Sleepy84 Startet 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2014 Har en Birdie 32 med 7/8dels rigg, som har bakoverlente salingshorn. Det jeg lurer på er om jeg trenger og bruke lensetaklene? Så lenge jeg har bakoverlente salingshorn så er det vel egentlig bare trim, og ikke en nødvendighet..eller.? Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Har du bakovervendte salinger er det ingen risiko for at masten ramler uten taklene. Har selv en John mast ca 16 meter 7/8 del, doble bakovervendte salinger og takler. Bruker alltid taklene, det er kun en tilvendingssak og opplever det uproblematisk. Problemet med 7/8 del og ikke takler er at du ikke klarer å stramme opp forstaget tilstrekkelig uten disse da akterstaget er festet kanskje to meter over forstaget og det mister du masse høyde på. I mye vind setter jeg to rev og da går seilet klar av taklene og masten får ekstra stabilitet med stramme takler. Bruk takler : ) Sitér dette innlegget Link to post
Sleepy84 Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Takker så mye for utfyllende svar! Har plaget meg litt at jeg ikke har fått no`særlig høyde på kryss, så da blir det uttesting av lensetakler..:-) Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Som Iwrig2 sier, masten detter nok ikke ned om du ikke bruker dem. De er primært til for å stramme forstaget, og i så måte er de "nødvendig" å bruke for å få nok høyde på kryss og for å få seilet til å ha en mest mulig "riktig" fasong. I tillegg kan de være med på å "stabilisere" masta. Med litt "tilvenning" går det lekende lett å bruke disse; uvant i starten, gøy etter hvert når du får trimming av seil optimalt. (På søndagstur med kone, barn og bikkje en rolig dag på fjorden er det flere som binder dem til masta for å slippe å bruke dem, det er litt smak og behag) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.