, og erstattet med - sideror! Det viser seg at til fritidsbruk, er sideror svært praktisk på robåter (opp til 8-9 m i hvertfall). Lettvint og trygt å ta opp og ned, svært trygge i bruk (i motsetning til stevnror), styrer meget godt, enkle å lage. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Fra Wikipedia . Altså, styresiden. Siden de fleste er høyrehendte ga det mest mening å montere roret på den siden. kom å tenke på denne bilden.........kanskje det var for han var venstrehendt, som han havne i Amerika Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sigurd Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Venstrehendt? Vet ikke. Men uansett, fyren er oppskrytt. Det var faren hans, Eirik Raude, som oppfant Amerika. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Venstrehendt? Vet ikke. Men uansett, fyren er oppskrytt. Det var faren hans, Eirik Raude, som oppfant Amerika. ....men Leiv fant det igjen etter at faren mistet det på havet... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 La det være sagt med en gang. Roret sitter under båten mens rattet er det man holder i hånden. Vi har rattet midt i båten og ser dette som naturlig. Det mest vanlige er vel å sitte på styrbord side og styre. Storebrobåtene har det på babord side. Det viktigste er at man har utsyn godt til begge sider. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
-morten- Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 i marinen brukte vi utrykket å overta roret, rorvakt, rormann osv, og det mange kaller ratt ble omtalt som ror..I tillegg en mengde engelske ord og utrykk som sikkert stammer fra seilskutetida.. Jeg er så sær at jeg synes det ser teit ut med roret på BB side! men hadde sikkert vært lett å omvende om jeg kjøpteen flott skute med ratt på BB side! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 kom å tenke på denne bilden.........kanskje det var for han var venstrehendt, som han havne i Amerika Tror forklaringen ligger i at kunstneren var venstrehendt og var trolig heller ikke med på selve turen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bidevind Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Forklaringen er innlysende! Høyre hånd er opptatt med å peke og i og med at vedkommende bare har to hender så må ha bruke den venstre på rorkulten. Anbefaler også å holde lenger ute på rorkulten for å få bedre moment. Kan være behov for det i denne sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Morten, og overta roret menes at du overtar kommandoen over roret. Og det gjør du altså med rattet ?. Og til deg som mener at hard to port betyr hardt styrbord; dobbeltsjekk det før du gir/får en slik kommando ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
mons Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Når hjuldamperene Bergen og Norge kolliderte i byfjorden utenfor Kristiansand slik at Norge sank er en av forklaringene slik. Noe som kaltes styringsplakaten var nylig endret. Når losen etter nytt regelverk sa hardt til styrbord for å vike mot styrbord styrte rormannen slik man tidligere gjorde. Det tilsvarte rorkulten hardt til styrbord og dermed svinge babord. Fritt etter hukommelsen.... Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.