Jump to content

Roret på babord side. Hvorfor?


Torsen67

Recommended Posts

Tror du har rett Mouche. Jeg foretrekker rattet på den siden som er "godsiden" å legge til med, alstå bb side ved høyregåene propell og stb side ved venstregående. Har man dobbeltinstallasjon med kontraroterende propeller er vel stb side å foretrekke av samme grunn som Mouche antyder.

Link to post

Leste en gang en forklaring: Fra gammelt av satt styreåren på høyre side av båten. Derfor styrbord. Babord kom av "bakbord", siden som kom bak ryggen på han som styrte. Grei nok forklaring... men på engelsk, da? "Starboard" har jo ingenting med styring å gjøre, "port" betyr havn....?

Link to post

Fra Wikipedia

 

Starbord kommer fra norsk, faktisk - fra stýri og borð, som betyr henholdsvis å være ved roret eller ha en hånd på, og side. Altså, styresiden. Siden de fleste er høyrehendte ga det mest mening å montere roret på den siden.

 

Babord, er fransk, og kommer fra det Germanske ordet backbord. Port kommer rett og slett av at engelskmennene kalte babord for larboard (lar er visstnok ut i fra load - altså laste). Men når det blåste godt og var ruskete ute så var det lett å forveksle starboard og larboard - og dermed valgte de å kalle det for port, siden det var siden de fortøyde til i havn når de skulle laste og losse.

 

Så sånn historisk så er det ingen grunn til å ha rattet på ene eller andre siden på båter i dag. Min båt har to ratt, men kontrollboksen er på styrbord side. Det irriterer meg litt, for propellen vris mot babord. På nyere båter av samme type er det flytte til babord side. Litt snodig.

Link to post

Seriøst, jeg driver og pisker guttungen at det heter ror - ikke ratt! :giggle:

 

Gunga Din, ja, det er jo litt ulike forklaringer ute og går på hvorfor det ble hetende babord.

 

Litt snodig er det jo at "hard to port" betyr å svinge mot styrbord, og motsatt, for det ble sagt før en fikk ratt.

Link to post

Siden styreåren var på styrbord side, måtte babord side ligge mot kai... derfor det engelske uttrykket > port < for babord side ( har jeg lest.... sikkert her på baatplassen )

Der har vi det igjen!

 

Sideroret er ikke noen "styreåre"; den bare ligner på en åre, og har utviklingsbakgrunnen sin der. Men sideroret er et ekte ror, akkurat som stevnroret, med en fast dreieakse gjennom (minst) to hengsler - i motsetning til en åre, som dreier rundt ett enkelt punkt.

 

Det er riktig at sideroret er i veien når man skal til kai, og at man derfor har en "port side"; den siden som ligger mot "the port", havna/kaien.

 

Det sies at engelske krigsskip i middelalderen hadde stevnror - som var svært kostbare (jernbeslagene?) I strid ble de tatt inn, og erstattet med - sideror!

 

Det viser seg at til fritidsbruk, er sideror svært praktisk på robåter (opp til 8-9 m i hvertfall). Lettvint og trygt å ta opp og ned, svært trygge i bruk (i motsetning til stevnror), styrer meget godt, enkle å lage.

Link to post

La det være sagt med en gang. Roret sitter under båten mens rattet er det man holder i hånden. Vi har rattet midt i båten og ser dette som naturlig. Det mest vanlige er vel å sitte på styrbord side og styre. Storebrobåtene har det på babord side. Det viktigste er at man har utsyn godt til begge sider.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

i marinen brukte vi utrykket å overta roret, rorvakt, rormann osv, og det mange kaller ratt ble omtalt som ror..I tillegg en mengde engelske ord og utrykk som sikkert stammer fra seilskutetida..

Jeg er så sær at jeg synes det ser teit ut med roret på BB side! men hadde sikkert vært lett å omvende om jeg kjøpteen flott skute med ratt på BB side!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
  • 2 uker senere...

Morten, og overta roret menes at du overtar kommandoen over roret. Og det gjør du altså med rattet ?. Og til deg som mener at hard to port betyr hardt styrbord; dobbeltsjekk det før du gir/får en slik kommando ?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Når hjuldamperene Bergen og Norge kolliderte i byfjorden utenfor Kristiansand slik at Norge sank er en av forklaringene slik.

Noe som kaltes styringsplakaten var nylig endret. Når losen etter nytt regelverk sa hardt til styrbord for å vike mot styrbord styrte rormannen slik man tidligere gjorde. Det tilsvarte rorkulten hardt til styrbord og dermed svinge babord.

Fritt etter hukommelsen....

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...