Jump to content

Må man fysisk kunne knyte knutene på båtførereksamen?

stjerna_84

Recommended Posts

Knapt nok det siste, definitivt ikke det første. Prøven er en flervalgsvariant som foregår ved at du forsøksvis velger rett alternativ på en dataskjerm (mulig det også finnes en papirvariant?). Det er fint å kunne mye om knuter og annet, men du trenger ikke bekymre deg så alt for mye for nivået på denne prøven.

Hei.

Nei, på eksamen får hver sin PC og besvare spørsmålene på. På nettet ligger flere gratis tester, og disse er bygd opp på samme måte. Men du får utlevert et kart også, og her skal du gjøre beregninger før du legger inn svarene på PC.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Takk for svar.

Sitter å leser og forundrer meg over alt av detaljer man skal kunne.......

sliter veldig med omregningsformlene timer minutter sekunder / kompass / grader

Dessuten er det så stor forskjell på disse prøvene på nett. Noen er veldig detaljerte mens andre igjen er enklere. Tar selvstudium via tryggferdsel og der kommer det tilogmed opp spørsmål jeg ikke finner i pensum!

Uten at jeg skal mene at prøven kan bestås av enhver uten noen forkunnskap mente jeg det jeg sa om at dette ikke er allverden å bekymre seg for; prøven er lagt opp så de fleste skal kunne bestå den etter å ha vært gjennom et kortvarig kurs.

De fleste spørsmålene er av en veldig praktisk art: hvem har vikeplikt når, hva betyr de forskjellige merkene et cetera. Noen går utelukkende på sunn fornuft og holdninger, og så er det noen få av litt mer teknisk art som vi kanskje ikke tenker så mye på til vanlig. Misvisning og deviasjon er eksempler på dette, og det er nødvendig å kunne regne seg frem og tilbake der.

Grader/minutter/sekunder: en sirkel er delt inn i 360 grader. Hver av disse gradene består av 60 minutter. Hvert minutt består av 60 sekunder. Akkurat som på klokka.

Les pensum godt og tenk litt gjennom ting på eksamen, så vil det helst gå godt.

Kan bekrefte at du slipper akkurat det, ettersom jeg har vært oppe til prøve nå i kveld. På kurset fikk vi riktignok utdelt noen taustumper å øve på, men på eksamen får du opp bilde av knutene og skal sette riktig navn på dem. Det eneste jeg gjorde fysisk på eksamen var å finne posisjoner, sjømerker og fyrlys på kartet jeg hadde fått utdelt.

Jeg er en sånn type som lærer godt ved å gjøre, men ikke så veldig godt ved å lese. Kartgreiene er litt vrient, og kan være lurt å trene med noen andre som har tatt prøven. I alle fall gjøre alt du kan av oppgraver og regnestykker hvis du tviler på egne ferdigheter.

Knutene er ekstremt nyttige, så ville pugget dem og lært å gjøre dem i søvne. I helgen så jeg for eksempel et ungt par med en båt hvor ingen kunne en eneste knute. Når de skulle fortøye sendte fyren opp frøknen på land med et tau, noe hun var frustrert over, da hun ikke visste hva hun skulle gjøre med det. Hun klaget seg voldsomt, og sa at fyren måtte komme og gjøre det som måtte gjøres - det var jo hans båt. Når han kom så begynte han å surre tauet rundt en liten stake, men det løsnet hele tiden. Fyren fikk bare mer og mer kjeft av damen, og ble mer og mer stresset. Han fikk til slutt til en snurr som holdt den vesle båten ved kai. Anbefaler deg å unngå slike situasjoner. :lol:

(Du må ikke kunne dem fysisk på prøven, bare gjenkjenne dem på tegning - kart må du bruke aktivt på prøven)

Jeg er enig med Supermann. Knuter er veldig viktig å kunne. Du trenger tross alt bare tre knuter til vanlig. Det er halvstikk, pålestikk og flaggstikk. Kan du de tre er du berga i enhver situasjon. Skal ikke mye til å lære dem.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Svaret er som tidligere nevnt nei. Men å kunne knutene er viktig for de som tilbringer tid på sjøen, og gode knuter som er lette å få opp igjen er viktigere å kunne en mange sikkert tror. Selv er jeg dårlig på å huske alle navnene på knutene, selv om jeg kan knyte dem, og vet hvilke som egner seg best til hva. Heldigvis husket jeg alle da jeg tok beviset. Men det må da være interesse for deg å faktisk kunne dem, om du skal oppholde deg på sjøen...

Lag deg en taustubbe på en god meter å øv på de til du kan de er no mitt tips :yesnod:

Det nevnes grader, minutter, sekunder ....
Men sekundene er definitivt ute av den maritime navigasjonen for leeeeeenge siden.
Nå går det på grader, minutter og desimalminutter. Dvs breddeminuttet, den nautiske milen, deles i 10 "kabellengder".
Forøvrig kan nevnes at man stille og rolig har fjernet alle regnestykkene med misvisning og deviasjon fra den norske båtførerprøven.
Man trenger derfor ikke bruke tid på å pugge plusser som blir minuser og minuser som blir plusser.
Lykke til med prøven - jeg hadde en ung seiler innom for båtførerprøven i går, og han fullførte med kun en feil!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Forundrer meg litt over at folk sier at denne prøven kan i utgangspunktet tas med fornuftig fornuft - for de prøvene jeg tar på nettet krever mer enn en fornuftig fornuft altså. Er jo ikke alle som kan dette med vær og vind, kaldfronter, varmfronter, det foniske alfabet, forskjell på merkene, hva de ulike symbolene betyr osv.

Mye jeg har pugget nå . men sliter noe ekstremt med å forstå dette med geografisk nord og magnetisk nord.

skjønner hva misvisning er og deviasjon men når det stillest spørsmål som dette: på kartet er det to kompassroser hvilken benyttes for å slippe å korrigere for misvisning? svaret er den magnetiske. Skjønner ikke i det hele tatt forskjell på dette.......

:(

Men for å svare på et spørsmål som ble stilt: jeg har hørt litt rundt med de ulike testsentrene . et sted måtte man ha med egen pc for å ta eksamen på denne samt alt utstyr. Ett annet sted behøvde man ikke ha med noenting.

Ps å kunne lanterner er vel også litt mer enn sunn fornuft mener jeg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...