Jump to content

Nektes å poste i forumet.


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

:wink: vet ikke noe hva slags hets du har oppleved eller sett johan, men copyright benyttes oftest for å beskytte åndsverk ; malerier, bilder, dikt, poesi etc. etc. Min mening er at veldig lite av det som legges ut på båtplassen er nettopp dette... Er man med på et åpent forum må man akseptere den risikoen at man kan bli sitert. Det hadde blitt veldig tungvint å innhente tillatelser hvis alle ved båtplassen skulle hevde copyright!! Løsningen kan være å ikke legge ut ømfintlig iformasjon....

(Ble selv en gang fornærmet over en komentat på et innlegg jeg la inn, sendte en IM til komentator og sa ifra.... Så i ettertid at jeg overreagerte og følte meg flau. Jeg er egentlig ganske tykkhudet..)

 

Tenk på saken...... fjern copyright'n og bli med videre :yesnod:

 

hilsen biggen

Link to post
Share on other sites

Fjæra som ble til 5 høns.........................( ? )

 

Leste tråden ang "emneoversikten" som Andreas skrev ( med nå har redigert ). Tror de fleste som leste dette fikk med seg at dette ikke var ment som kritikk av den som ble sitert. Tvert imot var det en fornuftig overgang fra diskusjonen om kronerulling og betaling av bruk av emneoversikten, der det ble kommentert at det måtte være mye arbeid med denne. Tolker ikke Andreas innlegg i rettning av kritikk til den som ble sitert. Håper det ikke er en slik missforståelse som startet denne tråden her.

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Det var nok desverre det.

 

Når man forsøker være positiv og kommer med forslag til dette og opplever at sitatet, helt unødvendig, trekkes med i korrekset føles dette ganske dårlig.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Har du virkelig registrert JohanPaaSnippen slik at det er ditt varemerke og kan bruke det for å begrense bruk og gi deg kopirettigheter??

 

Dette må være første gang i historien min på nett (ca 10 år) at jeg har sett en enkeltperson som påberoper seg kopirettigheter på et internettforum, føler du deg virkelig så viktig og tror at noen vil bruke dine innlegg i en bok eller andre ting? Forklar gjerne hva du er redd for at dine innlegg skal bli brukt til?

 

:headbang:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Korriger meg om jeg tar feil men dette minner meg litt om en diskusjon på Båtmagasinet's nettsider for noen år siden og som resulterte i at Båtplassen ble etablert.

 

Ingar likte ikke at Båtmagasinet forbeholdt seg retten til å trykke debattinnlegg i Båtmagasinet's papirutgave. Han mente at det var han selv som var eier av innleggene og ingen kunne bruke de uten hans tilatelse. Han tok derfor initiativ til å etablere denne siden som etterhvert har blitt en stor suksess.

 

Ellers så synes jeg man har litt for lite å engasjere seg over når man kan få i gang en diskusjon som denne.

 

I disse vårtider skulle energien og tiden blitt brukt på å forberede seg til en ny båtsesong.

Link to post
Share on other sites

Det var nok desverre det.

 

Når man forsøker være positiv og kommer med forslag til dette og opplever at sitatet, helt unødvendig, trekkes med i korrekset føles dette ganske dårlig.

Håper du ser at det må være en liten missforståelse her. Sitatet ble hentet ut som en fin overgang slik jeg, og sikkert mange andre leste det. Korreksen gikk mot helt andre ting enn det du skrev om.

 

Edit : PS : Jeg skriver mine innlegg i visshet om at de kan bli sitert overalt i dette forumet.

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

:wink: vet ikke noe hva slags hets du har oppleved eller sett johan, men copyright benyttes oftest for  å beskytte åndsverk ; malerier, bilder, dikt, poesi etc. etc. Min mening er at veldig lite av det som legges ut på båtplassen er nettopp dette... Er man med på et åpent forum må man akseptere den risikoen at man kan bli sitert. Det hadde blitt veldig tungvint å innhente tillatelser hvis alle ved båtplassen skulle hevde copyright!! Løsningen kan være å ikke legge ut ømfintlig iformasjon....

(Ble selv en gang fornærmet over en komentat på et innlegg jeg la inn, sendte en IM til komentator og sa ifra.... Så i ettertid at jeg overreagerte og følte meg flau. Jeg er egentlig ganske tykkhudet..)

 

Tenk på saken...... fjern copyright'n og bli med videre :yesnod:

 

hilsen biggen

<{POST_SNAPBACK}>

hei

Jeg har ikke noe imot å bli sitert i samme tråd og dermed emne som jeg poster.

 

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Håper du ser at det må være en liten missforståelse her. Sitatet ble hentet ut som en fin overgang slik jeg, og sikkert mange andre leste det. Korreksen gikk mot helt andre ting enn det du skrev om.

 

Edit : PS : Jeg skriver mine innlegg i visshet om at de kan bli sitert overalt i dette forumet.

GeV

Innlegg kan siteres overalt i forumet. Det står ingen steder, men det står heller ikke det motsatte. Hvis det er nødvendig å spesifisere ting så nøye, så bør det kanskje inn.

 

Jeg kan så langt, johan ikke se en eneste posting der andre gir uttrykk for det samme som deg, til tross for at mange har uttalt seg. Kan du ha misforstått dette?

Link to post
Share on other sites

Innlegg kan siteres overalt i forumet. Det står ingen steder, men det står heller ikke det motsatte. Hvis det er nødvendig å spesifisere ting så nøye, så bør det kanskje inn.

 

Jeg kan så langt, johan ikke se en eneste posting der andre gir uttrykk for det samme som deg, til tross for at mange har uttalt seg. Kan du ha misforstått dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg forholder meg til meldingen fra skibsrådet som begrunner nektingen i posting av mine innlegg med_

 

>Når et innlegg postes for visning på baatplassen.no, gir man samtidig baatplassen.no en uforbeholden >rett til å beholde innlegget for visning i diskusjonsforumet på baatplassen.no for all fremtid.

Dette er vel ikke i konflikt med min signatur? Jeg er helt enig i dette.

 

 

>Et postet innlegg kan ikke trekkes tilbake i ettertid uten at det foreligger særskilte grunner som må >godkjennes av Skipsraadet i hvert enkelt tilfelle.

Heller ikke dette.Enig her oxo.

 

>Dette innebærer også at det er full anledning til å sitere innlegg, uansett i hvilken sammenheng og på >vilken måte, så lenge en følger den generelle regelen:

>Alle innlegg skal formuleres i taktfull respekt for øvrige medlemmer

Kan ikke se at signaturen strider mot noe her heller.

 

Skal det at jeg har en reservasjon om at mine innlegg trekkes ut av en naturlig tråd uten at det også meddeles meg føre til at man nektes ytringsfrihet??

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke vanskelig. Raadet kan spesifisere slik at man ikke misforstår. Forstår deg ikke helt her Johan, men igjen - hver sin mening :wink:

 

I dette forumet er det imidlertid relativt ulogisk at noen skal sette opp spesielle regler for hvordan deres innlegg skal benyttes i ettertid. Hvorfor må vi gjøre det så vanskelig? Skal vi risikere rettslige etterspill for at vi har oversett en bidragsyters personlige reglement her på forumet?

Link to post
Share on other sites

:flag: Båtsesongen er igang for fullt, karer!

 

Fikk bare så lyst til å takke alle som rundhåndet og generøst - frivillig - øser av sin kunnskap og erfaring for at også andre, etter egen vurdering og overveielse og helt frivillig det også, kanskje kan dra nytte av dette.

 

Slik jeg ser det er det en gjennomgående "god vilje" bak innleggene her på forumet - i tvilstilfeller som kan "misforståes" velger jeg ihvertfall å oppfatte det som at det er den gode vilje som står bak! :flag::seeya:

 

:sailing: Takk igjen til alle bidragsytere / medlemmer her på baatplassen!

 

Jeg setter veldig stor pris på den positive og hjelpsomme holdningen!

 

 

Ship'O'Hoi! :seeya:

Link to post
Share on other sites

God morgen gode båtfolk,

 

Det er fullt mulig at jeg er for tett i skallen til å få med meg det høyverdige poenget i denne tråden - hvis det finnes.....

 

Sett fra mitt lille ståsted virker det som om en eller annen har tatt med seg kanonen på spurvejakt, og når det kombineres med en utpreget evne til å dele små problemer opp i flere store, ja da må utfallet bli 'spesielt' for å velge et diplomatisk uttrykk.

 

Selv har jeg skrevet omkring 2500 innlegg i dette forumet og min tanke har hele tiden vært:

 

1) Det hadde vært fint om noen brydde seg om å lese det jeg skrev

 

2) Det hadde vært enda finere om noen til og med kunne ha nytte og/eller glede av det jeg skrev

 

3) ... og hvis noen skulle finne på å sitere mine innlegg i andre sammenhenger, da ville jeg kanskje følt meg 'beæret' - jeg vet ikke helt hva som ville være den beste beskrivelsen ...

 

og hvis - måtte Havguden forbyde - at jeg skulle bli redd for at noen 'stjal' mine skrevne tanker, ja da ville jeg ganske enkelt slutte å skrive, alternativt slutte å tenke :wink::wink:

 

- - - -

 

Kort sagt; dette forumet er et fantastisk sted for oss som er interessert i båter og båtliv: Ingar har gjort en ubeskrivelig flott jobb med å etablere og drive forumet. At han nå har tatt Skipsraadet med på råd og avlastning er både forståelig og fornuftig.

 

Den dagen 'raadet' og/eller Ingar kommer med en rettledning/tilbakemelding til meg, da vil jeg forstå at den er vel begrunnet og rette meg etter den - eller trekke meg tilbake. Jeg ville ihvertfall ikke demonstrere for allverden at jeg hadde fått en slik 'irettesettelse' :headbang:

 

mvh

Poseidon

 

 

PS

En helt annen diskusjon kunne jo være hvordan det forholder seg med signaturen 'Johan på snippen', den kommer så vidt jeg vet fra en gammel svensk slager, og har kanskje også både opphavsrett og copyright. Men det er selvfølgelig en diskusjon som slett ikke hører hjemme i dette forumet - og det er jeg glad for.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skulle holde meg borte videre her, men har nå oppfattet at (en del av) problemet er at du oppfattet mitt innlegg som et korreks MOT DEG. Det er selvfølgelig helt feil oppfattet. Det var flere punkter som førte til mitt innlegg:

 

1 - at du nevnte dette med inntekt sammen med emneoversikten

2 - at jeg hadde kommet på den sprøe/morsomme/tåpelige ideen å legge en startavgift på tråder

3 - at jeg med jevne eller ujevne mellomrom tar opp dette som jeg tok opp i innlegget oppe

 

Så:

 

- kritikken var ikke rettet mot deg

- kritikken - stort sett vha smileys - er kanskje sterk formulert, men så langt har jeg ikke oppfattet at noen blir fornærmet

- selv om jeg nevner spesifikke trådtittler så er heller ikke kritikken rettet mot de som akkurat har startet disse trådene (1). Jeg tror fortsatt jeg holder rekorden når det gjelder formulering av tittel. Se her!

 

Jeg skal presisere innlegget mitt ytterlig.

 

Nå til copyright: les innleggene til goggen og SkipperWorse. Du er helt ut på viddene når det gjelder hva du kan krever av andre når det gjelder siteringen. Derfor trenger vi heller ikke å ha noen spesielle regler: det er norsk lov at vi kan sitere deg såfremt vi gjør det riktig (kilde, ingen forvrengning osv). Det er derfor at din signatur egentlig bare kan ansees som 'død og maktesløs', men derfor virker den også provoserende.

 

 

(1) jeg har nylig helt eksplisitt kritisert at en tråd ble startet med tittelen 'hjelp'. Ikke engang vedkommende tok det (heldigvis) så personlig som du tar dette. Takk for at vi har såpass takhøyde!

Link to post
Share on other sites

......og min tanke har hele tiden vært:

 

1) Det hadde vært fint om noen brydde seg om å lese det jeg skrev

 

2) Det hadde vært enda finere om noen til og med kunne ha nytte og/eller glede av det jeg skrev

 

3) ... og hvis noen skulle finne på å sitere mine innlegg i andre sammenhenger, da ville jeg kanskje følt meg 'beæret'  -  jeg vet ikke helt hva som ville være den beste beskrivelsen ...

 

og hvis  -  måtte Havguden forbyde  -  at jeg skulle bli redd for at noen 'stjal' mine skrevne tanker, ja da ville jeg ganske enkelt slutte å skrive, alternativt slutte å tenke  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Godt sagt Poseidon. Hvorfor skulle en ellers bruke timevis på å skrive her på forumet?

 

Jeg tror fortsatt jeg holder rekorden når det gjelder formulering av tittel. Se her!

<{POST_SNAPBACK}>

Den tittelen er jo faktisk ganske beskrivende for tråden men det er ikke så lett å skjønne før en har lest første innlegg. Burde kanskje kvalifisere til et diplom i glass og ramme på veggen :lol::lol::lol: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette er definisjonen på copyright ifølge http://www.caplex.no/:

 

copyright, eng., opphavsrett, og i snevrere forstand forlagsrett, til litt. el. kunstnerisk verk, dvs. adgang og beskyttet enerett til å utgi det. For at beskyttelsen skal kunne kreves respektert, må hvert eksemplar av verket være merket med et såk. copyrightmerke, ©, i forb. med rettighetshaverens navn og årstallet for første gangs utgivelse. → opphavsrett.

 

Med copyright så påberoper du deg store rettigheter, men også plikter. Og dette er vel ikke forenlig med leserinnlegg på et diskusjonsforum?

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

hei.

Jeg vil følge spillereglene eller la være og ta konsekvensene av det.

 

Har vært inne på reglene, men finner ikke noe i min signatur som strider mot skibsrådets begrunnelse nedenfor.

 

Men jeg har nok ikke fått tilbakemelding om hva i min signatur som strider mot hvilke regel i forumet.

Skibsrådet viser i sin begrunnelse til at postinger blir liggende og synlige for alle.

 

Det står IKKE i noen regel at jeg ikke har lov til å reservere meg mot missbruk av mine innlegg så vidt jeg kan lese.

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Hva legger du i dette????

 

Tatt ut av Generelle regler:

 

sitat:

3. Når et innlegg postes for visning på baatplassen.no, gir man samtidig baatplassen.no en uforbeholden rett til å beholde innlegget for visning i diskusjonsforumet på baatplassen.no for all fremtid. ..............................

sitat slutt :discuss:

 

Og dette fra Spesifikke regler:

sitat:

5. Innlegg er redigerbare i 24 timer etter innlegging. Etter dette låses innlegget. Innlegg vil vanligvis ikke bli slettet, men i spesielle tilfeller kan Skipsraadet slette enkelte innlegg dersom det finnes tungtveiende argumenter.

sitat slutt :discuss:

Link to post
Share on other sites

Er denne tråden skrevet i alvor?

 

Er jo litt merkeligt at man kan være anonym og kreve copyright ! ! ! HVem er det som krever Copyright er det kansje meg som har to identer. Man kan jo ikke kreve copyright fra et kallenavn.

 

PS: Har hørt et rykte om at : PålSineHøner har krevd copyright over sangen Pål sine Høner

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke giddet å lese alle innleggene her, men det fremgår for meg at du misforstår dette med opphavsrett. Opphavsretten skal beskytte forfatteren mot å tape penger ved at andre trykker opp nye kopier av åndsverket. Jeg kan ikke se at dette er, eller kan bli tilfelle i et diskusjonsforum.

 

Videre er det helt vanlig og helt nødvendig å bruke sitater i alle former for diskusjoner for å underbygge argumentasjon. Så lenge kilden blir oppgitt kan man gengi fritt. Jmf. diskusjonen om opphavsrett rundt verket Historien om Norge og Alnæs.

 

Man må nok aksepterere at det som man skriver i et diskusjonsforum er og blir offentlig, og at dersom man ønsker å meddele noe som skal bli oppfattet som åndsverk må man henvise til andre kilder som bøker, artikler, essays eller nettsider o.l.

 

EspenH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...