Jump to content

Hvordan "tyvkoble" starteren VP md17c

KongKing

Recommended Posts

Hei

Virker som det er noe galt med noe elektrisk i båten. Prøvde å starte motoren (md17c) for et par uker siden og da var det helt dødt. Dunket litt på starteren og der ledningene er koblet til. Da startet den... Skulle starte igjen i går, men nok en gang var det dødt...

Vet det går an å starte motoren ved å koble sammen noe på starteren. Skal ha båten på vannet på lørdag og om jeg ikke finner feilen før det er det greit å kunne starte den på annen måte enn med tenningsnøkkelen.

Er det 30 og 50 (på fig) som skal kobles sammen for å få starteren til å gå? Bruker jeg en skrutrekker med plasthåndtak, ev kan det funke med en startkabelklype?

bilde

kk

Det er flere måter, den enkleste er å forsøke med styrestrømmen som går inn på starteren.. Det er en ledning og den som er merket 50 på skissen og kommer fra "tenningslåsen" koble denne til pluss, og da skal startinnslaget slå inn og er starteren ok, så funker dette.. Andre bruker mer brutale måter som å broe (med en stor skrutrekker eller lignende) de to skruene bak på innslaget som hovedstrømmen er tilkoblet til..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Prøvde å ta ledning fra pluss på batteriet og rett på 30 på starteren med ingenting skjedde....

Det var sikring, nr 11 på figuren over, som det var noe galt med. Denne sikringsboksen har 1 inn og 4 ut. Jeg flyttet utkabelen en plass og så virket alt som krem. Herlig!

Jeg burde jo skjønt at det var noe mer galt enn bare starteren, siden det ikke kom et lyd da jeg vred om nøkkelen. Det pleier å pipe på hakket før start på tenningslåsen.

Den sikringsboksen har jeg aldri kjent hva har vært og har fått stå urørt av menneskehender de siste 8 årene. Jeg spurte inn litt CRC og plugga på.

Kk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...