Jump to content

Hindre bølgseskvulp støy i vanntank

keno

Recommended Posts

Har en seilbåt med en 200L vanntank fremme i baugen. Denne lager mye bølgeskvulp når den er halvfull eller mindre.

Støyen er så høy og ubehagelig at det nesten ikke lar seg sove i forpiggen, når det er litt bølger på sjøen.

Jeg har ikke sett inn i tanken enda, da jeg har hatt den full av vann, for å hindre problemet.

Jeg ser på nettet at det finnes såkalte dempe baller som man kan putte i tanken, for å avhjelpe skvulp.

Er det noen som har erfaring med disse?

http://www.enduramaxx.co.uk/products/horizontal-tanks/baffle-ball-system/

Og finnes produktet i Norge?

Eller er det andre metoder å hindre dette på?

Det finnes fleksible tanker, som jo sannsynligvis ikke vil gi særlig skvulpe lyd (gjør ihvertfall ikke det hos meg tror jeg (vi er sjelden i frampiggen der den er montert, så jeg kan ikke garantere det).

Hvis du har godt mannhull i gamletanken så den er enkel å jobbe i, så kan du kanskje montere en slik fleksibel tank inne i den tanken du har med enkle midler ?

Har ikke erfaring med det fra før, så betrakt dette kun som en ide.. :saint:

Tenker på slike tanker som dette : http://www.seatronic.no/vvs-fleksible-vanntanker-c-53_324/plastimo-fleksible-vanntanker-p-1885

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

De dempeballene virker som en smart løsning men antakelig dyrt og litt tungvindt ifbm rengjøring av tanken? En alternativ løsning kunne vært en litt solid og stiv, men fortsatt flytende matte av et plastmateriale som du bare kan trekke ut og vaske når du trenger å rengjøre nedi der. En slik matte ville dempet det verste av skvulpelyden. Kanskje et liggeunderlag i et lett vaskbart plast-materiale som var tilpasset grunnflaten på tanken?

Vil tro dempeballer eller skvalpeskott (med hull i for nødvendig sirkulasjon) er den beste løsningen. Alternativt, som nomen skriver; et skumgummiaktig materiale. Har du nok størrelse på mannhullet til å få presset nedi en "blåsvamp" vil denne gå tilbake til opprinnelig form og dermed kunne holdes fast av seg selv (presser mot topp og bunn). Blåsvamp er godkjent for næringsmiddelbruk og brukes til filterløsninger til akvarier. Fås i flere størrelser slik at du kan finne noe som passer til tanken din. Har ikke brukt blåsvamp i båt selv, men har erfaring med bruk i akvarier og vanntanker til disse der matta fungerer som effektive skvalpeskott.

Svart (redigert)

Tanken er av plast.

Manluken er 15cm. Så skal jeg ha dempeballer må jeg lage en ny større, da disse er ca 20cm i diameter.

Blåsvamp er kanskje det beste alternativet innvendig i tanken.

Det er god plass på oversiden av tanke for å lydisolere, ellers så er tanken skummet fast til skroget. Men det er ett fint rom med masse resonans fra tanken og opp til madrassen.

Så blir å legge inn lydisolasjonsmatter nå til helgen.

Leverandøren i England på dempeballer skal gi meg ett pristilbud på 30 baller som skal rekke til en tank på 200l.

Redigert av keno (see edit history)

Fylle opp med innebandyballer el?

Tro ikke de er næringsmiddel godkjent :-(

Greia med de engelske ballene ( :giggle:) er at de ikke tar nevneverdig nyttevolum ut av tanken.

Jeg likte disse med engang jeg så de.

De har noen ulemper også. Rengjøring er litt vanskelig. Men de kan taes ut igjen fra tanken, og sikkert kjøres i oppvaskmaskinen.

Jeg må ha nytt manhull for å få de inn i tanken. Fordelen er at da har jeg ett mye større hull for rengjøring av tanken.

Og så finnes disse ikke i Norge, som jeg kan finne ut.

Noe sier meg at å putte svamp i ferskvannstanken er å be om dårlig vannkvalitet...

Mulig det å feste på isolasjonsplater på utsiden kan ta noe av støyen, men skvalpeskott er nok det mest effektive... kanskje en kombinasjon.

Det meste av plast sveiser du veldig enkelt med en loddebolt, men det kan også limes. Her er det viktig at du benytter samme plast som tanken. Plasttanken bør være markert med et resirkuleringssymbol eller en trekant med et tall inni som forteller deg hvilken plast det er. Plasten til skvalpeskottene kan du sikkert oppdrive ved å kjøpe en plastbakke av samme plastmateriale og så klippe eller skjære til, eller så finner du kanskje en gammel plastbøtte eller plastflaske som kan ofres? Og skvalpeskottene trenger jo ikke være tykke, og kan med fordel være tynnere enn selve tanken. Det viktige her er at det er av samme materiale

Skulle jeg begitt meg ut på dette ville jeg prøvesveiset eller prøvelimt ved å sammenføye biter fra det du skal bygge selve skvalpeskottet av. For, smelter du deg gjennom tanken får du jo en reperasjon å tenke på. Er materialet til tanken veldig tynn ville jeg revurdert, eller i beste fall velge meg ut skvalpeskottmateriale som er like tynt eller tynnere og øve meg på det først. Husk, både loddebolt og lim kan effektivt smelte hull i ulike typer plast. Skal du bruke lim, så velg et lim som ikke er giftig etter herding.

Har du ikke mannhull kan du jo skjære ut ett og så føye det sammen igjen med metoden over. Da vil du trenge plast til å legge i overlapp på skjøten.

Jeg har ikke gjort akkurat dette før, men jeg har både limt og sveiset plastdeler på motorsykkelen min før. Når jeg limte sprekk i plastdekselet på motorsykkelen min benyttet jeg lokket til en TicTac pastilleske som "loddetinn" og la på litt tjukt på baksiden. Jeg slipte til en "V" på baksiden av dekselet og sveiset det sammen med TicTac-lokket og slipte senere ned det værste. Det eneste jeg kan se på den synlige siden nå er noe som ser ut som en ripe. Det finnes videoer av dette på Youtube. Flere instrukser angir temperaturer og nåletyper du skal benytte for ulike plasttyper, men min erfaring er at du kan bruke den billigste loddebolten du finner... du ser jo når det smelter... dette er ikke vanskeligere enn å smelte pærlingene til ungene med strykejern... og det fikk meg til å tenke, kanskje du kan bruke strykejer eller varmepistol også? Kun et par minutter med eksperimentering og du er klar

Sannsynligvis er tanken din laget av en eller annen form for polyeten, feks "high density polyeten" som ofte brukes til plastflasker for motorolje, juceflasker, shampoflasker, yoghurtbeger, m.m (resirkuleringssymbol med tallet 2). Det kan også være PET eller PETE har tallsymbol "1" og brukes ofte til å lage tynne brusflasker. Et annet alternativ, men mindre sannsynlig er Low Density Polyeten, med symbol "4". Dette produktet benyttes til flasker som kan skvises... så har du noen ideer på hva du kan bruke som "loddetinn"

Men lim er jo enkelt det og da...

Svart (redigert)

Ser de anbefaler 1stk 195mm ball pr 10ltr

Noen anbefaler 1 stk ball pr 7ltr. Men det som er viktig er at den er helt full av baller.

I helgen skal jeg prøve med den tykke støydempingsmatten som er å få kjøpt på biltema. 4 stk 500x400x30mm bør hjelpe litt på. Så får jeg se om min bedre halvdel synes det er tilfredstillende.

Problemet har jo vært der hele tiden, men det er først i år, men ett flunkende nytt SPADE anker at vi synes at ankring er gøy. Ved ankring blir det litt mere bevegelse i båten i lengeretning.og vannet renner frem og tilbake :-(

Redigert av keno (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...