pberg Startet 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2014 (redigert) Hvordan får en løs rustfrie skruer som er irret fast i aluminium? I og med at skruene er rustfrie, så er de jo også ganske sprø, noe som fører til at de knekker rett under hodet. Vi snakker her om 3,5mm diameter forsenkede karosseriskruer. Redigert 8.Mai.2014 av pberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) varme pleier å hjelpe hvis ikke rustløser fikser det.mini brenner / gourme brenner er ett nyttig redskap å ha i verktøyskuffen, ikke bare på kjøkkenet.Den har reddet meg mange ganger Redigert 8.Mai.2014 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Cruiseliner Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Antar du har forsøkt med crc for å løse opp irrdannelsen? Hvis ingenting nytter må du ta bormaskinen til hjelp. Et stålbor på størrelse med hullet vil gjøre nytten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 penetrerende olje, penetrating oil funker bedre enn annen spray på boks. La det stå godgjøre seg litt, påfør gjerne flere ganger. Så kan du sjokke skruen med et hammerslag... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 min erfaring er at vanlig rustløser som f.eks 5-56 ikke er nok. Rustløser av "freeze shock" typen er bedre, varme i tillegg er nok aller tryggest Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sydvesten Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Dette virker å være til vindusrammer ombord, og her er jeg redd at de fleste skruene vil knekke rett under hodet.. når en forsøker å løsne de.. Siden dette er karosseriskruer så er det ikke gjenger i godset, men "rå makt" har gjenget skruen inn og den har skjært egne gjenger uten klaring.. Jeg tror bor bor er eneste utvei her. Du vil neppe få noen form for penetrerende væske inn mellom skrue og gods.. Redigert 8.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
jerognal Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Skru inn og ut hele tiden uten å bruke for mye makt. Da kommer de ofte litt lenger ut for hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Slagtrekker er vel kanskje litt voldsomt for så små skruer? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Slagtrekker er vel kanskje litt voldsomt for så små skruer? Og en nennsom hånd. En må varme forsiktig på utsiden der der skruen sitter fast. En stor loddebolt er mer human. Setter en skruene inn med syrefri vaselin er de lette å få ut. Og som " ivar " sier Rustløser av "freeze shock" på skruen.l Redigert 8.Mai.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pberg Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Det stemmer at det er skruer i vindusrammer. Jeg vil tro at slagtrekker knekker de like lett som et skrujern... Og det er ikke så godt å varme for mye med div gummipakninger i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Stort sett varme som er saligjørende på dette. Hvorfor skal de ut? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Om dette er vanelige båtvinduer laget ev Ertec eller liknende fabrikker så er de ikke noe hjelp i å varme noe som helst. Det er egentlig helt feil i forhold til pakninger og limmasse (også nevnt tidligere) Min erfaring er at uansett hva du finner på så vil du brekke minst 50% av skruehodene. Det letteste er da å flytte den innvendige listen 2-3 mm til en av sidene og bore nye huller til alle skruene. Da slipper du å ta ut de gamle brekte skruene. Listene må selfølgelig endejusteres litt og man kan da bruke en grå fugemasse i skjøtene der det blir litt åpning.. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Dieselboy Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Skaff deg et slikt skrujern som passer til skruene. Slå på enden til jernet, du får skrall i skruen, samt godt grep i sporet. Forsøk å skru skruen litt INN først, så litt ut igjen, små bevegelser...slå litt på skrujernet innimellom, smør med penetrerende rustløser etc... Tror dette er en bedre løsning, enn med slagtrekker, den har du ingen kontroll på, risikere å bare vri av hodet på skruen i et jaffs... Denne Wera trekkeren har gjennomgående tange, så den er beregnet å slå på med hammer, samt en kan bruke fastnøkkel på om det er behov. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Tilpasse et høvelig skrujern så det passer inn i en luftmeisel og lag til en patent slik at man kan vri på skrujernet samtidig som man hamrer med luftmeiselen. Det hevdes at dette løser de mest gjenstridige skruer. Har ikke prøvet patenten ennå, men regner med at det funker. Mulig dette var noe jeg så på YouTube. Det er utrolig mye på YouTube som går på fjerning av gjenstridige/avbrekte skruer/bolter. Wera-trekkeren til "Dieselboy" burde være et godt utgangspunkt Knude: Avbrekte skruer i vindusrammer fjernes lett om man slår inn et passende skrujern i kløfta som skruen sitter i. Da løsner skruen og kan skrues ut med ei tang. Nye huller er da ikke nødvendig. Dette trikset leste jeg her på forumet en del tid tilbake. Redigert 8.Mai.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Problemet her er ikke at jeg ikke klarer å vri rundt skruene uten at skrujernet glipper, eller ødelegger sporet, men at noen sitter så fast at de knekker rett under hodet. Og da blir det stående igjen en liten tapp på 2-3mm som en ikke får tak på. Det er forresten stjerneskruer på 3,5x12mm til vindusrammen på en Wesling vi snakker om, og grunnen til at de må ut, er at ei frontrute må byttes... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Det er derfor du bør ha et godt jern, som du kan slå på, som overføre slaget/kreftene til skruen slik at den slipper taket i godset. At du får godt grep i skruen i tillegg er jo bare et pluss... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Wera skrutrekkerne er jevnt over veldig gode å jobbe med :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dieselboy Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Har klart å ta livet av disse, men kommer jo seff an på bruken... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Jeg har ingen tro på at du får skrudd ut dise skruene, du vil bare ødelegge eller knekke av hodet. Ikke prøv, bruk heller det intakte kryssporet som perfekt styring for lettvint å bore av hodet. Tappene som står igjen sliper du lett ned når lista er ute. Forskyv litt og lag nye hull, gjerne med gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Knekk av alle skruene, demonter rammene og fjerne de avbrekte bitene med trikset som nevnt over. Det burde ikke være veldig vanskelig. Redigert 8.Mai.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Enig med TMe. Enklest. Men om det glipper , så finnes det diamantpasta til å ha på verktøy for bedre grip. Noe særlig slagkraft får du neppe på vindskjerm pga fjæring. Bor ut midten med passende bor og fjern hodet på de som ikkje knekker. Og så bruker du gripex-tang på stammen og skrur de ut. Kan også sveise rett ned på skruhodet til du får såpass klump at du får tak med gripex. Lokal sterk varme så det løsner garantert. Men fare for svi-skader Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Noen nevnte en gang ventilslipepasta i skruehodesporet for at skrujernet skal få bedre grep... Og der var Sæbø før meg om pasta ... :) Redigert 8.Mai.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Rustfrie skruer i alu. Kan være bortimot umulige å løsne uten å knekke de som flere nevner. Siden tråden heter hvordan løsne skruer, så står eg fremdeles på at varme er det mest effektive. praktisk? Nei, overhode ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Problemet med varme her er at det ligger en pakning mellom den ytterste rammen med forsenkning og den innerste hvor skruen sitter fast.. Skal en varme så må en gjøre det på innersiden, men med pakning og glassfiber(regner med det er glassfiberbåt) så tror jeg dette er en dårlig løsning.. Løsningen er å skru ut det som kommer ut med en skrutrekker, det som knekker, vel det knekker.. Så kan man fjerne de knekte skruene på innerramenn med varme etterpå.. Alu utvider seg mer en stål ved oppvarming, så da vil mest sannsynlig kunne skru ut restene med en tang.. Kommer selvsagt litt an på hvordan dette systemet er.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
pberg Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Det er faktisk skrudd fra innsiden og utover, og det er ikke noe glassfiber her, Se bilde: Det det er, er en gummipakning mellom toppen av ramma, og en mellom ramma og vinduet. Og igjen, det glipper ikke når en skrur... Det er forresten et litt upraktisk design, da en i praksis må av med hele ramma på båten for å komme til de nederste skruene, som ligger ca 2-3cm fra plasten på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.